Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2005-31

Den Haag, 7 maart 2005

Herziening prudentieel toezicht vermindert administratieve lasten

Deel 2 van de Wet op het financieel toezicht (Wft), dat betrekking heeft op het prudentieel toezicht, zal leiden tot een vermindering van de administratieve lasten van ¤ 30 miljoen. Dit komt met name door het verminderen van rapportageverplichtingen voor financiële ondernemingen. Dit blijkt uit de vandaag aan de Tweede Kamer gezonden nota van wijziging op de Wft, waarin deel 2 van het wetsvoorstel is opgenomen.

Prudentieel toezicht is gericht op het waarborgen van een stabiel financieel stelsel. Dit is een vereiste voor het effectief functioneren van de financiële sector. De stabiliteit van die sector is primair afhankelijk van de soliditeit van de individuele financiële ondernemingen. Het prudentieel toezicht is derhalve in eerste instantie gericht op de interne bedrijfsvoering en de solvabiliteit van die ondernemingen.

De nota van wijziging die vandaag naar de Kamer is verzonden, maakt deel uit van de toekomstige Wet op het financieel toezicht. Achtergrond van die wet is het feit dat de grenzen tussen verschillende financiële sectoren steeds meer vervagen. Zo houdt een bank zich tegenwoordig niet alleen bezig met bankactiviteiten, maar verkopen banken ook verzekeringen en effecten. Hierdoor werden de bestaande toezichthouders steeds vaker geconfronteerd met vraagstukken die breder zijn dan de sector waarop zij toezicht houden. Om deze reden is het toezicht op de financiële sector in 2002 hervormd en is het functionele toezichtmodel ingevoerd. Dit vormde de eerste fase van de herziening van het financieel toezicht. Binnen het functionele toezichtmodel wordt het zogenaamde gedragstoezicht op financiële ondernemingen uitgeoefend door de Autoriteit Financiële Markten. Het prudentieel toezicht is toebedeeld aan de Nederlandsche Bank.

Nu is de tweede fase van deze herziening in volle gang. In deze fase worden acht bestaande financiële toezichtwetten vervangen door één functioneel ingerichte Wet op het financieel toezicht. Deze zal bestaan uit een algemeen deel, een deel dat betrekking heeft op prudentieel toezicht en een deel dat betrekking heeft op het gedragstoezicht. Deze omvangrijke wetgevingsoperatie is noodzakelijk om de voordelen van het functionele model - een betere doeltreffendheid, marktgerichtheid en efficiëntie van het toezicht op de financiële marktsector - volledig te kunnen benutten. Bovendien wordt met de Wft de wetstructuur verhelderd, wat bijdraagt aan de inzichtelijkheid van de wetgeving en de beperking van administratieve lasten. Ten slotte biedt de herziening de gelegenheid om het toezichtmodel ook inhoudelijk op enkele specifieke onderdelen te moderniseren.

Het algemeen deel is in juli 2004 naar de Tweede Kamer gestuurd en zal woensdag 9 maart in de Tweede Kamer worden besproken. Het deel dat gaat over gedragstoezicht volgt later dit jaar.

De nota van wijziging staat op de website van het ministerie van Financiën, http://www.minfin.nl/FM05-431.doc.