Gemeente Almelo
Almelo peilt meningen via Internetpanel
Almelo peilt meningen via Internetpanel
Vanaf april kunnen inwoners van Almelo via een Internetpanel hun
mening geven over uiteenlopende onderwerpen. Iedere Almeloër van
achttien jaar en ouder kan hieraan deelnemen. Medio maart ontvangen
2500, willekeurig gekozen inwoners, per brief een uitnodiging om mee
te doen aan het digitale panel. Inwoners die geen brief ontvangen,
maar wel interesse hebben om mee te doen, kunnen zich aanmelden voor
het panel via de gemeentelijke website.
Het Internetpanel biedt de gemeente mogelijkheden om snel actuele
onderwerpen voor te leggen aan de Almelose bevolking. Uit ervaringen
van andere gemeenten blijkt weliswaar dat de samenstelling van een
internetpanel niet representatief is voor de gehele bevolking. De
gemeente is echter van mening dat de resultaten van waarde zijn om te
gebruiken als extra informatiebron bij beleidsontwikkeling en
besluitvorming. Ondanks dat de mening van het panel dus kan afwijken
van de mening van de Almelose bevolking. Het Internetpanel vormt op
deze wijze een extra middel voor de gemeente om inwoners te raadplegen
over het te voeren beleid.
Onderwerpen
Dit jaar houdt de gemeente vier tot zes digitale enquêtes. Mogelijke
onderwerpen zijn de dienstverlening van de gemeente, het imago van de
stad, wijkgericht werken, het belang van evenementen of de integratie
van nieuwkomers. De gemeenteraad bepaalt, in samenspraak met het
college van b en w, de onderwerpen waarover panelleden hun mening
kunnen geven. Na iedere peiling ontvangen de deelnemers de uitkomsten.
Deze worden ook bekend gemaakt via de website www.almelo.nl.
Deelname
Deelnemers aan het Internetpanel ontvangen vier tot zes keer per jaar
een email met uitleg en een link naar de vragenlijst. Het beantwoorden
van de vragen kost minder dan tien minuten. Het enige vereiste is een
computer met een Internetaansluiting. Aanmelden voor het Internetpanel
kan via www.almelo.nl/internetpanel . Er is geen maximum aan het
aantal mensen dat kan deelnemen aan het Internetpanel. Hoe meer
deelnemers, des te waardevoller de informatie uit de digitale
enquêtes.