AMSTERDAM WEEKLY
www.amsterdamweekly.nl

Amsterdam gezien door striptekenaars in Amsterdam Weekly

AMSTERDAM GEZIEN DOOR STRIPTEKENAARS IN SPECIALE UITGAVE VAN AMSTERDAM

WEEKLY

Enkele van onze nationale topartiesten, onder andere Erik Kriek, Typex en Maaike Hartjes, werken hieraan mee met comics geïnspireerde op de Hoofdstad.

AMSTERDAM WEEKLY, dé onafhankelijke, culturele krant van Amsterdam viert zijn 1jarige bestaan met het uitgeven van een speciale comics uitgave in samenwerking met enkele van Neerlands meest bekende artiesten. De artiesten is gevraagd om comics geïnspireerd op de stad Amsterdam te leveren voor de speciale uitgave die op 9 maart 2005 uitkomt.

De voorkant illustratie is getekend door de bekende Amsterdamse artiest die ook verantwoordelijk is voor de superheld comic GUTSMAN: Erik Kriek.

Tonio van Vugt, redacteur en een van de oprichters van het invloedrijke Nederlandse stripblad ZONE 5300 zal gastredacteur zijn voor deze speciale uitgave. ZONE 5300 was al eerder het toneel van het debuutwerk van enkele van Nederlands meest getalenteerde jonge artiesten. Aan deze feestelijke uitgave werken onder ander Typex, Wasco, Marcel Ruijters, en Maaike Hartjes mee, maar Van Vugt verwacht ook het werk van enkele onbekende talenten zoals Sandra de Haan, Darrin Umboh, Schwantz en Johnny Ola te introduceren.

AMSTERDAM WEEKLY werd gelanceerd op 10 maart 2004. Het is geïnspireerd op alternatieve culturele kranten uit Noord Amerika zoals THE VILLAGE VOICE en CHICAGO READER. Het is echter een nieuw fenomeen in Amsterdam: een gratis verkrijgbare stadskrant die kwaliteitsjournalistiek over het stadsleven combineert met een kritische gids voor kunst en entertainment.

Zowel Nederlandse als internationale schrijvers en artiesten contribueren aan de krant. Naast fotografie van Hans Eikelboom zijn er ook in elke uitgave cartoons zoals LIFE IN HELL van Matt Groening (beter bekend van THE SIMPSONS) en EEFJE WENTELTEEFJE van Jeroen de Leijer.

AMSTERDAM WEEKLY heeft zijn sporen reeds verdient met betrekking tot redactionele inhoud en design. Deze zomer is de krant bijvoorbeeld te bewonderen in een tentoonstelling van het London Design Museum. De krant is uitgekozen om tentoon te worden gesteld in de tweejarige European Design Show, met wat het noemt(begin citaat): the most inspiring and innovative design projects in Europe over the past two years (einde citaat).

Bij het debut van de krant in maart zij HET PAROOL (begin citaat): Amsterdam wordt zichtbaar met veel liefde gemaakt (einde citaat).

AMSTERDAM WEEKLY heeft een gratis circulatie van 21.000 kranten en wordt elke woensdag verspreid naar 500 locaties in Groot Amsterdam waaronder: cafés en restaurants, boekwinkels, muziekwinkels, fitnesszaken en het Amsterdams Uitburo.


---