Gemeente Utrecht


SCHRIFTELIJKE VRAGEN inzake het gebruik van roe tfilters in gemeentelijke voertuigen


3 Vragen van mevr. drs A.C. Besten, de heer V. Oldenborg, mevr. mr. M. Schuring,
mevr. N.R. Schipper en mw. A. van Rooij
(ingekomen 18 januari 2005)

De gemeente Utrecht maakt in de uitvoering van haar werkzaamheden dagelijks gebruik van een aantal voertuigen met diesel als brandstof. Een aantal van die voertuigen leidt tot overlast bij bewoners. Het gaat dan met name om de vuilniswagens van de RHD: zware voertuigen met een grote uitstoot, die bovendien veel stilstaan en stationair draaien. Dat die vuilniswagens inderdaad tot overlast leiden bleek op de wijkbijeenkomst van de gemeenteraad in de binnenstad, op woensdag 1 december 2004.

Navraag bij de RHD leert dat de gemeente zich wat betreft de uitstoot van uitlaatgassen laat leiden door de wettelijke eisen, i.c. de door de EU vastgestelde normen. Die eisen worden steeds zwaarder, waardoor op een zeker moment waarschijnlijk alle dieselvoertuigen met een roetfilter zullen zijn uitgerust. Zo'n roetfilter zorgt ervoor dat de roetdeeltjes uit de uitstoot worden gefilterd en worden verbrand, zodat de uitstoot een stuk minder ongezond is. Verdere navraag bij de RHD leert dat de afschrijftermijn van vuilniswagens 10 jaar is. Als er geen actie wordt ondernomen zouden pas over 10 jaar alle vuilniswagens van de gemeente Utrecht zijn voorzien van een roetfilter.

Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het College:

1. Is uw College bekend met de werking van roetfilters bij dieselvoertuigen?
2. Hoeveel dieselvoertuigen gebruikt de gemeente Utrecht? En hoeveel daarvan zijn voorzien van een roetfilter?
3a Is het College bekend met voertuigen die op een andere brandstof rijden en die minder uitstoot geven?
3b Zo ja, is het College bereid de uitstoot bij de aanschaf van nieuwe voertuigen mee te laten wegen?
3c Zo nee, is het College bereid om ervoor te zorgen dat alle dieselvoertuigen die vanaf nu worden aangeschaft door de gemeente Utrecht zijn voorzien van een roetfilter?
4. Zijn er volgens het College aanvullende mogelijkheden om de overlast van uitstoot van (met name) vuilniswagens in de stad te voorkomen?
5. Is de afschrijvingsperiode van vuilniswagens van de gemeente Utrecht inderdaad 10 jaar?
6. Is het College in principe bereid om alle vuilniswagens van de gemeente Utrecht op korte termijn te voorzien van roetfilters?
7. Is het College bereid onderzoek te laten verrichten naar de financiële en technische mogelijkheden en beperkingen van het plaatsen van roetfilters in de vuilniswagens en andere dieselvoertuigen van de gemeente Utrecht?
8. Kan het College in de beantwoording van de bovenstaande vragen aangeven of dit eveneens van toepassing is op de vaartuigen van de gemeente Utrecht?


Antwoord van burgemeester en wethouders
(verzonden 15 februari 2005)


Voordat wij tot beantwoording van de gestelde vragen overgaan merken wij op dat ons antwoord betrekking heeft op de voertuigen die door de Reinigings- en Havendienst gebruikt worden. Dit zijn voertuigen die veel stationair draaien en als gevolg hiervan voor mogelijke overlast kunnen zorgen. Dit in ogenschouw nemend beantwoorden wij de vragen als volgt:

1. Ja, wij zijn bekend met de werking van roetfilters bij dieselvoertuigen.
2. De Reinigings- en Havendienst heeft momenteel 110 dieselvoertuigen operationeel. Geen enkele van deze voertuigen is voorzien van een roetfilter. Een en ander neemt niet weg dat de voertuigen op het moment van aanschaf zo schoon mogelijk waren wat betreft de uitstoot. Er is derhalve sprake van een "schoon" bestand aan wagens.


3a Ja, hiermee zijn wij bekend. De veegdienst maakt gebruik van voertuigen van het type elektro. Deze stroom wordt gemeentebreed na aanbesteding, deels groen, ingekocht. Omdat wij voor de minst mogelijke overlast opteren en de uitstoot zo veel mogelijk willen beperken, kopen wij voor de voertuigen bij de Reinigings- en Havendienst de meest schone en zwavelarme dieselolie in. Hierdoor is de zwaveluitstoot zo beperkt mogelijk. Dit brengt wel meer kosten met zich mee, namelijk 12 eurocent per liter meer.
3b Wij willen benadrukken dat wij bij aanschaf van ieder voertuig de op dat moment meest schone motor die op de markt beschikbaar is aanschaffen. De uitstoot van een voertuig wordt hierbij terdege betrokken. Tevens wordt gekeken naar het zuinigheidslabel. Dit houdt tot dusver echter niet in dat er standaard bij voertuigen een roetfilter wordt aangeschaft. Deze zijn namelijk niet standaard leverbaar.
4. De mogelijkheid hiertoe is inderdaad aanwezig. Technisch is het mogelijk de voertuigen om te bouwen en te voorzien van een roetfilter. Per voertuig is hiermee een bedrag van ongeveer E 10.000 gemoeid. Deze kosten zijn zo hoog omdat veel voertuigen van de RHD geen "normaal" uitlaatsysteem hebben in verband met de opbouw en de verplichte arbo plaatsing van de uitlaat. Hierdoor moeten er nogal wat constructuele aanpassingen plaatsvinden. Hierbij merken wij op dat daarnaast nog niet bekend is om de hoeveel tijd een dergelijk filtersysteem geregenereerd kan worden en welke kosten er jaarlijks nog bijkomen. Daarnaast speelt er technisch nog een ander probleem mee. Dit probleem betreft de uitlaatgastemperatuur. Voor het goed functioneren moet het uitlaatgas een bepaalde temperatuur bereiken. Gedurende de dag behalen de vuilniswagens deze temperatuur alleen als zij uit de wijk komen.
5. De economische afschrijvingsperiode is 8 jaar. In de praktijk rijden deze voertuigen echter langer door, namelijk 10 en soms zelfs 11 jaar.
6. Vanuit milieuoogpunt geredeneerd loont het de moeite om alle voertuigen die nog minimaal drie jaar operationeel zijn te voorzien van een roetfilter. Omdat hiermee een kostenpost van ongeveer EUR 800.000 gemoeid is zien wij hiertoe vooralsnog geen mogelijkheden.
7. Hiertoe zijn wij bereid.
8. Dezelfde technologie is toepasbaar op de vier vaartuigen van de Reinigings- en Havendienst.


---- --