Artis

Amsterdam, 8 februari 2005
Persbericht

Artis steunt schildpadden

Zaterdag 12 februari start in Artis de Shellshock-campagne ter bescherming van de schildpadden. Het gaat namelijk niet goed met de wereldwijde schildpaddenpopulatie en als er nu niets wordt gedaan, zijn er over 30 jaar geen schildpadden meer.

Artis levert met de campagne een bijdrage aan de bewustwording van deze crisissituatie en zamelt geld in voor diverse internationale schildpadprojecten.

In de voorjaarsvakantie van zaterdag 12 t/m zondag 20 februari wordt in het Reptielenhuis extra veel informatie gegeven over schildpadden, hun natuurlijke leefomgeving en gedrag. Ook kunnen de bezoekers in Artis raden naar het gewicht van de grootste Aldabra reuzenschildpad en kunnen kinderen zich als schildpad laten schminken. Op www.artis.nl staat meer informatie over de activiteiten in de voorjaarsvakantie.

Schildpadden worden al eeuwen door de mens in het wild gevangen voor voedsel of vanwege hun vermeende medicinale waarde. Geschat wordt dat alleen al in China jaarlijks 12 miljoen schildpadden uit de natuur worden gehaald. Een andere bedreiging is het versnipperen of zelfs verdwijnen van hun natuurlijke leefgebieden.

De Shellshock-campagne loopt tot september en speelt dit jaar een belangrijke rol in Europese dierentuinen die zijn aangesloten bij de EAZA (European Association of Zoos and Aquaria). De vorige campagne leverde 500.000 op voor internationale projecten ter bescherming en behoud van tijgers.

Noot voor de redactie (