Sociaal-Economische Raad

SER-COMMISSIE OVER ACTIEPLAN LEVEN LANG LEREN

16 februari 2005 -

Met de voornemens in het Actieplan Leven Lang Leren heeft het kabinet een belangrijke stap genomen op weg naar een leven lang leren. Het actieplan is helder over de doelen die het kabinet nastreeft. Blijven leren geeft iedereen de kans zijn potenties te ontwikkelen en daardoor sterker te staan in de samenleving en op de arbeidsmarkt. En dat is ook goed voor de ontwikkeling van de economie.

Het actieplan schept voor volwassenen duidelijkheid over hun recht op door de overheid bekostigd onderwijs. Belangrijk zijn initiatieven als een open on-line marktplaats voor scholing en de uitbouw van het instrumentarium voor de erkenning van de competenties die men heeft (EVC).

De SER-commissie betwijfelt echter of het actieplan in staat is de huidige impasse in de uitvoering van het beleid te doorbreken. Het kabinet denkt teveel vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het publieke onderwijsbestel en doet te weinig om de betrokkenheid van de andere partijen te mobiliseren. Zo moeten er voor werkenden meer en betere financiële randvoorwaarden komen om de eigen loopbaankeuzes te realiseren. Werkgevers moeten worden gestimuleerd om leermogelijkheden te creëren met een meer duurzaam karakter. Uitkeringsorganen nemen structureel te weinig ruimte voor het opleiden met behoud van uitkering.

Een stimulerende en faciliterende rol van de overheid zal ertoe bijdragen dat werkgevers en werknemers gemakkelijker elkaars belang bij scholing erkennen. Daardoor zullen zij eerder hun verantwoordelijkheid nemen en gezamenlijk scholingsarrangementen afspreken. Dat kan er ook aan bijdragen dat de opleidings- en ontwikkelingsfondsen van het bedrijfsleven worden aangespoord om de omslag naar een innovatieve scholingsaanpak versneld te maken.

Dit schrijft de Commissie Arbeidsmarkt- en Onderwijsvraagstukken van de SER in een brief aan de Vaste Commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer en aan staatssecretaris Rutte van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De brief is geschreven ten behoeve van het Algemeen Overleg van de vaste commissie met de staatssecretaris inzake 'een leven lang leren' op 17 maart.