Gemeente Almelo

WWB-cliënten redelijk tevreden over Sociale Zaken

De cliënten van de afdeling SEZ in Almelo waarderen de dienstverlening, zijn tevreden over de stiptheid van de uitbetalingen en tevreden over hoe het baliepersoneel met hen omgaat. Minder tevreden zijn de cliënten over de voorlichting over de WWB. Dit blijkt uit de Quickscan klanttevredenheid Wet Werk en Bijstand (WWB), een compact onderzoek naar de tevredenheid van WWB-klanten van de Gemeente Almelo. Ruim veertig procent van de cliënten nam aan het onderzoek deel.

Uit de quickscan kan geconcludeerd worden dat de klanten van de Gemeente Almelo redelijk tevreden zijn over de Sociale Dienst. Gemiddeld geven de klanten een 6,8 voor de dienstverlening. Dit cijfer is iets lager dan het gemiddelde van de achttien gemeenten die aan het onderzoek deelnamen. De waardering over de dienstverlening van de afdeling Sociaal Economische Zaken van de gemeente Almelo ten opzichte van 2003 is min of meer gelijk gebleven. Dit ondanks strengere wetgeving door de invoering van de WWB.

Aandachtspunten
De cliënten waarderen de stiptheid van de uitbetalingen (een 8,2). In het algemeen zijn de respondenten tevreden met de bejegening van het baliepersoneel en de duidelijkheid van de formulieren. Als aandachtspunten komen uit het onderzoek naar voren de begeleiding door andere organisaties dan de afdeling SEZ (een 6,4), de telefonische bereikbaarheid en de informatievoorziening, met een lagere gemiddelde score. Daarnaast geven verschillende cliënten aan dat de bejegening van de consulenten niet altijd goed is en dat de financiële afhandeling verbeterd kan worden (qua doorlooptijd of de duidelijkheid over de hoogte van de uitkering). Verder zijn cliënten in vergelijking met andere gemeenten minder positief over de tijd en aandacht voor voorlichting. Momenteel is de gemeente al bezig met het verbeteren van de bestaande nieuwsbrief voor cliënten.

Klachten
In totaal hebben 27 respondenten aangegeven de afgelopen twee jaar een klacht te hebben ingediend, (dit is tien procent van de cliënten die de vragenlijst heeft ingevuld). De snelheid van klachtafhandeling en de manier waarop de klacht is behandeld zijn ten opzichte van vorig jaar sterk verbeterd (beiden een 5,0). Deze gegevens zijn indicatief aangezien slechts een kleine groep respondenten aangeeft een klacht te hebben ingediend. De cijfers zijn vergelijkbaar met de scores van de andere deelnemende gemeenten.

Klanttevredenheidsonderzoek WWB Almelo.doc