GroenLinks

Softwarepatenten: Raad van Ministers schoffeert parlementen

Demonstratie bij EP tegen software patenten 7 maart 2005

Tot verbijstering van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is de zeer omstreden patentrichtlijn als hamerstuk aangenomen door de Raad van Ministers. "Dat is een klap in het gezicht van het Europees Parlement en diverse nationale parlementen". De Groenen in het Europarlement roepen de Europese Commissie en Raadsvoorzitter Luxemburg op het matje. De strijd tegen de patentering van software is nog niet ten einde.

In mei 2004 bereikten de EU-regeringen een informeel politiek akkoord, waarna het debat over de softwarepatenten pas echt losbarstte. Het Duitse en Nederlandse parlement spraken zich in meerderheid uit tegen de patentrichtlijn. Ook bij Polen, Portugal en Denemarken groeide de weerstand. Het Europees Parlement vroeg de Europese Commissie, de initiatiefnemer van de richtijn, om haar voorstel in te trekken. Buitenweg: "De Groenen zijn altijd fel tegenstander geweest van deze richtlijn, omdat zij kleine softwarebedrijven dreigt te verstrikken in juristerij en de innovatie bedreigt. Het aantal medestanders is inmiddels fors gestegen. Het standpunt van de Raad van Ministers is zeer omstreden geworden en heeft in veel landen niet de steun van het nationale parlement."

Hamerstuk
Desondanks stond de officiële bekrachtiging van het politiek akkoord over softwarepatenten maandag 7 maart als A-punt, dus als hamerstuk zonder debat, op de agenda van de Raad. "Een handige truc van de regeringen om de weerstand van hun nationale parlement te omzeilen. Maar bij zoveel tegenstand is het ongehoord een onderwerp als A-punt op de Raadsagenda te zetten", reageerde Buitenweg vorige week toen de Raadsagenda bekend werd.

Het Deense parlement eiste afgelopen vrijdag dat de Deense minister het A-punt zou omzetten in een B-punt, een agendapunt waarover gedebatteerd moet worden. Voorzitter Luxemburg gaf maandag tijdens de Raadsvergadering duidelijk aan niet blij te zijn met dit verzoek, waarop de Deense minister zich schikte. In een schriftelijke verklaring maakte hij gewag van zijn 'teleurstelling'.

Verbijsterd
Buitenweg is verbijsterd: "Het gebeurt zelden dat een verzoek om een B-punt niet wordt gehonoreerd. Eén enkele lidstaat kan van een A-punt een B-punt maken, dus de Deense minister Bendt Bendtsen kan zich niet verschuilen achter het Luxemburgs voorzitterschap en zijn handen in onschuld wassen. Hij heeft domweg de wil van zijn parlement genegeerd. Ik ga ervan uit dat het Deens parlement hem daarvoor ter verantwoording roept. Ook andere nationale parlementen hebben redenen om hun minister de oren te wassen."

Bij opening van de zitting van het Europees Parlement, maandag 7 maart, heeft de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, direct gevraagd het onderwerp aanstaande woensdag op de agenda te zetten. "Dan zal met name de Luxemburgse voorzitter zich moeten verantwoorden voor de gang van zaken", aldus Buitenweg.

Europarlement weer aan zet
Hoe dan ook is de patentrichtlijn nog niet in kannen en kruiken. Nu de Raad haar standpunt heeft bepaald, is het Europees Parlement weer aan zet. Het parlement diende eerder amendementen in die de mogelijk tot patentering van software sterk aan banden leggen. Door alle ophef is de kans groot dat het parlement deze amendementen in tweede lezing met de vereiste absolute meerderheid zal herbevestigen. Als de Raad deze amendementen ten tweede male naast zich neerlegt, moeten de twee instellingen gaan onderhandelen over de definitieve tekst van de richtlijn. Een eventueel compromis kan vervolgens nog worden weggestemd door het Europarlement. Dan is de patentrichtlijn van tafel.

Europese Grondwet: meer macht voor parlementen
De druk van nationale parlementen en maatschappelijke organisaties zal bepalen of straks, bij de tweede lezing door de Raad, de lidstaten en de Europese Commissie wél steun zullen geven aan de amendementen van het Europees Parlement. Als de Europese Grondwet nu reeds van kracht was geweest, was de positie van het Europees Parlement overigens sterker geweest. Dan was er, door de versoepeling van de stemprocedure, een minder grote meerderheid nodig geweest in de Raad voor overname van de parlementaire wijzigingsvoorstellen.

Bovendien is in de Europese Grondwet de zogenaamd 'early warning' procedure opgenomen. Dat geeft nationale parlementen (van minimaal 1/3 van de lidstaten) de macht om voorstellen terug te verwijzen naar de Europese Commissie. Buitenweg: "Met dat alarmsysteem zullen de nationale parlementen ook eerder wakker schrikken bij omstreden voorstellen. Nu zie je vaak dat nationale parlementen hun ministers pas op de vingers tikken als de besluitvorming al in een vergevorderd stadium is. Dat was ook bij de softwarepatenten het geval."

Tenslotte bepaalt de Europese Grondwet dat de Raad altijd in het openbaar moet vergaderen en stemmen over wetgeving. Wetten maken achter gesloten deuren - zoals bij het politiek akkoord uit mei vorig jaar gebeurde - is dan uit den boze. De kwestie van de softwarepatenten toont dan ook aan dat Europa zo snel mogelijk democratischer moet worden. Een goede reden voor de Nederlandse burgers om op 1 juni vóór de Europese Grondwet te stemmen."