Connexxion komt als winnaar uit de bus bij aanbestedingen
Connexxion wordt de nieuwe busvervoersmaatschappij in Zwolle,
Noordoost-Overijssel en Zuidwest-Drenthe, dat hebben de verkeer en
vervoer gedeputeerden uit Overijssel en Drenthe, Job Klaasen en Sipke
Swierstra, vandaag bekend gemaakt. Het contract geldt voor de komende
zes jaar en gaat op 4 september 2005 in. Met de nieuwe aanbesteding
voor het openbaar vervoer ontvangt de reiziger in het gebied meer
service en betere reismogelijkheden.
De gedeputeerden zijn tevreden over het verloop van beide
aanbestedingsprocedures: "We hadden de luxe dat we konden kiezen uit
meerdere aanbiedingen. De prijs-kwaliteitverhouding is goed en
daarnaast zijn alle wensen ingevuld die wij als provincie op tafel
hebben gelegd", aldus Klaasen en Swierstra. Zo krijgen alle lijnen in
Zwolle een 15 minuten frequentie en komt er een hogere frequentie op
belangrijke lijnen zoals Dedemsvaart-Zwolle. Nieuw is de lijn tussen
Beilen en Borger. Terwijl het flexibele haltesysteem in Meppel en
Hoogeveen blijft behouden en verder wordt ontwikkeld.
De nieuwe dienstregeling zorgt daarnaast niet alleen voor een betere
aansluiting tussen busdiensten, ook de aansluitingen van bus naar
trein verbeteren. In Zuidwest-Drenthe wordt de komende
concessieperiode vooral met een voor inwoners van het gebied ingezet
op vraaggericht vervoer. Tevens kunnen reizigers binnen de steden
Zwolle, Meppel en Hoogeveen op werkdagen na 09.00 uur voor één euro
een enkele reis maken en op zaterdagen kan er zelfs voor één euro een
retourtje gekocht worden.
Ook aan de bussen zelf gaat iets veranderen. Alle bussen zijn voorzien
van een lage vloer en voldoen aan de meest actuele milieunormen.
Bovendien zijn de bussen voorzien van displays met daarop actuele
reisinformatie. Tevens worden op 25 belangrijke haltes dynamische
reizigersinformatie aangeboden, zodat de reiziger kan zien wanneer de
volgende bus komt.
Veiligheid is echter ook niet over het hoofd gezien. "Het
veiligheidsgevoel dat busreizigers nu ervaren in de bus en bij de
haltes moet gehandhaafd blijven, zoniet verbeterd", menen de
gedeputeerde Klaasen en Swierstra. Connexxion wil dit bereiken door de
inzet van extra toezicht voor kaartcontrole en camera's in de bussen.
Daarnaast komen er op slecht verlichte haltes in de Kop van Overijssel
en het zuiden van Drenthe speciale busstopknoppen.
De aanbestedingsprocedure bestond uit twee delen, te weten het
vervoersgebied Zwolle en het vervoersgebied Noordoost-Overijssel en
Zuidwest-Drenthe. In beide gebieden is Connexxion als winnaar uit de
'bus' gekomen. Dit betekent dat vervoersbedrijf Connexxion haar
vervoer in Zwolle kan voortzetten en deze tot in Noordoost-Overijssel
en Zuidwest-Drenthe kan uitbreiden. Op dit moment zijn hier Arriva en
de BBA actief. De komende weken voeren de beide provincies en
Connexxion gesprekken over de exacte invulling van de concessie.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
Open vervoerscondities stadsdienst Zwolle NO-Ov Drenthe.doc
vervoerscondities stadsdienst Zwolle NO-Ov Drenthe.doc
© 2005 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel