AutoRai

Autovisie Supercar Paddock

(31-1-2005)
Het heeft heel wat inspanning gekost en Autovisie is er dan ook apetrots op dat zij voor de AutoRAI een heel elftal zeer bijzondere automobielen heeft weten te strikken.
In de Autovisie Supercar Paddock vindt u wat anderen niet voor elkaar kregen, zoals de Alfa 8C Competizione en de Ferrari Enzo. Maar bijvoorbeeld ook een aantal exoten waarvan Autovisie vindt dat ze simpelweg niet mogen ontbreken in Amsterdam. En ja: daar had de Ford GT wat Autovisie betreft ook bij gehoord. Die poging struikelde echter over de te zware rechter voet van een Deense journalist.

Er is al veel gezegd en geschreven over de GT, Fords Ferrari-killer waarvan er in totaal 1500 gebouwd worden en die de absolute winnaar was van de Autovisie Supertest 2004. Een van de mindere verhalen echter komt op naam van een Deense journalist. Die reed enkele weken geleden namelijk de enige GT in Europa in de grindbak op Le Mans. Autovisie had de GT voor drie dagen gereserveerd voor de Autovisie Supercar Paddock. Die dagen brengt de bolide nu in de plaatwerkerij door. Helaas.

Maar gelukkig blijven er genoeg fraaie autoâs in de Supercar Paddock over. Zoals de Alfa Romeo 8C Competizione. Want ver vielen de monden open toen Alfa in 2003 tijdens de IAA van Frankfurt het doek trok van de 8C Competizione. Alfaâs eigen Centro Stile heeft met de rode bolide een weergaloos sexy ontwerp voor ons op de wereld gezet. De naam van deze Italiaan is een rechtstreekse verwijzing naar de 6C 2500 Competizione, waarmee Fangio en Zanardi aantraden in de Mille Miglia van 1950. In het design zijn verwijzingen naar legendarische Alfaâs als de 33 Stradale (neus) en TZ1 (achterzijde) verwerkt. De 4,2-liter V8 in het vooronder van de uit koolstofvezel opgetrokken 8C sleurt de wagen naar een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Waar bij de onthulling nog sprake was van een kleine serieproductie van duizend stuks, hebben we van die plannen helaas al een tijdje niets meer vernomen. Speciaal voor Autovisieâs Supercar Paddock haalt Alfa Romeo deze fraaie conceptcar uit Italië.
Er prijkt nog een Italiaan op de Paddock. Ferrariâs Enzo waarvan de personalia drie jaar na de introductie nog steeds imponerend zijn: 1365 kilo, V12, 660 pk, 350+ km/h, 6,6 seconden. De auto ziet eruit als een soort Stealth-jager waar voor de lol een paar wielen onder geschroefd zijn. En imponerend is deze naar zijn oervader genoemde bolide zeker.

Ook Engeland is fraai vertegenwoordigd. Onder andere met de MG Rover GT conceptcar, een studie naar een coupé op basis van de TF. Met deze auto peilt MG de mening van zijn clientèle aangaande een opvolger van de legendarische MG B GT. Achter de voorstoelen van de conceptauto ligt een V6 die 200 pk levert.
En dan de wilde Noble M400. De 425 pkâs zorgen ervoor dat de slechts 1100 kilo wegende auto zich in iets meer dan 3,5 seconden naar de 100 km/h katapulteert.
Het Engelse Invicta heeft voor Autovisie een fraaie Invicta S1-600 op de boot naar Nederland gezet. Met dit 600 pk sterke prototype stond in oktober van het vorig jaar een recordpoging gepland die de snelste blinde bestuurder ooit had moeten opleveren. Dat feestje is voorlopig uitgesteld, maar de auto is wel te bewonderen op de Supercar Paddock. Tijdens de vorige AutoRAI was de Carrera GT al in Nederland, maar net als in het geval van de Ferrari Enzo mag deze Porsche naar onze mening niet in de Supercar Paddock ontbreken.
Als er een speciale categorie voor je in het leven wordt geroepen tijdens een Autovisie Supertest, is er iets bijzonders aan de hand. Het overkwam de Cadillac CTS-V series, die tijdens Autovisies jaarlijkse vinger-aan-de-pols bij de sportieve sedans tot Verrassing Van De Dag werd gebombardeerd. Reden om de auto in de Supercar Paddock in volle glorie aan het publiek te tonen.
Verder nog te zien zijn de BMW M3-GTR, TVR T350C, Superformance Coupé en de fraaie Spyker C8 Laviolette.

De Autovisie Supercar Paddock is vrij toegankelijk en te vinden in de Diamond Lounge en Europa Foyer 2 van de RAI.
Geopend van donderdag 10 tot en met zondag 20 februari, dagelijks van 11.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur.