Ingezonden persbericht


Radio 2 best beluisterd

Radio 2 is de best beluisterde zender van Nederland. Dit blijkt uit de luistercijfers die onderzoeksbureau Intomart GfK vanochtend heeft gepubliceerd. In de periode november/december 2004 scoorde de zender een marktaandeel van 12.5% onder luisteraars van 10 jaar en ouder. Daarmee ligt Radio 2 ruim voor op de tweede zender Radio 538 (10,8%).

Over heel 2004 is Radio 2 opnieuw gegroeid. Met een jaargemiddelde van 11% doet Radio 2 het beter dan in 2003, toen de zender een gemiddeld aandeel van 10,5% scoorde. Radio 2 is al vanaf de jaren 90 aan een constante opmars bezig. Vanaf 1998 heeft de zender gemiddeld 2,5% marktaandeel gewonnen.

Het grote succes voor Radio 2 is de Top 2000 dat aan het einde van het jaar 6,5 miljoen luisteraars trok (resultaten: Kijk- en Luisteronderzoek Publieke Omroep). De laatste week van 2004 luisterde bijna de helft (47,4%) van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder naar het radio-evenement. Het publiek waardeerde de marathonuitzending met een 7,7.

Ook de andere themaweken als de Week van de Jaren 60, 70 en 80 en het Weekeinde van het Nederlandse Lied trekken veel nieuwe luisteraars aan. Van 21 t/m 25 februari 2005 is op Radio 2 weer de Week van de Jaren 60 te horen en tijdens het paasweekeinde (26 t/m 28 maart 2005) organiseert de zender het Weekeinde van het Nederlandse Lied. Hoogtepunt daarbij is het Gala van het Nederlandse Lied. Dit jaar wordt Willeke Alberti in het nieuwe koninklijk theater Carré geëerd voor haar oeuvre.

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Radio 2 Communicatie, Bart de Voogd. Tel: 06 460 54 554. E-mail: bart.de.voogd@omroep.nl

---- --