Provincie Noord-Holland

9-3-2005

Onderwerp

Verkeersonderzoek bij Leeghwaterbrug in Alkmaar moet leiden tot minder oponthoud

L. Zwart

Verkeersonderzoek bij Leeghwaterbrug in Alkmaar moet leiden tot minder oponthoud

Van 7 tot en met 18 maart zal de Leeghwaterbrug in Alkmaar in verband met een verkeersonderzoek wat vaker openstaan dan gebruikelijk. Doel van het onderzoek is te bekijken of een aanpassing van de bedieningstijden kan leiden tot voordeel voor zowel weg- als scheepvaartverkeer.

Voor het onderzoek zal de brug tijdens werkdagen op min of meer vaste tijdstippen worden geopend, ook wanneer er geen aanbod van scheepvaart is. Dit is noodzakelijk om de maximale druk van brugopeningen op de afwikkeling van het wegverkeer te kunnen observeren en de effecten in beeld te brengen van de twee verschillende bedieningsregimes die worden onderzocht.

In de eerste week, van 7 maart tot en met 11 maart, wordt de Leeghwaterbrug volgens het huidige regime bediend. Dit houdt in dat de brug tussen 06.30 en 9.30 uur en tussen 15.45 en 18.30 uur alleen tijdens vaste bedieningsblokken voor het scheepvaartverkeer geopend zal worden. De brug zal in totaal vier maal geopend zijn en wel op tijdstippen die liggen tussen 07.35 en 07.45 uur, 08.35 en 08.45 uur, 16.45 en 16.55 uur, en 17.50 en18.00 uur.

In de tweede week, van 14 maart tot en met 18 maart, is periode dat de brug op vaste tijden wordt bediend een half uur korter, en loopt om respectievelijk 9.00 en 18.00 uur af. In deze week krijgt het scheepvaartverkeer tijdens deze perioden slechts één maal de gelegenheid de brug door te varen. Dit zal zijn tussen 08.00-08.10 en tussen 17.05-17.15 uur. Ook zal in deze week de brug om 09.00 uur en 18.00 uur geopend worden.

Buiten de genoemde tijden en in de weekenden wordt de brug bediend volgens het reguliere bedieningsregime, d.w.z. als er aanbod is van scheepvaartverkeer.

De vaste bedieningsblokken zijn ooit in het leven geroepen om het wegverkeer tijdens de ochtend- en avondspits zo min mogelijk oponthoud te bezorgen. Provincie Noord-Holland hoopt dat een scherpere afstemming van de bedieningstijden zal leiden tot een betere doorstroming van het wegverkeer, en tevens voordelen oplevert voor de scheepvaart.

Op verschillende manieren wordt ruchtbaarheid gegeven aan het onderzoek. De scheepvaartsector wordt met een Bericht aan de scheepvaart geïnformeerd over de wijzigingen. Hulpdiensten zal in principe doorgang worden verleend.

De proef wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de beheersorganisatie van het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) systeem Alkmaar/Midden Noord-Holland Binnen dit systeem werken de verschillende wegbeheerders samen om de doorstroming van het weg- en scheepvaartverkeer te bevorderen. In de beheersorganisatie zijn

de provincie Noord-Holland, de gemeente Alkmaar en Rijkswaterstaat (directie Noord-Holland) vertegenwoordigd .

De betrokken partijen realiseren zich dat het onderzoek tijdelijk tot overlast zal leiden maar menen dat deze aanvaardbaar is, omdat het onderzoek kan leiden tot een betere afstemming van de bedieningstijden. En dit is in het voordeel van zowel het wegverkeer als de scheepvaart. Zij vragen daarom het begrip van de weggebruiker.

Informatie: Andre Severens, Afdeling Beheer en Uitvoering, tel. 023 - 514 5301