Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

09-03-2005

Aanbieding visiedocument 'Wetenschap en techniek in het basisonderwijs'
Woensdag 9 maart heeft prof. dr. W.J.M. Levelt, president van de KNAW, namens de Expertgroep Wetenschap en Techniek Basisonderwijs het visiedocument Wetenschap en techniek in het basisonderwijs aangeboden aan het Platform Bèta Techniek.

De groep wetenschappers en experts concludeert dat aandacht voor natuurwetenschappelijke fenomenen en voor technische principes in het basisonderwijs noodzakelijk is. Wetenschap en techniek vullen elkaar prima aan en kunnen in combinatie een verrijking zijn voor het basisonderwijs.

'Ieder kind heeft van nature een onderzoekende houding. Deze houding verdient het om gestimuleerd, gevormd en uitgedaagd te worden. Dit is nodig voor het ontwikkelen van elementair begrip van kinderen van de wereld om zich heen. Het draagt daarnaast bij aan het ontwikkelen van een "rationele geesteshouding" en een betere weerbaarheid van kinderen in een complexe moderne maatschappij', zo stelde prof. dr. W.J.M. Levelt, president van de KNAW.
Op basis van het advies is tegelijkertijd het startschot gegeven voor een pilotproject gericht op het stimuleren van onderzoekend leren van jongeren in het basisonderwijs.

De Expertgroep Wetenschap en Techniek Basisonderwijs is in september 2004 totstandgekomen op initiatief van het Platform Bèta Techniek en in nauw overleg met de KNAW. Naast onderwijsexperts van Cito en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en science centre Nemo hadden onder andere prof. dr. W.J.M. Levelt, president van de KNAW, en prof. dr. R. Dijkgraaf, universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, zitting in de groep.

Meer informatie:

* Persbericht Platform Bèta\techniek (pdf)
* Visie op wetenschap en techniek in het basisonderwijs (pdf)
* Rolf Schreuder, communicatiemanager Platform Bèta Techniek, tel. 070-3119711 of 06-22806001, e-mail: r.schreuder@deltapunt.nl, http://www.platformbetatechniek.nl/