EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

14-03-2005 - Bose-studie: ondernemers kiezen voor âkleine ruitâ

âkleine ruitâ

De aanleg van een randweg aan de oostzijde van Eindhoven biedt de beste mogelijkheden om de bereikbaarheidsproblemen van de regio op te lossen. Dat is het unanieme standpunt van het regionale bedrijfsleven naar aanleiding van de voorgestelde oplossingen uit de zogenoemde BOSE-studie. De âkleine ruitâ â zoals de oostelijke randweg ook wel wordt genoemd â heeft het grootste oplossende vermogen: de opstoppingen worden er met 15 procent door verminderd. Verder heeft deze variant de minste consequenties voor natuur en milieu. Volgens de ondernemers levert de kleine ruit zelfs een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en de luchtkwaliteit in de regio.

Voor het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen aan de oostzijde van Eindhoven is een duurzame en robuuste oplossing noodzakelijk. Dat gezamenlijke standpunt hebben MKB-Nederland, Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging, Transport en Logistiek Nederland TLN, belangenorganisatie van verladers EVO en de Kamer van Koophandel Oost-Brabant al eerder ingenomen. Met deze voorwaarde voor ogen hebben de organisaties van het bedrijfsleven nu ook een duidelijke keuze gemaakt uit de mogelijke oplossingen die in de BOSE-studie worden voorgesteld. De oostelijke randweg of âkleine ruitâ biedt volgens de betrokken organisaties verreweg de beste perspectieven voor de toekomst.

Betere doorstroom

De kleine ruit lost de opstoppingen op het bestaande wegennet van Eindhoven het meest op omdat het de enige variant is die volledig uit twee maal twee rijstroken kan bestaan. Daarbij ligt deze tweebaansweg bij deze variant dicht tegen het stedelijk gebied waardoor het een aantrekkelijke ontsluiting wordt voor regionaal verkeer. Het regionaal verkeer kan hierdoor, samen met het doorgaande verkeer, veel gemakkelijker en sneller doorstromen. Zo biedt deze variant dus een merkbare oplossing voor lokale en regionale knelpunten. Bovendien krijgt doorgaand verkeer, dat Eindhoven passeert, veel meer ruimte.

Bovendien brengt de variant in de ogen van de ondernemersorganisaties en de Kamer van Koophandel Oost-Brabant geen onaanvaardbare schade toe aan de kostbare natuurwaarden in de regio. Zeker als de randweg aan de oostkant Nuenen passeert, waardoor het Dommeldal aan de westzijde wordt ontzien. Hierbij merken de ondernemers op dat bij het uitwerken van de details voor deze plannen oog moet blijven voor cultuurhistorische en natuurwaarden, zoals bijvoorbeeld de Hooidonkse molen.

Grote ruit

Het regionale bedrijfsleven dringt er sterk op aan dat de kleine ruit helemaal in twee maal twee rijstroken wordt uitgevoerd. In het oorspronkelijke plan is er op het tracé nog sprake van een gedeeltelijke versmalling naar twee rijstroken. Dit zou het effect voor de doorstroom teniet doen. De totale uitvoering in 2x2-rijstroken is volgens MKB-Nederland, Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging, Transport en Logistiek Nederland TLN, belangenorganisatie van verladers EVO en de Kamer van Koophandel Oost-Brabant absoluut noodzakelijk om een robuuste en duurzame oplossing te bieden. De ondernemers zijn ervan overtuigd dat, naast het aanleggen van de kleine ruit, de aanleg van de grote ruit, met aansluiting op de N279 bij Helmond, van groot belang blijft om de eenheid in het stedelijke gebied van Helmond en Eindhoven op langere termijn te garanderen. De ondernemersorganisaties pleiten ervoor dat voor de grote ruit ruimte wordt gereserveerd in het Regionaal Structuurplan. Deze verbinding zal in de toekomst met name voor het bovenregionale verkeer een grote toegevoegde waarde hebben.

Meer maatregelen

Naast de aanleg van een nieuw tracé blijft de noodzaak om specifieke lokale knelpunten in het bestaande wegennet aan te pakken, onverminderd bestaan. Verder wijst het regionale bedrijfsleven op het beter benutten van de bestaande infrastructuur door het opzetten en toepassen van goed openbaar vervoer, het toepassen van dynamisch verkeersmanagement en het zoeken naar alternatieve vormen van vervoer. Mogelijkheden van vervoer over spoor of over water moeten serieus bekeken worden.

Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO, Kamer van Koophandel Oost-Brabant, MKB Nederland, TLN en Brabants Zeeuwse werkgeversvereniging.