SP wil spoeddebat over problemen Belastingtelefoon
07-03-2005 * De SP wil zo snel mogelijk in debat met staatssecretaris
Wijn over de problemen bij de Belastingtelefoon. Deze is vaak zeer
slecht te bereiken en de verleende adviezen zijn in veel gevallen van
onvoldoende kwaliteit. De SP wil dat er zeer snel wordt ingegrepen,
ook omdat de meeste Nederlanders voor 1 april de belastingformulieren
moet opsturen.
Volgens de belastingdienst zelf krijgt slechts de helft van de mensen
een medewerker aan de lijn. De Federatie van Belastingadviseurs meldt,
op basis van eigen onderzoek, dat dit getal nog veel te hoog is en dat
bellers in slechts 16% van de gevallen contact krijgen. Vaak wordt de
lijn na een lange wachttijd, die kan oplopen tot 20 minuten, alsnog
verbroken.
Agnes Kant SP-Kamerlid Agnes Kant stelde eerder vragen over deze
kwestie en wil nu een spoeddebat, mede omdat de meeste Nederlanders
voor 1 april de belastingformulieren moet inleveren. "De
staatssecretaris heeft geprobeerd deze problemen op te lossen door het
aannemen van extra medewerkers. De bereikbaarheid is slechts marginaal
verbeterd. Het advies dat de kleine groep gelukkige bellers krijgt is
vaak onder de maat. Onbruikbare, onjuiste, of onvolledige adviezen
zorgen er voor dat mensen met hun telefoontje niets opschieten. Dit is
onacceptabel."
"In het verleden zijn er ook vaak problemen geweest bij de
Belastingtelefoon. De beloftes van de staatssecretaris om deze aan te
pakken, zijn niet waargemaakt. De problemen lijken zelfs groter dan
ooit. De SP vindt het van groot belang dat burgers en ondernemers
snel, juiste informatie kunnen inwinnen over hun belastingaangifte. Ik
wil zo snel mogelijk van de van de staatssecretaris weten of hij de
problemen bij deze belangrijke informatiedienst nu echt op korte
termijn gaat aanpakken."
Socialistische Partij