Nederlands Uitgeversverbond

Week van het tijdschrift en De Publieksprijs

Tien nieuwe tijdschriften strijden om 'de Publieksprijs' 31 januari 2005

Aldipress en Bruna brengen de komende maanden tijdschriften extra onder de aandacht van de consument. Dit gebeurt in de vorm van 'de Publiekprijs' en 'de Week van het Tijdschrift'. TVFilm, Linda., Quest, Esta, Nu de tijd van je leven, Pulse, Cosmo Girl, Campinglife, NEW en Happinez strijden om 'de Publieksprijs', een prijs voor nieuw gelanceerde tijdschriften, bepaald door de consument. Dat is op maandag 31 januari tijdens de start van de actie bij Bruna in Nieuwegein bekend gemaakt.

Het woord is nu aan de consument. Iedere consument kan via een speciale stemsite op www.bruna.nl het tijdschrift kiezen dat hij in 2004 de beste lancering vond. De winnaar van deze verkiezing wordt op 9 maart op een originele wijze bekend gemaakt. De officiële uitreiking van 'de Publieksprijs' is tijdens een feestelijke avond op 14 maart. Deze avond is de voorbode van 'de Week van het Tijdschrift', die van woensdag 23 maart tot en met zondag 3 april in alle 400 Bruna-winkels wordt gehouden.

'de Week van het Tijdschrift'
De winnaar van 'de Publieksprijs' krijgt tijdens 'de Week van het Tijdschrift' extra aandacht. In een speciale tijdschriftendisplay die in alle Bruna-winkels staat, heeft de winnaar een dubbelpositie. Ook de Mercur-winaars liggen in deze display. Tijdens de Week van het Tijdschrift is er een speciale publieksactie: wie twee Mercur-winnaars koopt, ontvangt de winnaar van de Publieksprijs gratis!

Gratis Nieuwsbrief
Geïnteresseerden kunnen tijdens de verkiezing een nieuwsbrief per e-mail ontvangen met daarin alle recente ontwikkelingen en achtergronden. In de nieuwsbrief houden we ook de tussenstand bij van de Publieksprijs, zodat uitgevers hun kans op de prijs op de voet kunnen volgen. Zo hopen wij de verkiezing tot het laatste moment spannend te houden, zegt Aldipress directeur Edo Meerloo. Aanmelden voor de gratis e-mail nieuwsbrief is mogelijk op info@aldipress.nl

Criteria
De Publieksprijs en de Week van het Tijdschrift zijn een initiatief van Aldipress en Bruna. Het initiatief is vorig jaar genomen toen bleek dat er naast de bestaande vakprijs Mercur Lancering van het Jaar behoefte was aan een consumentenprijs voor nieuwe tijdschriften. Voor de selectie van de tien nominaties zijn dezelfde criteria gebruikt als voor de shortlist van de Mercur. In aanmerking komen nieuwe tijdschriften die een vernieuwde bijdrage leveren aan de tijdschriftenmarkt en een goede redactionele kwaliteit bezitten. Er is niet gewerkt met een voordracht door uitgevers, maar alle 52 in de markt gelanceerde tijdschriften uit 2004 zijn beoordeeld. Consumenten kunnen tijdens de verkiezing aangeven in welke mate een tijdschrift is opgevallen, en wat zij van de promotie rondom het tijdschrift vinden.

De tien genomineerde tijdschriften zijn te vinden op www.bruna.nl, waar iedereen zijn stem uit kan brengen.