PERSBERICHT Koninklijk Horeca Nederland

GEZAMENLIJK PERSBERICHT

Leidschendam, 14 maart 2005

Interpay, we komen afrekenen!

Ondernemers eisen hun geld terug van Interpay

Interpay moet ondernemers de geleden schade terugbetalen voor de te hoge tarieven die het bedrijf volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voor het PINnen heeft berekend. Deze boodschap hebben het Platform Detailhandel, Koninklijk Horeca Nederland en MKB-Nederland vandaag gebracht aan de directie van Interpay. Hierbij zijn ruim 12.000 brieven overhandigd van boze ondernemers, die Interpay officieel aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

De brieven zijn afkomstig van winkeliers en ondernemers uit de horeca, het (winkel)ambacht, de recreatie en de zorg. Namens de ondernemers hebben Henk van den Broek (Platform Detailhandel), Hajé de Jager (Koninklijk Horeca Nederland) en Jan Meerman (MKB-Nederland) maandagochtend in Utrecht de duizenden brieven aan Ben Haasdijk en Anton Kuijpers van Interpay overhandigd. De maat is vol: het is tijd om af te rekenen!

Volgens de NMa heeft Interpay jarenlang misbruik gemaakt van een handig door de banken geconstrueerde monopoliepositie en daarmee de mededingingswet overtreden. Interpay heeft namelijk al die tijd te hoge tarieven berekend voor het PINnen. Interpay en de aandeelhoudende banken is een totaalboete van 47 miljoen euro opgelegd. De boete wordt door de minister van Financiën geïncasseerd, maar de ondernemers zelf worden niet schadeloos gesteld.

Het Platform Detailhandel, Koninklijk Horeca Nederland en MKB-Nederland hebben de afgelopen maanden hun leden opgeroepen Interpay aansprakelijk te stellen en een vergoeding van de geleden schade te eisen. Winkeliers en ondernemers uit de horeca, het (winkel)ambacht, de recreatie en de zorg hebben dit inmiddels massaal gedaan.

De 80 kratten met brieven zijn vanmorgen met een vrachtwagen, met daarop in grote rode letters 'Interpay, wij komen even afrekenen!' bij Interpay afgeleverd.

Hoe hoog de exacte schade is opgelopen voor de ondernemers van Nederland is niet te berekenen, omdat deze gegevens door Interpay worden achtergehouden. Daarom eisen het Platform Detailhandel, Koninklijk Horeca Nederland en MKB-Nederland van Interpay dat zij het totale schadebedrag berekent en aangeeft wanneer zij tot betaling van de schadeclaims overgaat.

Ondernemers willen afrekenen, zij eisen hun geld terug!

Noot voor de redactie,