EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

31-01-2005 - Snel besluit nodig uitbreiding nieuwe verbinding Almere-Schiphol

Snel besluit nodig uitbreiding nieuwe
verbinding Almere-Schiphol

EVO wil dat het Rijk uiterlijk in 2010 begint met de uitbreiding van de wegen tussen Almere en Schiphol. Dit stelt EVO in een reactie die zij heeft uitgebracht samen met het 'Bedrijfsleven As Almere - Schiphol'. Deze wegen zijn nodig om de uitbreiding van wonen en werken in de Amsterdamse regio en in Almere mogelijk te maken. Als uitbreiding van het wegennet langer op zich laat wachten, dreigt de fileproblematiek de rem te zetten op de economische ontwikkeling van de Noordvleugel van de Randstad. Dit staat in de reactie van het Bedrijfsleven As Almere â Schiphol op de Startnotitie Hoofdwegverbinding Almere â Schiphol van Rijkswaterstaat.

Economische ontwikkeling in de Noordvleugel van de Randstad kan met name plaatsvinden wanneer de Zuidas wordt ontwikkeld, Schiphol en de Amsterdamse haven groeien en Almere zich ontwikkelt tot de vierde complete stad van Nederland. Dat daarbij ook geïnvesteerd moet worden in wegen is een vereiste, gelet op de dagelijkse files, die de Noordvleugel nu al kent op de knelpunten op de A1 (Vechtbrug), de A6 (Hollandse Brug), de A9, de A10 en de knooppunten Muiderberg, Diemen en Holendrecht.

Voor het Bedrijfsleven As Almere âSchiphol staat bij de keuze van alternatieven, waaronder de verbinding A6-A9, de doorstroming van het regionaal verkeer op het hoofdwegennet voorop. Het bedrijfsleven kiest voor een oplossing om bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer te scheiden. De nieuwe wegverbinding versterkt het internationale vestigingsklimaat van de Noordvleugel en moet doorstroming bieden aan het groeiende en noodzakelijke goederenvervoer.

Het bedrijfsleven is zeer te spreken over de voortvarende aanpak van de Planstudie van Rijkswaterstaat. Het bedrijfsleven hecht grote waarde aan een snelle en zorgvuldige procedure zodat in 2010 de schop in de grond kan. Getalm en getreuzel, nader onderzoek of uitstel kan de Noordvleugel niet meer accepteren. Dit is slecht voor de sociaal-economische ontwikkeling van de Noordvleugel van de Randstad van de Randstad en daarmee slecht voor Nederland. Het bedrijfsleven vraagt om besluitvaardigheid van Kabinet en Tweede Kamer, zodat in 2010 gestart wordt met de aanleg.