Gemeente Moerdijk


BEZWAARSCHRIFTEN EN KLACHTEN 2004

Het college van burgemeester en wethouders heeft kennisgenomen van de jaarverslagen van de adviescommissie Bezwaarschriften en Klachtrecht 2004. Klantvriendelijkheid is zeer belangrijk voor de gemeente en daarom ook de behandeling van bezwaarschriften en klachten.

Uit het jaarverslag van de adviescommissie Bezwaarschriften blijkt dat het aantal ingediende bezwaarschriften in 2004 ten opzicht van 2003 is gedaald van 134 naar 96. De doorlooptijd van bezwaarschriften is gedaald van zeventien weken naar dertien weken. Dat is ruim binnen de maximale afhandelingstermijn van veertien weken. Hieruit kan de conclusie worden getrokken, dat gemaakte termijnafspraken met de betrokken afdelingen tot een efficiëntere werkwijze en dus ook tot een kortere afhandelingstermijn hebben geleid.

In het jaar 2004 zijn er 14 klachten ingediend, zo blijkt uit het jaarverslag Klachtrecht. Dat is een daling ten opzichte van 2004, toen werden er 18 klachten ingediend. In 2004 zijn er weer een gesprekken gehouden met de klagers, voorafgaand aan de klachtenprocedure. De ervaringen zijn zeer positief, in zeven gevallen diende de klager geen klacht meer in. De gemeente kijkt altijd of er een snelle oplossing mogelijk is. Als er klagers komen bij de balie of de gemeente bellen, dan wordt altijd uitgebreide informatie gegeven en eventueel een informatiesetje over de klachtenprocedure toegestuurd of meegegeven. Ook is er op de website van de gemeente alle informatie over de klachtenprocedure in de productencatalogus opgenomen.

Inwoners hebben de meeste klachten over het uitblijven van berichtgeving of onjuiste informatieverstrekking door de gemeente. De gemeente streeft ernaar iedereen een ontvangstbevestiging te sturen en als het antwoord lang op zich laat wacht tussentijds iets laten weten. Inwoners moeten op de hoogte zijn welke procedure de gemeente gaat volgen of gevolgd heeft. Dat moet in de toekomst veel klachten voorkomen.