Ingezonden persbericht


BMC Software introduceert Atrium Configuration Management Database voor het koppelen van service support en

service delivery processen

Open en geïntegreerde CMDB op basis van ITIL-architectuur nu beschikbaar

Schiphol-Rijk, 31 januari 2005 - BMC Software (NYSE: BMC - News), toonaangevende leverancier van Enterprise Management oplossingen, kondigt vandaag de beschikbaarheid van de BMC® Atriumä Configuration Management Database (CMDB) aan. BMC Software is de eerste leverancier van Enterprise Management oplossingen die een CMDB levert die alle ITIL disciplines kan bedienen. Hiermee wordt ingespeeld op de behoefte vanuit de IT Infrastructure Library (ITIL) aan één enkele zakelijke CMDB, die consistentie van gegevens garandeert en service support en service delivery processen samenbrengt. Met deze CMDB levert BMC Software een open, geïntegreerde en flexibele tool, die de klant alles in handen geeft om zijn IT-omgeving effectiever te beheren; van het volgen van levenscycli van bedrijfsmiddelen tot het beheren van veranderingsrisico's.

BMC Software investeert aanzienlijk in de technologieën die ten grondslag liggen aan zijn BSM-oplossingen. De BMC Atrium CMDB maakt deel uit van een reeks producten die onder de merknaam BMC Atrium zullen worden uitgebracht. BMC Atrium vormt op basis van open architectuur de grondslag voor informatie-uitwisseling en centraal beheer binnen de verschillende BMC Software oplossingen. Als kerninfrastructuur voor Business Service Management biedt BMC Atrium een gezamenlijke opslagplaats voor gegevens, een gemeenschappelijk servicemodel en uniforme gebruikers- en rapportage-interfaces om sneller met BSM te leren werken.

De BMC Atrium CMDB levert één enkele, gemeenschappelijke informatieset over de configuratie en de relaties tussen items binnen de IT-omgeving. Dit gebeurt op een zodanige manier dat deze kan worden gebruikt door alle ITIL-processen. Hierdoor wordt synergie gecreëerd tussen verschillende functies op het gebied van service management. Consolidatie van informatie binnen de IT-omgeving is een grote uitdaging waarvoor alle organisaties zich gesteld zien, met name omdat de meeste omgevingen wijd verspreid zijn en meestal worden beheerd door een aantal ongelijke toepassingen - vaak van verschillende leveranciers. De BMC Atrium CMDB biedt deze uitdaging het hoofd door de klanten de mogelijkheid te bieden hun kritieke toepassingen voor service en infrastructuurmanagement volledig te integreren en de traditionele functionele 'silo's' die vaak binnen een IT-organisatie bestaan op te heffen. De opzet van de CMDB van BMC Software onderscheidt zich op verschillende essentiële vlakken van concurrerende oplossingen:
* De BMC Atrium CMDB omvat een Reconciliation Engine, waarop patent is aangevraagd. Hiermee kunnen ondernemingen input vanuit verschillende gegevensbronnen combineren en eventuele verschillen blootleggen en met elkaar in overeenstemming brengen, zodat een waarheidsgetrouw configuratieprofiel kan worden opgesteld.
* De CMDB is ingebed in of omvat out-of-the-box integraties met toepassingen van BMC Software op het gebied van zowel infrastructuur als service management. Hierdoor kan de overstap door de klant naar echte Business Service Management (BSM) worden versneld en het totale rendement van de investering worden verbeterd.
* BMC Software levert een aantal integratie-oplossingen, waaronder een speciale set gepubliceerde API's waarmee integratie van andere bedrijfstoepassingen met de BMC Atrium CMDB mogelijk is.
* Ondernemingen kunnen de processen die de CMDB gegevens bruikbaar maken, aanpassen via de in het Remedy® Action Request System® versie 6.3 ingebouwde ontwikkelingsomgeving, nu eveneens opgenomen in de BMC Atrium CMDB.

