Bestemmingsplan Kanaalzone naar commissies en raad
Het college van burgemeester en wethouders heeft vorige week het
bestemmingsplan Kanaalzone behandeld. Het college heeft ingestemd met
de conceptbeantwoording van de zienswijzen en met de wijzigingen op
het bestemmingsplan die daaruit voortvloeien. Binnenkort behandelen de
commissies ROV en Financiën en de gemeenteraad het bestemmingsplan
Kanaalzone. Zij beslissen dan niet alleen over de zienswijzen en de
bijbehorende wijzigingen, maar ook over het kostenplaatje dat bij het
plan hoort. In dit artikel willen wij u nog eens in het kort bijpraten
over de stand van zaken omtrent de Kanaalzone.
Hoe zat het ook alweer?
Zoals u ongetwijfeld weet, heeft de Kanaalzone een lange geschiedenis,
die in juni 2003 resulteerde in het Model 2003. De convenantpartners,
dat zijn naast de gemeente de provincie Noord-Brabant, het
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de Brabantse Milieu Federatie,
stonden achter de plannen. Na vaststelling van het model is de
gemeente druk aan de slag gegaan om de plannen verder uit te werken.
Zo is er onder meer een plan van aanpak opgesteld, een risicoanalyse
gemaakt en er zijn onderhandelingen gevoerd over grondaankopen.
Daarnaast is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld, dat in september
2004 ter inzage is gelegd.
Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan leidde tot nogal wat reacties van
omwonenden; in totaal zijn er 61 zienswijzen ingediend. De commissie
ROV heeft een speciale hoorzitting belegd voor degenen die hun reactie
mondeling wilden toelichten. Vervolgens heeft de commissie een advies
aan het college gegeven over hoe om te gaan met de ingediende
zienswijzen. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid, dat het
bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd is. Het college heeft
afgelopen week ingestemd met die wijzigingen, en legt het gewijzigde
plan voor aan de commissie ROV en aan de gemeenteraad. Alle burgers
die een zienswijze ingediend hebben, ontvangen nadat de gemeenteraad
een definitief besluit heeft genomen persoonlijk bericht over wat er
met hun reactie gebeurd is.
De kosten
Het plan Kanaalzone kost natuurlijk veel geld, maar het levert ook
geld op. Uitgangspunt was daarbij in eerste instantie, dat het een
kostenneutraal plan moest worden, met andere woorden: dat de
opbrengsten en de kosten gelijk zouden zijn. Was er bij vaststelling
van Model 2003 in juni 2003 nog sprake van een tekort van 700.000, na
verfijning van het model bleek dat dat tekort veel groter was, maar
liefst 4,5 miljoen euroDe oorzaak daarvan lag in een aantal
tegenvallers. Zo zijn de gronden die de gemeente van Rijkswaterstaat
moet kopen veel duurder dan voorzien. Daarnaast draait de gemeente
zélf op voor de kosten van het uitbaggeren van het kanaal, terwijl we
er eerst vanuit gingen, dat Rijkswaterstaat dat zou betalen. Een
andere grote tegenvaller was de fietsbrug die aan de Kempenwegbrug
gehangen zou worden: dat bleek technisch gezien niet mogelijk.
Daarnaast moeten er nieuwe rioleringen in het gebied aangelegd worden
en zijn diverse subsidies niet meer verkrijgbaar.Een tekort van 4,5
miljoen euro is natuurlijk onacceptabel. Daarom is er gekeken naar
mogelijke bezuinigingen op het plan. Die zijn er gevonden, met name de
volgende punten:
* We leggen wél gewoon een ecologische verbindingszone aan, maar
doen dat op een versoberde manier.
* We beperken op dit moment de aanleg van het nieuwe rioolstelsel
waar dat mogelijk is.
* We verhogen de intensiteit van het strookje bedrijven aan de zijde
van Moorland, waardoor er meer opbrengsten binnenkomen.
* De zwaaikom in het kanaal, die eerst ecologische verbindingszone
zou worden, laten we liggen, en de ecologische verbindingszone
laten we tussen de aan te leggen appartementen doorlopen.
* We leggen op de huidige Kempenwegbrug een dubbelzijdig fietspad
aan, dat door een vangrail veilig van de weg gescheiden wordt.
Op die manier is het tekort teruggebracht naar 1,95 miljoen euro. Maar
ook dat is nog steeds een behoorlijk tekort! Ook dit bedrag is voor de
gemeente onmogelijk op te brengen. Daarom is de gemeente nog eens met
de twee convenantpartners SRE en provincie om tafel gaan zitten.
Afgesproken is toen, dat elk van de drie partners een gelijk deel van
het tekort zou betalen. Dat betekent dus, dat zowel de provincie, het
SRE als de gemeente een bedrag van 650.000 moet bijdragen. Het college
stelt de raad nu voor, om dat bedrag te halen uit de zogenaamde
algemene reserves van de grondexploitatie.
En hoe nu verder?
De commissies ROV en Financiën buigen zich op 15 maart aanstaande over
het bestemmingsplan Kanaalzone. Zij brengen in die vergadering een
advies uit aan de gemeenteraad, die vervolgens op 22 maart een besluit
zal nemen. Zoals gezegd beslist de raad dus over de verwerking van de
inspraakreacties én over de kosten: willen zij een tekort van 650.000
bijdragen uit de algemene reserves? Beide vergaderingen zijn openbaar;
als u dat wilt, kunt u natuurlijk komen luisteren.Daarna wordt het
vastgestelde bestemmingsplan weer vier weken ter visie gelegd. Dit
keer kunnen burgers die dat willen, schriftelijk bedenkingen inbrengen
bij de provincie. De provincie heeft vervolgens zes maanden de tijd om
een beslissing over het bestemmingsplan te nemen. Dat betekent, dat
het goedkeuringsbesluit van de provincie uiterlijk in november van dit
jaar te verwachten is.
Gemeente Oirschot