Week van het tijdschrift en De Publieksprijs
Tien nieuwe tijdschriften strijden om 'de Publieksprijs'
31 januari 2005
Aldipress en Bruna brengen de komende maanden tijdschriften extra
onder de aandacht van de consument. Dit gebeurt in de vorm van 'de
Publiekprijs' en 'de Week van het Tijdschrift'.
TVFilm, Linda., Quest, Esta, Nu de tijd van je leven, Pulse, Cosmo
Girl, Campinglife, NEW en Happinez strijden om 'de Publieksprijs', een
prijs voor nieuw gelanceerde tijdschriften, bepaald door de consument.
Dat is op maandag 31 januari tijdens de start van de actie bij Bruna
in Nieuwegein bekend gemaakt.
Het woord is nu aan de consument. Iedere consument kan via een
speciale stemsite op www.bruna.nl het tijdschrift kiezen dat hij in
2004 de beste lancering vond. De winnaar van deze verkiezing wordt op
9 maart op een originele wijze bekend gemaakt. De officiële uitreiking
van 'de Publieksprijs' is tijdens een feestelijke avond op 14 maart.
Deze avond is de voorbode van 'de Week van het Tijdschrift', die van
woensdag 23 maart tot en met zondag 3 april in alle 400 Bruna-winkels
wordt gehouden.
'de Week van het Tijdschrift'
De winnaar van 'de Publieksprijs' krijgt tijdens 'de Week van het
Tijdschrift' extra aandacht. In een speciale tijdschriftendisplay die
in alle Bruna-winkels staat, heeft de winnaar een dubbelpositie. Ook
de Mercur-winaars liggen in deze display. Tijdens de Week van het
Tijdschrift is er een speciale publieksactie: wie twee Mercur-winnaars
koopt, ontvangt de winnaar van de Publieksprijs gratis!
Gratis Nieuwsbrief
Geïnteresseerden kunnen tijdens de verkiezing een nieuwsbrief per
e-mail ontvangen met daarin alle recente ontwikkelingen en
achtergronden. In de nieuwsbrief houden we ook de tussenstand bij van
de Publieksprijs, zodat uitgevers hun kans op de prijs op de voet
kunnen volgen. Zo hopen wij de verkiezing tot het laatste moment
spannend te houden, zegt Aldipress directeur Edo Meerloo. Aanmelden
voor de gratis e-mail nieuwsbrief is mogelijk op info@aldipress.nl
Criteria
De Publieksprijs en de Week van het Tijdschrift zijn een initiatief
van Aldipress en Bruna. Het initiatief is vorig jaar genomen toen
bleek dat er naast de bestaande vakprijs Mercur Lancering van het Jaar
behoefte was aan een consumentenprijs voor nieuwe tijdschriften. Voor
de selectie van de tien nominaties zijn dezelfde criteria gebruikt als
voor de shortlist van de Mercur. In aanmerking komen nieuwe
tijdschriften die een vernieuwde bijdrage leveren aan de
tijdschriftenmarkt en een goede redactionele kwaliteit bezitten. Er is
niet gewerkt met een voordracht door uitgevers, maar alle 52 in de
markt gelanceerde tijdschriften uit 2004 zijn beoordeeld. Consumenten
kunnen tijdens de verkiezing aangeven in welke mate een tijdschrift is
opgevallen, en wat zij van de promotie rondom het tijdschrift vinden.
De tien genomineerde tijdschriften zijn te vinden op www.bruna.nl,
waar iedereen zijn stem uit kan brengen.
Nederlands Uitgeversverbond