Socialistische Partij

SP wil spoeddebat over problemen Belastingtelefoon


07-03-2005 * De SP wil zo snel mogelijk in debat met staatssecretaris Wijn over de problemen bij de Belastingtelefoon. Deze is vaak zeer slecht te bereiken en de verleende adviezen zijn in veel gevallen van onvoldoende kwaliteit. De SP wil dat er zeer snel wordt ingegrepen, ook omdat de meeste Nederlanders voor 1 april de belastingformulieren moet opsturen.

Volgens de belastingdienst zelf krijgt slechts de helft van de mensen een medewerker aan de lijn. De Federatie van Belastingadviseurs meldt, op basis van eigen onderzoek, dat dit getal nog veel te hoog is en dat bellers in slechts 16% van de gevallen contact krijgen. Vaak wordt de lijn na een lange wachttijd, die kan oplopen tot 20 minuten, alsnog verbroken.

Agnes Kant SP-Kamerlid Agnes Kant stelde eerder vragen over deze kwestie en wil nu een spoeddebat, mede omdat de meeste Nederlanders voor 1 april de belastingformulieren moet inleveren. "De staatssecretaris heeft geprobeerd deze problemen op te lossen door het aannemen van extra medewerkers. De bereikbaarheid is slechts marginaal verbeterd. Het advies dat de kleine groep gelukkige bellers krijgt is vaak onder de maat. Onbruikbare, onjuiste, of onvolledige adviezen zorgen er voor dat mensen met hun telefoontje niets opschieten. Dit is onacceptabel."

"In het verleden zijn er ook vaak problemen geweest bij de Belastingtelefoon. De beloftes van de staatssecretaris om deze aan te pakken, zijn niet waargemaakt. De problemen lijken zelfs groter dan ooit. De SP vindt het van groot belang dat burgers en ondernemers snel, juiste informatie kunnen inwinnen over hun belastingaangifte. Ik wil zo snel mogelijk van de van de staatssecretaris weten of hij de problemen bij deze belangrijke informatiedienst nu echt op korte termijn gaat aanpakken."