BMC Atrium CMDB geïnspireerd door ITIL
De BMC Atrium CMDB werd ontwikkeld volgens in de branche geldende standaarden, inclusief ITIL en de door de Distributed Management Task Force (DMTF) en het Common Information Model (CIM) bekrachtigde standaarden. ITIL schrijft voor dat één enkele bedrijfs-CMDB de primaire vereiste is voor het creëren van consistentie en het ontwikkelen van integratie tussen verschillende processen met betrekking tot service management. Dit gaat vergezeld van de garantie dat elk proces het gebruik van één enkele informatiebron mogelijk maakt, die de status, configuraties en relaties tussen elk item binnen de IT-omgeving bevat.

In zijn rol als centrale opslagplaats kunnen binnen de CMDB op een gegeven moment meerdere configuraties bestaan, zoals huidige configuraties en doelconfiguraties. De BMC Atrium CMDB biedt de mogelijkheid om gedetailleerde configuratie-informatie in de oorspronkelijke gegevensbron te laten bestaan en indien gewenst via de CMDB toegankelijk te maken door middel van een verenigde gegevensopslag, waarop patent is aangevraagd.

BMC Atrium CMDB stimuleert BSM-strategie en Routes to Value

De BMC Atrium CMDB is een van de sleutelelementen die de Routes to Value van BMC Software ondersteunen. Routes to Value zijn componentvormige, op ITIL afgestemde benaderingen van het gebruik van Business Service Management (BSM), waarmee de klant gemakkelijker en sneller een begin kan maken met het genereren van toegevoegde waarde uit zijn BSM-initiatief. Ter ondersteuning van zijn Routes to Value heeft BMC zijn BMC Atrium CMDB een component gemaakt van, oftewel geïntegreerd met, acht verschillende specifieke BMC-toepassingen, waaronder:
* De recent aangekondigde BMC IT Discovery suite (Discovery Express, Configuration Discovery, Topology Discovery), die de CMDB voortdurend updatet met feitelijke configuratie-informatie over de veranderende IT-omgeving;
* BMC Service Impact Manager (SIM) Version 5.0, die vanaf december leverbaar is en de CMDB exclusief bruikbaar maakt voor het aanmaken en updaten van Service Models, die een bijdrage leveren aan het prioriteren en beheren van de IT-responsen in relatie tot de invloed op de onderneming; en
* Remedy IT Service Management Suite Version 6.0, vanaf vandaag leverbaar, dat de service managementtoepassingen voor Help Desk, Change Management, Asset Management en Service Level Agreements omvat en gebruik maakt van de CMDB-configuratie-informatie om het oplossen van problemen, het plannen van veranderingen en het aanmaken van meer gedetailleerde activahistories en beoordelingstrajecten te versnellen.

De BMC Atrium CMDB is met onmiddellijke ingang verkrijgbaar en wordt momenteel geleverd als onderdeel van alle primaire toepassingen die samen de Remedy IT Service Management 6.0 suite en de Service Impact Manager 5.0 van BMC Software vormen. BMC Software biedt bovendien een aantal extra toepassingen die met de CMDB zijn geïntegreerd. In de komende maanden zal BMC ook andere producten gaan aanbieden die gebruikmaken van de CMDB, inclusief partnerintegratie.

Over BMC Software
BMC Software, Inc. , is een vooraanstaand leverancier van oplossingen op het gebied van Enterprise Management voor beheer van IT-infrastructuur vanuit zakelijk perspectief. BMC Software levert oplossingen voor Business Service Management in de vorm van bedrijfssystemen, applicaties, databases en service management. BMC Software is opgericht in 1980 en heeft wereldwijd vestigingen. Over het boekjaar 2004 realiseerde de firma een omzet van meer dan $1,4 miljard. Bezoek voor meer informatie de website van BMC Software: www.bmc.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 B.V.
Liesbeth Kramer
Tel: 020-5304349
E-mail: liesbeth.kramer@text100.nl

##

BMC Software, de BMC Software logo's en alle overige BMC Software product- of servicenamen zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van BMC Software, Inc. Alle overige handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke ondernemingen. © 2005, BMC Software, Inc. Alle rechten voorbehouden.