PERSBERICHT - 2005-02-16

Brandstofheffing luchtvaartindustrie dient geen duidelijk doel

easyJet vraagt EU-ministers: houdt brandstofheffing tegen

easyJet heeft vandaag de Britse minister van financiën, Gordon Brown en zijn Europese collegas opgeroepen om de introductie van een brandstofheffing voor de Europese luchtvaart tegen te houden.

In navolging van de G7 top, wil een aantal Europese landen dat er een brandstofheffing in de luchtvaart wordt doorgevoerd om middelen te genereren voor ontwikkelingshulp. Andere lidstaten zien de heffing als een middel om uitstoot van schadelijke stoffen tegen te gaan door het verminderen van de vraag naar vliegreizen.

easyJet vindt dat Europese politici rookgordijnen opwerpen om ondertussen de schatkist te vullen door een Europese heffing op kerosine.

Pan-europese belasting
easyJet denkt dat de huidige agenda minder is gemotiveerd door internationale of milieuzorgen, dan door de kans om een pan-europese belasting te introduceren. In plaats daarvan, zouden de Europese ministers van financiën zich moeten concentreren op hun inspanningen om slimmere, andere heffingen in te voeren, met name met het oog op de toch al zware heffingen die op vliegmaatschappijen drukken, zoals de passagiersbelasting.

Pot met goud
Als het doel is om werkelijk nieuwe middelen voor hulp aan arme landen te genereren, zal er ongetwijfeld een winstgevender bron zijn dan de luchtvaartindustrie, waar zeker de pot met goud aan het einde van de regenboog niet te vinden is, zo oordeelt de maatschappij.

Als het argument een milieu-argument zou zijn, dan zouden bijvoorbeeld milieuboetes om uitstoot van stoffen door de luchtvaart te verminderen volgens het principe de vervuiler betaalt een stuk effectiever zijn dan een heffing op kerosine.

easyJet ondersteunt overigens absoluut het doel van de EU om de uitstoot van schadelijke stoffen door de luchtvaart te verminderen en heeft al één van de jongste én schoonste vloten van Europa.

Noot voor de redactie,