Gemeente Oirschot

Bestemmingsplan Kanaalzone naar commissies en raad

Het college van burgemeester en wethouders heeft vorige week het bestemmingsplan Kanaalzone behandeld. Het college heeft ingestemd met de conceptbeantwoording van de zienswijzen en met de wijzigingen op het bestemmingsplan die daaruit voortvloeien. Binnenkort behandelen de commissies ROV en Financiën en de gemeenteraad het bestemmingsplan Kanaalzone. Zij beslissen dan niet alleen over de zienswijzen en de bijbehorende wijzigingen, maar ook over het kostenplaatje dat bij het plan hoort. In dit artikel willen wij u nog eens in het kort bijpraten over de stand van zaken omtrent de Kanaalzone.

Hoe zat het ook alweer?

Zoals u ongetwijfeld weet, heeft de Kanaalzone een lange geschiedenis, die in juni 2003 resulteerde in het Model 2003. De convenantpartners, dat zijn naast de gemeente de provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de Brabantse Milieu Federatie, stonden achter de plannen. Na vaststelling van het model is de gemeente druk aan de slag gegaan om de plannen verder uit te werken. Zo is er onder meer een plan van aanpak opgesteld, een risicoanalyse gemaakt en er zijn onderhandelingen gevoerd over grondaankopen. Daarnaast is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld, dat in september 2004 ter inzage is gelegd.

Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan leidde tot nogal wat reacties van omwonenden; in totaal zijn er 61 zienswijzen ingediend. De commissie ROV heeft een speciale hoorzitting belegd voor degenen die hun reactie mondeling wilden toelichten. Vervolgens heeft de commissie een advies aan het college gegeven over hoe om te gaan met de ingediende zienswijzen. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid, dat het bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd is. Het college heeft afgelopen week ingestemd met die wijzigingen, en legt het gewijzigde plan voor aan de commissie ROV en aan de gemeenteraad. Alle burgers die een zienswijze ingediend hebben, ontvangen nadat de gemeenteraad een definitief besluit heeft genomen persoonlijk bericht over wat er met hun reactie gebeurd is.

De kosten

Het plan Kanaalzone kost natuurlijk veel geld, maar het levert ook geld op. Uitgangspunt was daarbij in eerste instantie, dat het een kostenneutraal plan moest worden, met andere woorden: dat de opbrengsten en de kosten gelijk zouden zijn. Was er bij vaststelling van Model 2003 in juni 2003 nog sprake van een tekort van 700.000, na verfijning van het model bleek dat dat tekort veel groter was, maar liefst 4,5 miljoen euroDe oorzaak daarvan lag in een aantal tegenvallers. Zo zijn de gronden die de gemeente van Rijkswaterstaat moet kopen veel duurder dan voorzien. Daarnaast draait de gemeente zélf op voor de kosten van het uitbaggeren van het kanaal, terwijl we er eerst vanuit gingen, dat Rijkswaterstaat dat zou betalen. Een andere grote tegenvaller was de fietsbrug die aan de Kempenwegbrug gehangen zou worden: dat bleek technisch gezien niet mogelijk. Daarnaast moeten er nieuwe rioleringen in het gebied aangelegd worden en zijn diverse subsidies niet meer verkrijgbaar.Een tekort van 4,5 miljoen euro is natuurlijk onacceptabel. Daarom is er gekeken naar mogelijke bezuinigingen op het plan. Die zijn er gevonden, met name de volgende punten:

* We leggen wél gewoon een ecologische verbindingszone aan, maar doen dat op een versoberde manier.

* We beperken op dit moment de aanleg van het nieuwe rioolstelsel waar dat mogelijk is.

* We verhogen de intensiteit van het strookje bedrijven aan de zijde van Moorland, waardoor er meer opbrengsten binnenkomen.
* De zwaaikom in het kanaal, die eerst ecologische verbindingszone zou worden, laten we liggen, en de ecologische verbindingszone laten we tussen de aan te leggen appartementen doorlopen.
* We leggen op de huidige Kempenwegbrug een dubbelzijdig fietspad aan, dat door een vangrail veilig van de weg gescheiden wordt.

Op die manier is het tekort teruggebracht naar 1,95 miljoen euro. Maar ook dat is nog steeds een behoorlijk tekort! Ook dit bedrag is voor de gemeente onmogelijk op te brengen. Daarom is de gemeente nog eens met de twee convenantpartners SRE en provincie om tafel gaan zitten. Afgesproken is toen, dat elk van de drie partners een gelijk deel van het tekort zou betalen. Dat betekent dus, dat zowel de provincie, het SRE als de gemeente een bedrag van 650.000 moet bijdragen. Het college stelt de raad nu voor, om dat bedrag te halen uit de zogenaamde algemene reserves van de grondexploitatie.

En hoe nu verder?

De commissies ROV en Financiën buigen zich op 15 maart aanstaande over het bestemmingsplan Kanaalzone. Zij brengen in die vergadering een advies uit aan de gemeenteraad, die vervolgens op 22 maart een besluit zal nemen. Zoals gezegd beslist de raad dus over de verwerking van de inspraakreacties én over de kosten: willen zij een tekort van 650.000 bijdragen uit de algemene reserves? Beide vergaderingen zijn openbaar; als u dat wilt, kunt u natuurlijk komen luisteren.Daarna wordt het vastgestelde bestemmingsplan weer vier weken ter visie gelegd. Dit keer kunnen burgers die dat willen, schriftelijk bedenkingen inbrengen bij de provincie. De provincie heeft vervolgens zes maanden de tijd om een beslissing over het bestemmingsplan te nemen. Dat betekent, dat het goedkeuringsbesluit van de provincie uiterlijk in november van dit jaar te verwachten is.