De Unie


Alstom schrapt 162 van de 229 banen in Ridderkerk 31/01/2005

âRidderkerk kind van de rekening van Franse staatssteunâ

Capelle a/d IJssel, 31 januari 2005 â Bij de Ridderkerkse vestiging van de Franse onderneming Alstom verliezen 162 van de 229 medewerkers hun baan. Alstom Frankrijk heeft besloten om het operations gedeelte van de Rolling Stock productie over te hevelen naar het Franse Tarbes en het Belgische Charleroi. Volgens Uniebestuurder Gerard van der Lit is Ridderkerk âhet kind van de rekening van Frans overheidsbeleidâ.

Alstom is in het recente verleden regelmatig in het nieuws geweest in verband met de slechte financiële situatie van het moederbedrijf. Volgens Van der Lit is er met hulp van Franse staatssteun een plan opgesteld om Alstom en de daarmee samengaande werkgelegenheid in Frankrijk te redden. âEen van de voorwaarden was dat zij wel wat aan kostenreductie moesten doen. Het lijkt erop dat Ridderkerk hier het kind van de rekening is geworden.â

Volgens Van der Lit heeft de Nederlandse directie nog wel ideeën en alternatieven ontwikkeld om zoveel mogelijk werkgelegenheid in Ridderkerk te behouden. âMaar nadat de Nederlandse Spoorwegen een order voor de bouw van de light train definitief aan concurrent Bombardier-Siemens toewees, heeft het Franse moederbedrijf de stekker eruit gehaaldâ, zegt Van der Lit.

Opmerkelijk is dat Alstom Ridderkerk - voorheen Holec Ridderkerk -in 2004 nog ingrijpend is gereorganiseerd. âHet Franse moederbedrijf wilde dat de Ridderkerkse vestiging zich ging richten op de zogenaamde âRolling Stockâ markt, zoals treinstellen. Het is triest dat er juist in deze markt geen orders vanuit Nederland meer zijn te verwachtenâ, aldus Van der Lit.

Na de ingrijpende reorganisatie in 2004 valt nu het doek voor bijna geheel Alstom Ridderkerk. Enkel de onderhoud- en verkoopafdeling blijven voor een deel in Ridderkerk. De Unie heeft geschokt kennis genomen van dit besluit en zal zich sterk maken voor een goed sociaal begeleidingsplan.