Gemeente presenteert projectplan aanpak problemen Hildo Kropstraat en
omgeving
Het college van B&W heeft het projectplan voor de aanpak van de problemen in
de Hildo Kropstraat en omgeving vastgesteld. In dit gebied speelt al lange
tijd een aantal problemen. In de gemeenteraad van december 2004 is
afgesproken dat de problemen vanaf nu serieus moeten worden aangepakt. De
afgelopen tijd heeft de gemeente daarom samen met de politie de problemen
geïnventariseerd. Om een goed beeld te krijgen zijn ook bewoners benaderd.
Vervolgens is bekeken hoe en door wie de problemen kunnen worden aangepakt.
Dit is allemaal opgenomen in het projectplan Hildo Kropstraat e.o. Nu wordt
gestart met de uitvoering. Het uiteindelijke doel is een veilige en schone
Hildo Kropstraat en omgeving voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Om dat
te bereiken wordt een gezamenlijke inspanning gevraagd van alle betrokkenen.
Problemen en aanpak
Bij de inventarisatie van de problemen is een onderscheid gemaakt in
primaire en secundaire problemen. De primaire problemen zijn meetbaar of
worden meetbaar gemaakt. Daardoor is makkelijker te bepalen of de aanpak is
geslaagd. De secundaire problemen zijn moeilijker te meten, waardoor het ook
lastiger is te bepalen of de aanpak is geslaagd.
Primaire problemen en aanpak:
* Het optreden tegen en voorkomen van illegale vestiging van bedrijven in
de Hildo Kropstraat en omgeving: gemeente stelt een inventarisatielijst
op en bepaalt waar handhaving nodig is en start de
handhavingstrajecten.
* Een schoon en net aangezicht van de wijk: de gemeente stelt vast hoe de
situatie nu is. Er worden afspraken met ondernemers gemaakt over het
schoonhouden van de omgeving en eventueel wordt er vaker gereinigd.
* Overlast door straathandel in drugs en panden waar gebruikt en mogelijk
gehandeld wordt: Politie bezoekt de wijk vaker en treedt zonodig
verbaliserend op. Verder worden er controles toegepast in het kader van
de Opiumwet.
* Verminderen van andere vormen van overlast : afspraken maken met
omwonenden over meldingen, nadere analyse van beschikbare cijfers door
de politie.
* Verhogen van het gevoel van veiligheid: gemeente houdt een meting van
de huidige situatie. Verder moet de aanpak van alle problemen bedragen
aan een veiliger gevoel.
* Parkeeroverlast: de situatie wordt geanalyseerd en zonodig worden er
verkeersmaatregelen genomen. Politie en stadswacht houden controles en
treden als het mogelijk is verbaliserend op.
Onder secundaire knelpunten vallen te hard rijden, milieuvervuiling, niet
houden aan eenrichtingsverkeer en geluidsoverlast. Bij deze problemen worden
er wel maatregelen genomen maar wat het effect daarvan is, is moeilijker
vast te stellen.
Voor alle problemen geldt dat ze zeer verschillend van aard zijn en soms
niet binnen korte tijd kunnen worden opgelost. Dat geldt bijvoorbeeld voor
de aanpak van de illegale bedrijven. Het doorlopen van juridische procedures
vergt veel tijd en kan wel twee jaar duren.
Actie politie
Sinds eind januari is de politie in Nieuwegein extra aanwezig in de omgeving
van de Hildo Kropstraat. Hiermee wil de politie het gevoel van veiligheid in
buurt verhogen en beter zicht krijgen op welke personen in het gebied
verblijven en wat ze doen.
De acties van de politie zijn gericht op het opsporen van strafbare feiten
en het handhaven van de openbare orde. Inmiddels zijn er zo'n 100
bekeuringen uitgedeeld en is een aantal verdachte personen aangehouden. Ook
is er een heterdaad aanhouding verricht bij een inbraak (zie hiervoor
www.politie.nl.
Samenwerking
Om tot goede oplossingen te komen en acties op elkaar af te stemmen is het
nodig dat gemeente, politie, bewoners en ondernemers met elkaar samenwerken.
Daarom heeft de gemeente een projectgroep opgericht, waarin al deze groepen
zijn vertegenwoordigd. Deze projectgroep komt elke zes weken bijeen en
bespreekt dan de voortgang.
Invoerdatum 7-3-2005
Gemeente Nieuwegein