ANBO

Consumenten-organisaties eisen handhaving aantal verkooppunten strippenkaart


15-02-2005

De samenwerkende ouderenorganisaties (verenigd in het CSO), de ANWB, Consumentenbond en ROVER zijn verontwaardigd dat ongeveer 400 kleinere verkooppunten van strippenkaarten gaan verdwijnen. Reden daarvan is dat Vervoersbewijzen Nederland b.v. (VBN) stopt met het geven van provisie aan diverse distributiekanalen van de strippenkaart.

Vervoerbewijzen voor het openbaar vervoer horen gemakkelijk verkrijgbaar te zijn, zo stellen de samenwerkende ouderenorganisaties, ANWB, Consumentenbond en ROVER. Het is zowel in het belang van de reizigers als van de vervoerbedrijven zelf dat de verkrijgbaarheid van strippenkaarten in de voorverkoop optimaal en zo breed mogelijk is. Voor de reizigers die op de betrokken verkooppunten zijn aangewezen bemoeilijkt de maatregel van VBN het gebruik van het openbaar vervoer. Het kopen van een kaartje bij de bestuurder kost de reiziger extra geld en leidt tot oponthoud.

De OV-chipkaart moet het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker gaan maken, zo is de bedoeling. De consumentenorganisaties vinden het onverstandig dat de OV-branche vooruitlopend op de invoering van de chipkaart de verkrijgbaarheid van vervoerbewijzen beperkt.

Niet alleen VBN maakt een terugtrekkende beweging. NS haalde eerder al de strippenkaarten uit de verkoopautomaten en staakte onlangs ook de verkoop aan de loketten. Dit zijn verkeerde signalen aan reizend Nederland, zeker nu de dienstverlening van het openbaar vervoer ook op andere punten verschraalt.

Omdat het adviesrecht van de consumentenorganisaties ten onrechte is genegeerd, eisen ANWB, Consumentenbond, ROVER en de samenwerkende ouderenorganisaties dat het besluit om geen provisie meer te verstrekken aan verkooppunten die minder dan 10.000 strippenkaarten per jaar verkopen, ogenblikkelijk wordt ingetrokken.