Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Hekserij, Gods straf of gewoon malaria in West-Papua

15 februari 2005

Wie maakte Mama Raja ziek? Was het hekserij, een kwade geest, malaria, of de straf van God? De veronderstelde veroorzaker van de ziekte bepaalt in het binnenland van de Vogelkop van West-Papua de keuze voor de geneeswijze, ontdekte Ien Courtens. De antropologe promoveert op 16 februari aan de Radboud Universiteit Nijmegen op haar door NWO-stichting WOTRO (Wetenschappelijk Onderzoek van de Tropen en Ontwikkelingslanden) gefinancierde onderzoek.

Ien Courtens bestudeerde via het ziekteverloop van Mama Raja hoe de bevolking van het dorp Ayawasi in het binnenland van het noordwesten van West-Papua ziektes geneest. In haar proefschrift beschrijft zij de verschillende verklaringen voor Mama Raja's ziekte. Ook bestudeerde zij het pad dat de zieke volgde op zoek naar genezing vanaf het eerste begin. Op deze manier geeft Courtens antwoord op de centrale onderzoeksvraag: Hoe zijn keuzes voor rituele vormen van genezing verbonden met religieuze verandering en sexe?

In de beginfase van ziekte blijken de inheemse en biomedische therapieën inwisselbaar te zijn. Veelal kiezen patiënten eerst voor inheemse therapie, zoals de mensen hebben geleerd tijdens initiatieriten of via dromen. Als deze therapie niet blijkt te werken, zoekt men hulp in de polikliniek van het missieziekenhuis. Het omgekeerde komt ook voor. Dan zoekt de zieke eerst heil in behandeling middels medicijnen of injecties en worden inheemse methoden pas toegepast als de biomedische niet tot genezing leiden.

In deze eerste fase zijn mensen doorgaans pragmatisch in hun keuze. De biomedische behandeling ervaren zij als een 'makkelijke' manier van genezen die relatief snel werkzaam is. Inheemse methoden worden daarentegen gezien als 'hard werken': je moet in het oerwoud zoeken naar geneeskrachtige bladeren, wortels en boomschors. Bovendien vraagt de bereiding en toepassing van de ingrediënten, evenals de opname ervan in het lichaam, tijd.

Waarom belangrijker dan hoe
Als mensen in deze eerste fase niet herstellen, treden zij een volgende fase binnen in de zoektocht naar genezing. Dan worden interpretaties van de mogelijke oorzaken van de ziekte belangrijk. Mama Raja's casus maakt duidelijk dat de vraag waarom ze ziek was geworden en wie daarvoor verantwoordelijk was, belangrijker was dan de vraag naar de aard van de ziekte. Van daaruit zoeken mensen naar de oorzaken van ziekte, zoals wangedrag dat de toorn van vooroudergeesten en God oproept, en mogelijke daders: mensen die magie beoefenen, heksen en boosaardige geesten.

Sinds het merendeel van de lokale bevolking gelovig katholiek is geworden na de komst van missionarissen, beschouwen zij ook het overtreden van christelijke wetten en de straf van God die daarop volgt, als een oorzaak van ziekte. Verder erkent de bevolking het bestaan van ziekten als malaria en griep als een biologische reactie van het lichaam. Deze biologische oorzaken zijn wat hen betreft niet in tegenspraak met de bestraffing als oorzaak, maar juist aanvullend.

..............................

Meer informatie bij:

* drs. Ien Courtens (RU, Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies)

* t: +31 (0)24 361 54 68, i.courtens@maw.ru.nl
* promotie 16 februari, promotores prof. dr. A.P. Borsboom, mw. prof. dr. W. Jansen