Ingezonden persbericht

Het drama AHOLD winnaar van het Managementboek van het Jaar

Jeroen Smit gelauwerd voor hoogstaande onderzoeksjournalistiek

AMSTERDAM, 20050309 -- de Winnaar Het drama Ahold van Jeroen Smit is tijdens het tweede Managementboekengala op 8 maart in de Rode Hoed in Amsterdam uitgeroepen tot Managementboek van het jaar. De verkiezing van het managementboek van het jaar is een initiatief van Managementboek.nl. Managementboek.nl is de grootste boekensite in Nederland die zich exclusief richt op de verkoop van managementboeken.


het Gala
Op de avond dat in de stadsschouwburg van Amsterdam het jaarlijkse boekenbal wordt gehouden,wordt in de Rode Hoed het managementboekengala georganiseerd. Auteurs, uitgevers, recensenten en lezers van managementboeken komen in feestelijke stemming samen en geven het wetenschappelijke boek de publieke aandacht die het tot nog toe ontbeerde. De avond mondt uit in de verkiezing van het managementboek van het jaar.

de Jury
De jury die onder leiding stond van Harry Starren bestempelde het winnende boek als een boek dat in de traditie staat van voorname collega's als Wim Wennekes, Jannetje Koelewijn en Marcel Metze. Jeroen Smit heeft zich met 'Het drama Ahold' onder hen geschaard en heeft voor een breed publiek inzichtelijk gemaakt hoe het toegaat achter deuren die anders voor ons gesloten blijven. Het is een boek dat zijn lezers serieus neemt door conclusies en analyses aan de lezer over te laten. Een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek en een aanwinst voor het genre en zeer leesbaar.

het Boek
Februari 2003: het Ahold-imperium stort met een donderend geraas in. Fraude, mismanagement, misleiding, slecht toezicht: in de daaropvolgende negen maanden wordt het bedrijf binnenstebuiten gekeerd en constateren onderzoekers dat bijna een miljard euro zoek is. Beleggers hebben dan al een veelvoud verloren.
Verbijstering alom. Vanaf het begin van de jaren negentig leek het bedrijf bezig aan een onstuitbare opmars. Met groeiende bedrijven op vier continenten hoorde het bedrijf bij de top drie van de grootste supermarktconcerns ter wereld. De grote man achter dit fenomeen, Cees van der Hoeven werd vijf keer gekroond tot manager van het jaar. En ging geloven dat hij alles kon. Hij creëerde steeds hogere verwachtingen - en verloor de macht over het stuur. De klant stond niet langer op de eerste plaats, maar de koers.
Op basis van een kleine honderd gesprekken met direct betrokkenen maakt Jeroen Smit in 'Het drama Ahold' een reconstructie van dit debacle met de allure van een thriller. Waar ging het mis? Waarom werd er niet gecorrigeerd zolang dat nog kon? Dit is het indringende verhaal over de mensen en de emoties achter de cijfers. Het is tevens het verhaal van twee broers, Albert en Gerrit Jan Heijn, die een familiebedrijf uitbouwden tot een begrip in Nederland. Als Gerrit Jan in 1988 wordt ontvoerd en vermoord, komt voor het eerst een niet-familielid aan de top. Was dat het begin van het einde?