D.A.S. NED. RECHTSBIJSTAND

DAS Rechtsbijstand ziet toename aantal en soort internetzaken

Amsterdam, 7 maart 2005

DAS Rechtsbijstand, de grootste rechtsbijstandverzekeraar van Nederland, signaleert een toename van het aantal zaken over internetfraude. Ook ziet DAS een verschuiving in de technieken die worden gebruikt om de internetgebruiker geld uit de zak te kloppen.

Nieuwe methoden
De zogenaamde inbelfraude is een al langer bekende techniek. Tijdens het internetten ontvangt de consument een pop up. Na het aanklikken hiervan komt er software de computer in (een dialer), die ervoor zorgt dat de computer inbelt met ongebruikelijke nummers. De consument ontvangt na enige tijd een torenhoge rekening van KPN. In het verleden ging het hier vaak om 0900-nummers, tegenwoordig wordt ook veel gebruik
gemaakt van nummers in het buitenland (Tuvalu en Diega Garcia). De providers die deze buitenlandse nummers gebruiken staan niet in Nederland geregistreerd. Hierdoor is de eigenaar van het betreffende telefoonnummer niet, of zeer moeilijk te achterhalen.

Eigen website bouwen
Een groot aantal zaken die bij DAS binnen komen, hebben te maken met kinderen. Zij maken gebruik van een website waar je gratis je eigen website op kunt bouwen. Vaak wordt niet of onduidelijk vermeld dat er meteen sprake is van een jaarbonnement, tenzij er expliciet wordt opgezegd. Pas weken later ontvangen ouders facturen voor het abonnementsgeld van 20 euro per maand. Op dat moment is de wettelijke bedenktijd om een overeenkomst te vernietigen, allang verstreken.

Gratis DVD-s
Nieuw zijn ook de zaken waarin een bedrijf gratis erotische dvd-s aanbiedt via internet. Consumenten bestellen deze dvd-s, en ontvangen ze ook per post. Pas na een jaar valt er een brief op de mat waarin het bedrijf vraagt om een bedrag van 560 euro, zijnde abonnements- en aanmaningskosten. Ook hier is de bedenktijd allang verstreken.

Live chatten
Ook zijn er op internet sites waarop gratis gechat kan worden. Consumenten melden zich aan voor de gratis proeftermijn en maken gebruik van de dienst. Na afloop van de gratis proeftermijn, melden zij zich niet aan voor een contract. Na maanden ontvangt de consument toch een rekening van gemiddeld circa 500 euro. In de voorwaarden op internet zou te lezen zijn dat de proefperiode automatisch wordt omgezet naar een jaarcontract.

Hoe dit te voorkomen?
Voor al deze gevallen geldt: beter voorkomen dan genezen. Het is vaak moeilijk om te achterhalen wie de eigenaren van deze louche websites zijn. En als ze al achterhaald kunnen worden, is het niet eenvoudig om hier wettelijk iets aan te doen.

Tips voor een veilig internetgebruik

De mogelijkheid tot het bellen van 0900-telefoonnummers of nummers in het buitenland, kan op verzoek door KPN geblokkeerd worden.

Onthoud: ook internetten met ADSL is niet zonder risico. De meeste computers beschikken vaak ook nog over een aparte inbelmogelijkheid, die geactiveerd kan worden.

Het is veiliger om niet automatisch in te bellen en altijd het inbelnummer te controleren.

Het inbouwen van fire-walls voorkomt het binnen komen van pop ups en dialers.

Het is raadzaam om niet de internet-explorer te gebruiken maar een andere browser. Tot nu toe komen al deze zaken via de internet-explorer binnen.

Zet een kinderfilter op de computer, ook voor games.

Einde bericht
---


----

Noot aan de redactie:
DAS Rechtsbijstand is de grootste juridische dienstverlener van Nederland. DAS heeft 750 medewerkers in dienst, waaronder meer dan 350 juristen en verhaalsdeskundigen, zodat de bij DAS verzekerde particulieren en bedrijven altijd kunnen terugvallen op deskundige specialisten. DAS behandelde in 2003 ruim 75.000 zaken, op meer dan 40 verschillende rechtsgebieden. De premieomzet in 2003 bedroeg 113,8 miljoen euro en de winst voor belastingen 7,8 miljoen euro. DAS is gevestigd in 15 Europese landen en daarmee ook Europees marktleider op het gebied van rechtsbijstand. In Nederland heeft DAS vestigingen in Amsterdam, Den Bosch en Arnhem.