Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bijlage II

Rapportage klantonderzoek

NS, Connexxion en RET leveren de rapportage klantonderzoek op. Deze voldoet aan de volgende eisen:
Rapportage is opgesteld door NS, Connexxion en RET samen; Het rapport is gebaseerd op klanttevredenheidsonderzoek van de drie bedrijven afzonderlijk (zowel nul- als éénmeting), de gezamenlijke communicatiemonitor (zowel nul- als éénmeting) en - indien mogelijk - uitkomsten uit klantpanels;
Rapport richt zich met name op reizigers die na de invoering in Rotterdam met de chipkaart reizen, uitsluitend in gemigreerd gebied. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de houding van niet-gebruikers t.o.v. de chipkaart; Er wordt steeds apart gerapporteerd over de volgende groepen: Incidentele en frequente reizigers;
Ouderen en jongeren;
Voormalige kaartsoorthouders: strippenkaart / ERET / abonnement-NS / OVjaarkaart.
Deze groepen worden voor zowel bus, trein als metro representatief in beeld gebracht;
Aangegeven wordt hoe de populatie eruit ziet: hoeveel reizigers totaal, hoeveel daarvan incidenteel etc. en hoeveel vallen er daarvan binnen de doelgroep (reizend met een chip);
Indien door de opzet van de launch een groep nauwelijks gebruik zal maken van een chipkaart (b.v. incidentele reizigers in het streekvervoer) dan hoeven hier ook geen representatieve uitspraken over worden gemaakt. Wel worden dan indicatieve kwalitatieve uitspraken gedaan.

Onderwerpen die in de rapportage aan bod komen zijn: Wat is het totaaloordeel van de reizigers over de OV-chipkaart (zeer negatief, negatief, neutraal, positief, zeer positief) (bron: communicatiemonitor);
Hoeveel procent van de reizigers vindt de chipkaart een verbetering en hoeveel procent een verslechtering (bron communicatiemonitor); Rapportcijfers voor de algemene klanttevredenheid in trein, metro en bus (op basis van KTO-onderzoeken). Specifiek wordt de tevredenheid van deze reizigers op de volgende - chipkaart gerelateerde - aspecten weergegeven: "Betaalgemak", ofwel verkrijgbaarheid, gebruik, transparantie en wijze van betalen;
Kosten/betaalbaarheid.
Ter informatie wordt de tevredenheid van reizigers op de volgende - poortjes-gerelateerde - aspecten weergegeven:
Sociale veiligheid;
Toegankelijkheid.
Steeds worden gemiddelde scores en het percentage onvoldoendes (cijfer 5 of lager) weergegeven;
De scores worden steeds in perspectief geplaatst van de score bij de nulmeting en onderbouwd door uitkomsten uit de communicatiemonitor (bijvoorbeeld oordelen over aspecten veilig, gemak, kosten, snelheid etc.) en mogelijk (OV-chipkaart) gebruikerspanels;
Voor alle reizigers wordt weergegeven of men denkt binnen een jaar gebruik te maken van de chipkaart (verwacht gedrag);
Het rapport geeft het oordeel van de bedrijven zelf of bovengeschreven klantgroepen de chipkaart accepteren (= beoordeling van bovenstaande informatie);
In de rapportage wordt gecorrigeerd voor eventuele verschillen in steekproeftrekking van de klanttevredenheidsonderzoeken (bij trekking steekproef in het voertuig zijn bijvoorbeeld frequente reizigers oververtegenwoordigd);
De vragenlijsten van alle onderliggende onderzoeken worden als bijlagen toegevoegd.

Rapportage 'mensen met een mobiliteitsbeperking'
NS, RET en Connexxion rapporteren gezamenlijk over de gebruiksvriendelijkheid van het betaalsysteem voor de volgende aandachtsgroepen (mensen met een mobiliteitsbeperking): Ouderen;
Mensen met kinderwagens, fietsen of grote bagage;
Blinden;
Rolstoelgebruikers.
Hiervoor organiseren de bedrijven een gezamenlijke test, waarbij proefpersonen uit de doelgroepen - zo veel mogelijk onbegeleid - een kaart aanschaffen en een multimodale reis maken met de chipkaart. De kwalitatieve evaluatie van de test wordt in een rapportage verwoord en aan Verkeer en Waterstaat aangeboden.