Ingezonden persbericht


Wereldprimeur in e-mailbeveiliging: CleanPort voegt als eerste hoax-filtering toe aan Managed Email Security-dienst

Doetinchem, 31 januari 2005 - Beveiligingsspecialist CleanPort heeft zijn Managed Email Security-dienstverlening uitgebreid met hoax-filtering. CleanPort filtert nu standaard op virussen, spam, phishing, ongewenste content en hoax-berichten. Een hoax is een e-mailbericht dat zich verspreidt als een kettingbrief. De boodschap kan zeer divers zijn. Er zijn hoax-berichten bekend, die zich voordoen als een donatie-e-mail. Andere hoax-berichten waarschuwen voor een bepaald bestand op de computer van de ontvanger, dat een virusbestand zou zijn. In alle gevallen is de boodschap onjuist en kan de verwarring en ook schade groot zijn.

Met hoax-filtering als nieuw feature speelt CleanPort in op de wens van zijn afnemers om de totale inkomende berichtenstroom nog verder te reduceren tot uitsluitend voor het bedrijf relevante berichten. Hiermee is CleanPort wereldwijd de eerste aanbieder van hoax-filtering binnen een volledig beheerde omgeving. Deze nieuwe feature is toegevoegd aan ProTAG, de door CleanPort in eigen huis ontwikkelde heuristische scanner. ProTAG gebruikt een zeer uitgebreide databank van herkenningsregels en verwachtingspatronen voor de herkenning van nieuwe hoaxes.

"Hoax-berichten kunnen grote indirecte schade opleveren", zegt Jeroen Oostendorp, CTO van CleanPort. "Zo kan het gebeuren dat medewerkers onbewust een hoax doorsturen naar klanten, prospects of leveranciers. Dat komt onprofessioneel over. Ook worden hoax-berichten vaak als kopie onder CC doorgestuurd. Daardoor kan de ontvanger inzicht krijgen in de zakelijke adressen van de verzendende partij. Misbruik hiervan door spamverzenders is een logisch gevolg. Het spreekt voor zich dat het doorsturen van hoax-berichten zowel onnodig tijd kost, als voor overbelasting van mailservers zorgt. Denk daarbij aan de snelheid van verspreiding als één persoon het bericht doorstuurt naar tien adressen en die tien weer naar tien relaties et cetera. Dan zit je binnen korte tijd op een miljoen berichten. Met CleanPort worden deze problemen in de kiem gesmoord. De berichtenstroom wordt betrouwbaarder en e-mail wordt weer de bedrijfskritische oplossing die het moet zijn."

CleanPort filtert e-mail op internetniveau, ver buiten het netwerk van de klant. Een klant hoeft alleen het mx-record om te zetten, waarna de dienst is geactiveerd. Vervolgens kan de klant inloggen op Myaccount van CleanPort, de online beheeromgeving waarin op zowel domein- als gebruikersniveau instellingen kunnen worden gemaakt. De Quarantaine-box en rapportages kunnen hier ook worden geraadpleegd.

CleanPort gebruikt een multi-engine-opstelling van verschillende scanners, die 24/7 worden beheerd. Het gebruik van deze dienst vereist dus geen beheer meer aan klantzijde. Dit levert op jaarbasis enorme besparingen op. De dienst van CleanPort wordt aan het reseller-kanaal geleverd via distributeur ACAL in Eindhoven. CleanPort scant dagelijks rond de tien miljoen berichten voor duizenden bedrijven en providers. In Engeland verzorgt CleanPort onder meer de e-mail voor Orange.

Over CleanPort
CleanPort Managed Email Security verzorgt de beveiliging van het e-mailverkeer voor een honderdtal bedrijven in de gezondheidszorg, de financiële en zakelijke dienstverlening en xSP's. CleanPort levert op internetniveau - dus buiten het bedrijfsnetwerk - beveiliging tegen virussen en spam. Het systeem wordt 24/7 centraal beheerd en voortdurend geüpdatet. CleanPort completeert verschillende commerciële beveiligingsproducten met de in eigen beheer ontwikkelde ProTAG-scanner. Deze geavanceerde oplossing herkent en isoleert verdachte mail. CleanPort levert klanten op regelmatige basis gedetailleerde rapportages over onderschepte virussen en andere relevante gegevens. Het hoofdkantoor van CleanPort is gevestigd in Doetinchem, met vestigingen in Engeland, Duitsland en Israël.