Geheel nieuwe Saab 9-3 Sport Estate: Kracht en veelzijdigheid verpakt in
Saab-stijl
(7-3-2005)
Saab presenteert: de geheel nieuwe 9-3 Sport Estate. Een model met de
onvervalste signatuur van Saab. Het is een Estate die zich in het
premiumsegment onderscheidt door design, sportief rijgedrag en door
tal van innovatieve ideeën. Het is een Saab zoals een Saab hoort te
zijn, een Estate die zich nauwelijks laat vergelijken met een doorsnee
stationwagen.
De vormgeving straalt kracht uit. Het uiterlijk staat honderd procent
model voor iets waarmee Saab zich in de afgelopen jaren zo heeft
onderscheiden: het ontwerpen van sportieve autoâs die opmerkelijk
praktisch zijn voor dagelijks gebruik. Bij de nieuwe 9-3 Sport Estate
is sprake van een vijfdeurs ontwerp met een imponerend en daadkrachtig
voorkomen.
De 9-3 Sport Estate schittert als primeur op de Autosalon in Genève,
die op 1 maart de deuren opent. De verkoopstart is gepland voor
september dit jaar. Saab verwacht van meet af aan veel belangstelling,
met name van mensen die een voorkeur hebben voor sportief rijden maar
die tegelijkertijd meer ruimte zoeken en daarbij oog hebben voor
slimme oplossingen in de laadruimte.
De kaarten liggen zonder meer goed voor het nieuwe model, want hij
komt uit in één van de snelst groeiende segmenten van dit moment.
Over 2004 gerekend is de Europese verkoop van premium stationwagens
gestegen naar een aantal van meer dan een kwart miljoen. Het aandeel
diesel daarin is maar liefst zeventig procent. Saab levert de Sport
Estate met dezelfde motoren als de 9-3 Sport Sedan, inclusief de
nieuwe Sport-dieselmotoren die vorig jaar hun debuut beleefden.
Helemaal nieuw is een V6 Turbo-benzinemotor met 184 kW/250 pk. Die
komt in de Aero-versie en in de toekomst ook in de Aero-uitvoeringen
van de 9-3 Sport Sedan en de 9-3 Cabriolet. Er komt ook een 169 kW/230
pk variant van de V6 Turbomotor, die is voorbehouden aan de Vector
varianten binnen het 9-3 modelgamma. Verder bestaat het
leveringsprogramma uit de vier reeds van de Sport Sedan bekende
benzinemotoren en twee turbodiesels, die beantwoorden aan de
toekomstige, strenge Euro 4-emissie-eisen.
Carl-Peter Forster, President van GM Europe: âDe V6 Turbo is de eerste
van een nieuwe generatie V6-krachtbronnen van GM. We hebben bewust
gekozen om deze motor te lanceren in de 9-3 Sport Estate, omdat dit
extra bijdraagt aan het krachtige voorkomen van dit Saab-model.â
Progressief design
De Saab-signatuur tekent zich af in het sprekende design van de
9-3 Sport Estate. Kenmerkende elementen zijn het wigvormige profiel en
het compact overkomende ontwerp van de carrosserie. De auto is
vanbinnen echter opvallend ruim. De laadruimte heeft een inhoud van
419 liter en bij het neerklappen van de achterbank groeit dat naar
1.273 liter (meting VDA). Verder zijn er diverse slimme en unieke
kenmerken:
* Sportief, gedistingeerd alternatief voor een doorsnee
stationwagon. Dat komt door de heel eigen achterzijde. Van opzij
gezien is het âhockeystickâ-ontwerp van Saab herkenbaar en ook
kenmerkend is de schuin aflopende achterklep, zoals bij een
âfastbackâ. Verder onderscheidt de auto zich door de
achterlichtunits met LED-verlichting.
* Laadvloer met dubbele bodem. Met een chromen hendel, in de vorm
van een vliegtuig, is de vloer te ontgrendelen en om te klappen.
Dan is er toegang tot een extra ruimte. In de ruimte voor het
reservewiel is rekening gehouden met het plaatsen van de optionele
subwoofer.
* Eerste Saab waarbij lift en neerwaartse kracht zowel voor als
achter elkaar precies opheffen (0,00 Clf en 0,00 Clr). Dat
bevordert een zeer stabiele wegligging samen met de lage
luchtweerstandwaarde van 0,33 Cw. In het dak is een spoiler
geïntegreerd.
Daadkrachtig voorkomen
De 9-3 Sport Estate straalt energie en daadkracht uit. Daarvoor zorgen
krachtige motoren met als koploper de nieuwe 2,8-liter V6 Turbo.
Verder heeft het nieuwe model een even dynamisch onderstel als de 9-3
Sport Sedan. Er is geen enkele concessie gedaan om ervoor te zorgen
dat ook deze veelzijdige vijfdeursauto even verfijnd en plezierig
rijdt.
* Nieuwe, van aluminium gemaakte 2.8 V6 Turbomotor met 184 kW/250
pk, exclusief voor de topversie Aero, met 24 kleppen, dubbele
bovenliggende nokkenassen (DOHC), variabele kleptiming en een
twin-scroll turbo. Er komt ook een nieuwe 169 kW/230 pk variant
van de V6 Turbomotor, enkel voorbehouden aan de Vector variant
binnen het 9-3 modelgamma.
* De unieke Saab ReAxs-achterwielophanging zorgt net als bij de
Sport Sedan voor een uitstekende wegligging en stabiliteit en een
directe en gevoelige besturing.
* Een sterk geconstrueerde vijfdeurs carrosserie draagt bij aan de
sportieve wegligging, de fijne rijeigenschappen en het
buitengewoon hoge veiligheidsniveau. De weerstand tegen
torsiekrachten is met een waarde van 21.000 Nm/graad nagenoeg even
hoog als bij de Sport Sedan.
* De jongste versie van het door Saab getunede ESP en ESP Plus. De
2.8V6 Turbo heeft ESP Plus standaard, samen met een functie Hill
Start bij de handgeschakelde uitvoering. Dit is een hulp bij het
wegrijden op een helling. Het voorkomt dat de auto terugrijdt bij
het loslaten van het rempedaal en voordat de koppeling aangrijpt.
âDe Sport Estate is een uitbreiding van het 9-3-gamma, maar dat neemt
niet weg dat het een geheel op zichzelf staand model is. Hij heeft een
eigen karakter, wat past in de traditie van Saab. Het is beslist geen
model omdat we graag meegaan in de trend van sportieve stationwagensâ,
aldus Peter Augustsson, President van Saab Automobile.
âHet progressieve ontwerp en het dynamische rijgedrag maken het niet
nodig te kiezen tussen praktische gebruiksmogelijkheden of pure
emotie.
Wij verwachten dat deze auto mensen aanspreekt met een heel eigen,
persoonlijke manier van leven en met een uitgesproken voorkeur voor
sportief rijden.â
AutoRai