CREATIVE VENUE

ING Card van start in Belgie

ING Card in België van start met grootschalig creditcardoffensief

Na een succesvolle start in Nederland, betreedt ING Card nu ook de Belgische markt. Een grootschalige Nederlands en Franstalige campagne gaat deze maand bij onze zuiderburen van start. ING Card maakt bij de introductie onder meer actief gebruik van haar ruim 800 ING bankfilialen. In Brussel beschikt zij inmiddels over een nieuw ingericht callcenter met 20 medewerkers. Evenals in Nederland is ING Card in België ook verantwoordelijk voor de creditcards die het concern in België al beheert. Gedurende het introductiejaar is de ING Card in België gratis, daarna betaalt de consument euro 25 per jaar.

ING Card introduceerde in Nederland afgelopen jaar een nieuwe generatie creditcard, voorzien van functionaliteiten die tot voorheen alleen bij de consument in Angelsaksische landen (Verenigd Koninkrijk en US) een grote populariteit genoten. De nieuwe creditcard 'ING Card' biedt kaarthouders 24 uur per dag via internet of via een callcenter inzicht in hun bestedingen en biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om het terugbetalingstempo geheel flexibel in te geven of te wijzigen. ING Card mikt in Nederland vooral op de consument die nog geen creditcard op zak heeft en veelal door vooroordelen (weinig controle over uitgaven, onveilig in gebruik, duur, alleen voor veelverdieners) daarvan wordt weerhouden. Onderzoek toont aan dat dit ook geldt in België.

'De Belgische creditcardmarkt lijkt in veel opzichten op die van Nederland en is ten opzichte van Engeland en de Verenigde Staten net als in Nederland relatief onderontwikkeld', zo stelt Koen Beentjes, directeur van ING Card. 'We staan nog maar aan het begin van de introductie van nieuwe creditcardfunctionaliteiten die we in Europa nog niet kennen. Enkele daarvan heeft de Nederlandse consument het afgelopen jaar al enorm omarmd. Gespreid terugbetalen is er daar een van. Het enorme succes van onze service 'Saldo Transfer' toont eenvoudigweg aan dat de concurrentie tussen creditcards op gang komt. En dat is goed voor de consument. Veel kaarthouders schreven in het najaar hun uitstaande saldi bij andere creditcards over naar ING Card. Door de lage rente op de ING Card (1% per maand; 12,7% per jaar) kan de kaarthouder wel tot honderden euro's op jaarbasis besparen'.

De nieuwe ING Card betekent voor de consument een nieuwe dimensie in betaalgemak en snel toegang tot extra financiële armslag. 'Flexibiliteit dus', vervolgd Beentjes. 'De populariteit in Nederland schrijven we ook toe aan de lage rente die we rekenen (1% per maand; effectief 12,7% per jaar). We haken daarmee ook in op de kredietbehoefte die consumenten hebben tussen roodstand op hun betaalrekening (vaak hoge rente en lage limieten) en de persoonlijke lening (hoge limieten, lange looptijd, lage rente, veel procedures). Alle aankopen zijn ook nog eens 200 dagen verzekerd tegen verlies en diefstal en dat maakt ING Card, naast gebruik voor dagelijkse boodschappen een ideaal betaalmiddel voor grotere en duurdere aankopen.'

ING Card kondigde eerder aan haar activiteiten naast Nederland en België ook in andere Europese landen te willen introduceren. Vooral in die landen waar ING een sterke marktpositie heeft en gebruik kan maken van bestaande ING distributiekanalen en klantenbestanden. Over de termijn waarop verdere expansie gestalte krijgt, worden vooralsnog geen nadere details verstrekt.

Noot aan de
redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

ING Card B.V.
Frank Witte - woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl

Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650

www.ingcard.nl

Over ING Card
ING Card startte als nieuwe zelfstandige Business Unit van ING Groep in april 2003. Zij is een pan-Europese aanbieder van creditcards voor algemeen gebruik. In Nederland en België zijn inmiddels alle huidige creditcard activiteiten binnen ING groep ondergebracht bij ING Card.

De strategie van ING Card is er op gericht om actief te zijn in die landen waar ING een goede naam- en merkbekendheid heeft. De Business Unit wil tegelijkertijd een marktpositie bouwen op basis van reeds aanwezige grote en aantrekkelijke ING klantenbestanden. De aanwezigheid en het succes van ING Direct in diverse Europese landen, creëert daartoe een belangrijke basis.


07 mrt 05 13:17