Mauritshuis

29 november 2004

BEDROGEN OGEN

Geschilderde illusies van Cornelius Gijsbrechts 5 februari t/m 15 mei 2005

Van 5 februari t/m 15 mei 2005 is de tentoonstelling Bedrogen Ogen met schilderijen van Cornelius Gijsbrechts in het Mauritshuis te zien. Deze Zuid-Nederlandse schilder was een meester in trompe-l'oeils, bedriegers van het oog. Verschillende schilders in de 17de eeuw waagden zich aan dit genre; Gijsbrechts maakte er zijn specialiteit van. Zijn halfgeopende kastjes, brievenrekken en omgekeerde doeken misleiden ons ook nu nog keer op keer. In 1668 trad de van oorsprong Vlaamse schilder in dienst van het Deense hof, waar hij voor Frederik III en later voor Christian V een unieke reeks trompe-l'oeil schilderijen maakte. Deze schilderijen, uit de collectie van het Statens Museum in Kopenhagen, zullen voor het eerst in Nederland getoond worden.

De exclusieve sponsor van de tentoonstelling Bedrogen Ogen is TNT.

>De schilder
Cornelius Gijsbrechts was vermoedelijk afkomstig uit Antwerpen. Over zijn geboorte- en sterfdatum en over zijn opleiding is weinig bekend. Zijn vroegste schilderijen, die van ongeveer 1657 dateren, zijn traditionele stillevens. Vanaf 1662 ging hij zich echter toeleggen op trompe-loeil stillevens. In die jaren was hij werkzaam in Duitsland, volgens de overlevering onder andere in Hamburg. Daarna maakte hij de stap naar Denemarken. Hoewel weinig over Gijsbrechts bekend is, verraadt zijn werk dat hij een creatieve persoonlijkheid met gevoel voor humor moet zijn geweest. Dat hij bovendien trots was op zijn eigen vakmanschap, staat buiten kijf: diverse keren komen we zijn zelfportret tegen als subtiel onderdeel van de voorstelling.

Productieve jaren aan het Deense hof
In september 1668 werd Gijsbrechts door de Deense koning Frederik III (1609-1670) benoemd tot hofschilder. In die functie, die hij tot 1672 bekleedde, zou hij uitgroeien tot één van de meest innovatieve trompe-loeil schilders van Europa. In 1672 vertrok hij naar Stockholm waar hij een paar jaar woonde, om vervolgens zijn geluk opnieuw in Duitsland te beproeven. In 1675 woonde hij waarschijnlijk in Breslau (het tegenwoordige Wroclaw in Polen). Daarna is niets meer over hem bekend.

Bedrogen ogen
Bedrieglijk realistisch zijn de zogenoemde brievenborden (afb. 1 ,2 en 3). Op de brievenborden lijken horizontale en verticale rode linten gespijkerd waar achter brieven en andere paperassen steken. Het lijkt levensecht maar de opbergzakjes, kammen, het schrijfgerei en het steeds terugkerende groene gordijn zijn geschilderd. Teksten en afbeeldingen op documenten en brieven vertellen een verhaal: soms over Gijsbrechts persoonlijke leven, soms over actuele gebeurtenissen. Gijsbrechts vernieuwde zichzelf steeds weer en voerde zijn illusionisme verder door dan enig schilder voor hem. Zo schilderde hij in 1670 twee kunstkastjes(afb. 9 en 10), waarin hij de tweedimensionale weergave en de driedimensionale realiteit combineerde.
De kastjes zijn getimmerd van ruw hout en hebben een deurtje van glas-in-lood, waardoor het lijkt alsof we naar binnen kunnen kijken. Bij het ene kastje is de deur gesloten, maar is het hang en sluitwerk echt zodat de deur werkelijk open kan. Het andere kastje daarentegen is half geopend geschilderd maar kan niet gesloten worden omdat de scharnieren en het slot geschilderd zijn. In beide kastjes zijn de geschilderde exotische voorwerpen verleidelijk echt uitgestald. Een schildersezel (afb. 11), die samen met twee schilderijen en schildersattributen uit een dik eikenhouten paneel is gezaagd, zal de bezoeker letterlijk op het verkeerde been zetten. De meest verrassende trompe-l'oeil van de tentoonstelling is het schilderij met de geschilderde achterzijde (afb. 12). Gijsbrecht heeft hier zijn vindingrijkheid tot het uiterste doorgevoerd en zo de achterkant van een schilderij tot zelfstandig kunstwerk gemaakt. Zelfs de achterkant van de lijst met zwarte verfvegen is weergegeven en de randen van het doek verschijnen nog net langs het raam dat met kleine, geschilderde spijkertjes in de lijst wordt gehouden.

Publicatie
Bij de tentoontelling verschijnt een Nederlandstalig boek, waarin alle schilderijen worden beschreven en in kleur afgebeeld. Uitgave Waanders.

Publieks- en educatieve begeleiding
Voor de volwassen bezoeker is een gratis tekstboekje beschikbaar met uitleg over de schilderijen en de uiteenlopende voorwerpen die daarop te zien zijn.

Onderwijs
8 13 jaar: samen met een journalist van de Oprechte Haerlemse Courant uit 1671 ontdekken leerlingen meer over de schilder Gijsbrechts. 14 18 jaar: aan de hand van een bronnenboekje met opdrachten doen leerlingen onderzoek naar leven, werk en wereld van Gijsbrechts.

Maandagopenstelling
Van 1 april t/m 1 september 2005 is het Mauritshuis ook op maandag van 10.00 tot 17.00 uur geopend.

Nadere informatie voor de pers en beeldmateriaal: Mauritshuis, Afdeling Communicatie
Pom Verhoeff-Emanuel
Tel: 070 302 34 35
Fax: 070 302 34 50
E-mail: verhoeff.p@mauritshuis.nl
www.mauritshuis.nl

terug