Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
4 maart 2005
Ons kenmerk
IVW/DL/05.580001
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040508480
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Bijgaand vindt u de antwoorden op de vragen van de leden Verdaas, Samsom en

Van Heemst aan de minister van Verkeer en Waterstaat over een rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat inzake Rotterdam Airport.

Kent u het artikel 'Inspectie tikt vliegveld op de vingers'?


1. Ja.


2. Kunt u het rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan de Tweede kamer sturen?


2. Ja. Ik zal de Handhavingsrapportage Luchtvaartterrein Rotterdam, vierde kwartaal gebruiksplanjaar 2004, toesturen aan de voorzitter.


3. Welke signalen zijn er gedurende het jaar geweest die wezen op een dreigende overschrijding van de geluidsnormen door Rotterdam Airport? Wat is er met deze signalen gebeurd?

3. De Inspectie ziet erop toe dat de milieuregels (waaronder geluidsnormen) worden nageleefd. De Inspectie maakt daarbij gebruik van een wettelijk vastgelegde systematiek om tijdig te kunnen signaleren of geluidsnormen dreigen te worden overschreden. Op basis van deze systematiek is bij de toetsmomenten na drie, zes en negen maanden van het gebruiksplanjaar 2004 door de Inspectie vastgesteld dat er bij het luchtvaartterrein Rotterdam geen sprake was van een dreigende overschrijding van de 35-Ke geluidszone. Wel bleek na negen maanden dat de luchthaven bij twee handhavingspunten dicht tegen een dreigende overschrijding aan zat.


4. Welke maatregelen heeft de inspectie genomen of neemt de inspectie naar aanleiding van de overschrijding van de geluidsnormen door deze luchthaven?

4. Gegeven de hiervoor beschreven handhavingssystematiek en omdat het te allen tijde primair de verantwoordelijkheid van de exploitant is om eventuele maatregelen te nemen om zone-overschrijdingen te voorkomen, heeft de Inspectie na negen maanden feitelijk gebruik geen maatregelen aan de exploitant opgelegd. Nu vast staat dat de geluidsnormen in het vierde kwartaal van het gebruiksplanjaar 2004 door de luchthaven overschreden zijn, worden door de Inspectie maatregelen aan de exploitant opgelegd om een herhaling in 2005 te voorkomen. Volgens de exploitant zijn de overschrijdingen het gevolg van het nauwkeuriger vliegen van de naderingsroutes dan bij de berekening van de Ke-geluidszone is aangenomen. Om die reden dient door de exploitant eerst een nieuw gebruiksplan voor het gebruiksplanjaar 2005 te worden opgesteld waarin zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met een reëlere spreiding van het vliegverkeer over de routes. Daarnaast dient door de exploitant frequenter te worden gerapporteerd over de zich ontwikkelende Ke- geluidsbelasting. Dit houdt in dat in de tweede helft van het gebruiksplanjaar 2005 niet per kwartaal maar per maand aan de Inspectie moet worden gerapporteerd. Tenslotte overweegt de Inspectie een bestuurlijke maatregel te nemen in de vorm van een last onder dwangsom, indien in het gebruiksplanjaar 2005 wordt vastgesteld dat er sprake is van een dreigende overschrijding van de Ke-geluidszone.


5. Is het mogelijk om naar aanleiding van deze overschrijding boetes op te leggen? Zo ja, wordt daarvan gebruik gemaakt? Zo nee, acht u dit wenselijk?

5. Het wettelijk kader voor de regionale luchthavens is de Luchtvaartwet. De Luchtvaartwet kent geen mogelijkheid om na de constatering van een overschrijding van een geluidszone, een (bestuurlijke) boete op te leggen. Wel kan de Inspectie, indien er sprake is van een dreigende overschrijding van een geluidszone, bestuurlijke maatregelen nemen in de vorm van een gehele of gedeeltelijke sluiting van het luchtvaartterrein dan wel het opleggen van een last onder dwangsom.

Ik ben van mening dat het instrumentarium (bestuursdwang dan wel last onder dwangsom) dat mij thans ter beschikking staat voldoende is om de exploitant van het luchtvaartterrein ertoe te bewegen alles in het werk te stellen, geluidszone-overschrijdingen in 2005 te voorkomen.


6. Welke maatregelen kan de inspectie in algemene zin nemen bij de handhaving van geluidsnormen door regionale luchthavens? Ik verwijs hiervoor naar de antwoorden op vraag 4 en 5.
7. Welke gevolgen heeft dit rapport voor de voorgenomen uitbreiding van de mogelijkheden voor nachtvluchten op Rotterdam Airport?
7. Geen. Het besluit tot verruiming van de openingstijden voor landende vliegtuigen is op 14 juli 2004 genomen. De exploitant dient daartoe wel de wettelijke geluidsnormen en gebruiksvoorschriften die voor het luchtvaartterrein gelden na te leven.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Mw drs M.H. Schultz van Haegen