Gemeente Leeuwarden

Fryslân Marketing richt zich ook op Scandinavië

Bron: Fryslân Marketing (16-02-2005) Met het boekingsseizoen voor de deur werft Fryslân Marketing samen met de Friese regio-VVV's deze maand toeristen in België en Duitsland. Op de Nederlandse markt loopt sinds enkele weken al een grote promotiecampagne. Zo stond Friesland vorige week prominent op de belangrijkste toeristische beurs van Nordrheinwestfalen, Reise & Camping in Essen. Deze week staat Friesland op de Vakantiesalon in Antwerpen. Net als in Nederland zijn deze beurzen onderdeel van een campagne om Friesland meer onder de aandacht te brengen van toeristen. Friesland richt zich daarbij vooral op gezinnen met kinderen en tweeverdieners.

Duitsland is traditioneel een belangrijke markt voor Friesland. Met ruim 1 miljoen overnachtingen in 2004 leverden onze Oosterburen een belangrijke bijdrage aan de Friese economie. Volgens Paul van Gessel, directeur Fryslân marketing, is het belangrijk Duitse gasten te blijven werven. "In vergelijking met de rest van Nederland is het marktaandeel van Duitse toeristen in Friesland 2 keer zo hoog. Juist nu het economisch wat minder gaat in Duitsland en men bezuinigt op vakanties, moeten we Friesland extra onder de aandacht brengen". De campagne in Duitsland wordt de komende weken samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen verder uitgebouwd. Zo worden rond de Pasen extra radiospots en krantenadvertenties geplaatst. De beurs in Essen trok meer dan 100.000 bezoekers. Naast watersport is de natuur in trek bij de Duitse toerist. Een opvallende nieuwe trend in Duitsland is dit jaar de camper.

België ontdekt langzamerhand dat Friesland "verrassend dichtbij" is en in sommige opzichten Hollandser is dan de Randstad. Naast de Wadden is er veel interesse voor de cultuurhistorie van Friesland (de 11-steden), het fietsen en de streekgerechten. Het Toeristisch Platform Noardwest Fryslân, Lauwersland en de Friese Meren laten in eendrachtige samenwerking aan de Belgen zien dat er veel te beleven is in Friesland. Daartoe wordt ook in België de internetsite www.beleefFriesland.nl via radio en TV gepromoot. Fryslân Marketing heeft ook in België aansluiting gevonden bij de activiteiten van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Nieuw is dat Fryslân Marketing samen met Ameland en Groningen zich op de Scandinavische markt gaat presenteren. In samenwerking met het NBTC in Gothenburg worden touroperators en de pers benaderd. Ook doet men gezamenlijk mee aan de grootste toeristenbeurs in Zweden. "Door dit in samenwerking te ontwikkelen, kunnen we de kosten beperkt houden in een markt die heel interessant is voor Friesland", aldus Paul van Gessel.