Contactpersoon
-
Datum
7 maart 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG/BDG 2005/1020
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040508530
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen van 16 februari 2005 inzake
verjongingsproducten voor Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB).
1. Bent u bekend met verjongingsproducten voor preventief
asfaltonderhoud, zoals die onder meer succesvol gebruikt worden in
Scandinavië?
1. Ja.
2. Is het waar dat deze verjongingsproducten voor asfalt onder
andere zijn getest door de Dienst Weg- en Waterbouwkunde van
Rijkswaterstaat? Welke onderzoeken zijn precies uitgevoerd en wat zijn
hiervan de resultaten?
2. Rijkswaterstaat heeft verschillende laboratorium- en
praktijkonderzoeken uitge-voerd - in samenwerking met leveranciers,
aannemers en een adviesbureau - naar de (kosten)effectiviteit van
verjongingsproducten. De uitgevoerde onderzoeken hadden betrekking op
wegoppervlak-eigenschappen (stroefheid, remvertraging,
waterdoorlatendheid, geluidemissie), mechanische eigenschappen (sterkte),
arbeidshygiëne (emissie van schadelijke stoffen) en bitumeneigenschappen
(verouderingsgevoeligheid).
Uit de onderzoeken is gebleken dat met verjongingsproducten een
levensduur-verlenging van ZOAB-deklagen van circa 2 à 3 jaar haalbaar is.
De behandeling op het hoofdwegennet is evenwel pas kosteneffectief bij
een levensduurverlenging van 3 jaar of meer. Een dergelijke
levensduurverlenging wordt dus niet of nauwelijks gerealiseerd.
Een bijkomend probleem is dat deze vorm van levensduurverlenging een
preventieve maatregel is die op het juiste moment toegepast moet worden.
Bij een te vroege toepassing wordt de levensduurverlenging van 2 á 3 jaar
niet gehaald. Een te late toepassing is niet effectief, omdat het
verjongingsproduct dan niet meer toepasbaar is.
3. Is het waar dat Rijkswaterstaat op dit moment bij het wegwerken van
achterstallig onderhoud aan wegen gebruik maakt van emulsieasfaltbeton?
Zo ja, kunt u aangeven welke effecten de toepassing van
emulsieasfaltbeton heeft voor de drainerende en geluidsabsorberende
werking van zeer open asfaltbeton (ZOAB)?
3. Rijkswaterstaat maakt op dit moment voor het onderhoud aan wegen
gebruik van
zogenaamd zeer open emulsieasfalt (soms aangeduid als emulsieasfaltbeton)
als levensduurverlengende maatregel. Gebleken is dat na behandeling met
emulsie-asfalt de drainerende werking van ZOAB in het algemeen afneemt en
de geluids-absorberende werking in het algemeen toeneemt.
In tegenstelling tot de hierboven genoemde verjongingsproducten is zeer
open emulsieasfalt een preventieve maatregel die toegepast kan worden als
er reeds verlies van steenslag is opgetreden. Voor de toepassing is het
daarbij niet relevant of er veel of weinig verlies van steenslag is
opgetreden. Het tijdvenster voor toepassing van deze maatregel is daarom
zeer ruim.
4. Kunt u aangeven op welke wijze de geluidstoename of -afname van een
weg met ZOAB zich ontwikkelt tijdens de levensduur van deze weg? Kunt u
tevens aangeven wat de oorzaak is van een mogelijke toe- of afname van
geluid?
4. Bij alle gebruiksvoorwerpen neemt de kwaliteit ervan af naarmate
de leeftijd toeneemt. Dat is bij asfalt niet anders. De geluidemissie van
een weg met ZOAB neemt geleidelijk toe wanneer bij het ZOAB de ruwheid
van het wegoppervlak toeneemt als gevolg van steenslagverlies. Ook de
vervuiling van het ZOAB speelt hierbij een rol. Het moment waarop deze
slijtage een aanvang neemt, is niet precies te voorspellen. Dit hangt af
van de kwaliteit van het ZOAB en de verkeersbelasting. De levensduur van
de (zwaarst belaste) rechter rijstrook varieert voor ZOAB globaal tussen
8 en 12 jaar. Bij een gemiddelde levensduur van 10 jaar, zal na ongeveer
8 jaar de geluidemissie van een weg met ZOAB gaan toenemen ten gevolge
van de slijtage van het wegdek.
5. Deelt u de mening dat tijdige toepassing van
verjongingsproducten een positieve invloed kan hebben op de afname van de
geluidsabsorberende eigenschappen van ZOAB?
5. Het is aangetoond dat door behandeling met een verjongingsproduct het
verlies van steenslag van ZOAB kan worden vertraagd. Dat zal dan een
gunstige invloed hebben op de ontwikkeling van de geluidemissie van een
weg met ZOAB.
6. Deelt u de mening dat preventief onderhoud aan wegen middels
verzorgings-producten de levensduur van deze wegen kan verlengen? Zo ja,
op welke wijze bent u van plan preventief onderhoud aan wegen te gaan
uitvoeren? Zo neen, waarom niet?
6. Bij het wel of niet toepassen van verjongingsproducten is het volgende
van doorslaggevend belang:
voor een effectieve toepassing van een verjongingsproduct is het
noodzakelijk
dat de behandeling op het juiste moment wordt uitgevoerd.
omdat de levensduur van ZOAB sterk varieert (8 á 12 jaar voor de rechter
rijstrook), is het juiste moment niet van tevoren voorspelbaar, maar
moet door
waarneming vastgesteld worden.
zelfs indien het verjongingsproduct op het juiste moment aangebracht wordt,
is de te bereiken levensduurverlenging van 2 á 3 jaar niet of nauwelijks
kosteneffectief.
Het bovenstaande is voor Rijkswaterstaat aanleiding om zeer terughoudend
te zijn met het toepassen van verjongingsproducten op rijkswegen. In
bijzondere gevallen kan het een kosteneffectieve oplossing zijn, maar het
wordt niet gebruikt als standaardoplossing op alle wegen.
Zoals hiervoor al is opgemerkt, maakt Rijkswaterstaat voor verduurzaming
van ZOAB-wegdekken momenteel vooral gebruik van zeer open emulsieasfalt.
Deze methode is gebleken kosteneffectiever te zijn dan verduurzaming met
behulp van een verjongingsproduct en kent een veel minder kritisch
tijdvenster. De levens-duurverlenging als gevolg van zeer open
emulsieasfalt wordt momenteel geschat op 4 jaar, mogelijk zelfs nog meer.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat