Gemeente Moerdijk
BEZWAARSCHRIFTEN EN KLACHTEN 2004
Het college van burgemeester en wethouders heeft kennisgenomen van de
jaarverslagen van de adviescommissie Bezwaarschriften en Klachtrecht
2004. Klantvriendelijkheid is zeer belangrijk voor de gemeente en
daarom ook de behandeling van bezwaarschriften en klachten.
Uit het jaarverslag van de adviescommissie Bezwaarschriften blijkt dat
het aantal ingediende bezwaarschriften in 2004 ten opzicht van 2003 is
gedaald van 134 naar 96. De doorlooptijd van bezwaarschriften is
gedaald van zeventien weken naar dertien weken. Dat is ruim binnen de
maximale afhandelingstermijn van veertien weken. Hieruit kan de
conclusie worden getrokken, dat gemaakte termijnafspraken met de
betrokken afdelingen tot een efficiëntere werkwijze en dus ook tot een
kortere afhandelingstermijn hebben geleid.
In het jaar 2004 zijn er 14 klachten ingediend, zo blijkt uit het
jaarverslag Klachtrecht. Dat is een daling ten opzichte van 2004, toen
werden er 18 klachten ingediend. In 2004 zijn er weer een gesprekken
gehouden met de klagers, voorafgaand aan de klachtenprocedure. De
ervaringen zijn zeer positief, in zeven gevallen diende de klager geen
klacht meer in. De gemeente kijkt altijd of er een snelle oplossing
mogelijk is. Als er klagers komen bij de balie of de gemeente bellen,
dan wordt altijd uitgebreide informatie gegeven en eventueel een
informatiesetje over de klachtenprocedure toegestuurd of meegegeven.
Ook is er op de website van de gemeente alle informatie over de
klachtenprocedure in de productencatalogus opgenomen.
Inwoners hebben de meeste klachten over het uitblijven van
berichtgeving of onjuiste informatieverstrekking door de gemeente. De
gemeente streeft ernaar iedereen een ontvangstbevestiging te sturen en
als het antwoord lang op zich laat wacht tussentijds iets laten weten.
Inwoners moeten op de hoogte zijn welke procedure de gemeente gaat
volgen of gevolgd heeft. Dat moet in de toekomst veel klachten
voorkomen.