Laurus NV

Terug naar het persberichtenoverzicht

Prijsverlagingen Edah

's-Hertogenbosch, 4 maart 2005

Edah naar fors lager prijspeil

Maandag 7 maart a.s. verlaagt Edah de prijs van 250 artikelen met gemiddeld 5 à 10%. Bekende A-merken, producten van het Edah-huismerk en zogeheten vechtmerken worden daarmee fors goedkoper. Een stap waarmee Edah zijn winkels nog krachtiger neerzet als prijsaantrekkelijke supermarkten. In de komende maanden zal het niet bij deze 250 prijsverlagingen blijven; Edah gaat nog meer prijzen verlagen.

Al voor het uitbreken van de prijzenoorlog besloot Laurus om de Edah-formule te herpositioneren als discountsupermarkt. Dat wil zeggen: wel de laagste prijs, maar met een volledig assortiment, waaronder een uitgebreid aantal versproducten. In het kader daarvan openden vorig jaar de eerste winkels onder de Edah Lekker & Laag-formule. Deze winkels kunnen zich qua prijspeil meten met de goedkoopste Nederlandse supermarkten.

Momenteel telt Edah circa 50 Lekker & Laag-vestigingen binnen een totaalbestand van 286 winkels. Edah Lekker & Laag zal de basis vormen voor de toekomst van alle Edah-winkels.

Een volledige ombouw van de bestaande winkels heeft echter tijd nodig. Daarom is besloten om alvast over te stappen op een fors lager prijspeil voor alle Edah-winkels die nog niet zijn omgebouwd naar Edah Lekker & Laag. Edah keert daarmee terug naar zijn oorspronkelijke positie als populaire discountsupermarkt.

Laurus en de weg naar herstel

Laurus stelt zich ten doel zijn positie van tweede partij in de Nederlandse levensmiddelenmarkt de komende jaren in belangrijke mate te versterken, daarbij gebruikmakend van onderling verschillende winkelformules die zelfstandig, vanuit een eigen identiteit en commercieel beleid, hun specifieke marktsegment bewerken. Laurus werkt aan zijn herstel op basis van een herstelplan, lopend tot eind 2007. De weg naar herstel wordt daadkrachtig maar stap voor stap afgelegd, onder voortdurende en scherpe bewaking van de kosten van de bedrijfsvoering en met een geconcentreerde en ononderbroken aandacht voor de back-office processen. In 2005 geeft Laurus naast een verdere verhoging van de efficiency prioriteit aan de verbetering van de winkelformules.