Dienst uitvoering en toezicht Energie


DTe legt Durion boete op voor misleidende klantenwerving

05-03 / 10-03-2005

De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) legt een boete op van EUR 220.000,- aan Durion Energie B.V. (onderdeel van Energiebedrijf.com). Reden voor de boete is het hanteren van oneerlijke en misleidende wervingsmethoden door Durion. Dit is een ernstige overtreding van de Elektriciteitswet. DTe houdt nauwlettend in de gaten of energiebedrijven zich aan de energiewetten houden en op eerlijke wijze klanten werven. DTe heeft onderzoek gedaan naar de wervingsmethoden van Durion, mede naar aanleiding van veel klachten van consumenten. Het is de eerste keer dat DTe een boete oplegt.

DTe heeft de volgende overtredingen van de Elektriciteitswet geconstateerd:

· Durion maakt in het telefonische verkoopgesprek niet voldoende duidelijk of en tegen welke voorwaarden consumenten een contract met Durion aangaan.

· Durion wekt bij consumenten de indruk dat zij worden benaderd door hun huidige energieleverancier dat een korting op de energierekening aanbiedt.

· Durion doet onjuiste mededelingen over bedragen die consumenten kunnen besparen door een contract met Durion te sluiten.

· De mogelijkheid om op te zeggen wordt niet goed vermeld aan consumenten.

· Durion stuurt consumenten die slechts om informatie vragen, vaak tegelijkertijd een contract.

"Consumentenbescherming is een van de belangrijkste pijlers van de Elektriciteitswet", benadrukt G.J.L. Zijl, directeur van DTe. "Door de handelwijze van Durion wordt het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt geschaad. Consumenten zullen, na dergelijke contacten met Durion, terughoudender zijn om overeenkomsten te sluiten met nieuwe leveranciers", aldus Zijl.

Bovendien legt DTe, naast de boete, twee lasten onder dwangsom op van respectievelijk EUR 20.000,- met een maximum van EUR 400.000,- en EUR 1.000,- met een maximum van EUR 200.000,-. De eerste dwangsom heeft betrekking op de eis van DTe dat Durion haar wervingsmedewerkers binnen drie weken van duidelijke instructies voorziet zodat van eerlijke verkoopmethodes sprake is en aan de Elektriciteitswet wordt voldaan. Doet Durion dit niet, dan verbeurt zij een dwangsom van EUR 20.000 per dag. De tweede dwangsom dwingt Durion om binnen twee maanden een deugdelijk systeem op te zetten voor het bewaren van delen van gesprekken zodat DTe kan controleren of een energiebedrijf op eerlijke wijze potentiële klanten werft. Voor ieder gesprek dat niet aanwezig is, verbeurt Durion daarna EUR 1.000,-. Durion was niet in staat een groot aantal van de opgevraagde geluidopnames aan DTe te overhandigen terwijl zij verplicht is de bandopnames te bewaren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Saskia Bierling, of Barbara Roest, persvoorlichters van de NMa/DTe, tel. (070) 3303320/3362 of 06-51387468 / 06-22793063 (buiten kantooruren), direct e-mail adres: pers@nmanet.nl