AutoRai

Subaru B9 Tribeca en R1 op Autoshow van Genève

(7-3-2005)
Op de autoshow van Genève, die nog tot 13 maart in Zwitserland plaatsvindt, toont Subaru twee modellen die richting geven aan Subaruâs toekomstplannen. Allereerst de B9 Tribeca, een zevenzits crossover en daarnaast de even compacte als zuinige minicar, de R1. De B9 Tribeca gaat in de Amerikaanse Subaru-fabriek te Lafayette, Indiana, in productie en zal over enkele maanden voor de U.S.-markt beschikbaar zijn, terwijl de R1 sinds januari in Japan leverbaar is. Tot op heden zag het ernaar uit dat beide niet naar Europa zouden komen. Echter, tijdens een persconferentie ter gelegenheid van de Geneefse autoshow verklaarde Hiroyuki Ikeda, President van Subaru Europe, dat Subaru momenteel toch de kansen op de Europese markt onderzoekt. Met name de Subaru B9 Tribeca zou een aanvulling in zijn snelgroeiende marktsegment kunnen zijn. Hiroyuki Ikeda: âWij zien onze B9 Tribeca als een trendsetter als het gaat om dit soort autoâs in de toekomst. Daarom onderzoeken wij thans de mogelijkheden om de auto buiten de Verenigde Staten te gaan aanbieden, dus ook in Europaâ. Een termijn noemde hij daarbij niet, aangenomen wordt dat dit niet vóór eind 2006 het geval zal zijn. Met betrekking tot de Subaru R1 met zijn i-CVT transmissie bleef de Subaru-topman iets meer op de vlakte. Ikeda: âWe zijn erg benieuwd naar de reacties die de auto hier op de autoshow van Genève gaat oproepenâ, zo stelde hij tijdens de persconferentie.

Subaru B9 Tribeca
De B9 Tribeca is bedoeld als een praktische, maar ook zeer dynamische Crossover-SUV met voortreffelijke rijeigenschappen en een hoog comfortniveau. De 4.82 meter lange zevenzitter heeft een bodemvrijheid van ruim 21 centimeter en is voorzien van Subaruâs krachtige drieliter, zescilinder boxermotor die in de Amerikaanse specificaties 186 kW (253 pk) levert. Het koppel bedraagt 297 Nm bij 4.200 tpm. Verder beschikt de B9 Tribeca over een vijfbak automatische transmissie die ook sequentieel bediend kan worden en 18-inch lichtmetalen wielen. De naam B9 Tribeca bestaat overigens uit drie elementen: B staat voor boxermotor, 9 is de interne code van het model en Tribeca is een wijk in New York (TRIangle BElow CAnal Street), een hotspot waar trends ontstaan en bedacht worden.

Subaru R1
Af fabriek wordt de R1 (R is de Subaru-code voor dit type auto, de 1 refereert aan het concept en de grootte) uitgerust met i-CVT (Intelligent Continuously Variable Transmission). Door de combinatie van een moderne 660 cm3 krachtbron met variabele kleptiming en een traploze transmissie blijft de Subaru R1 ruim onder de grens die in Japan wordt gesteld aan Ultra Low Emission autoâs. Ondanks zijn extreem compacte afmetingen en het voorziene stadsgebruik beschikt de Subaru R1 over de veiligheidsvoorzieningen van een grote auto: airbags voorin, veiligheidsgordels met gordelspanners, ABS, remassistent, elektronisch gestuurde remkrachtverdeling en ISOFIX-aansluitingen voor kinderzitjes zijn allemaal standaard.