Gemeente Someren



* "Zó handhaven we in Brabant", dus ook in Someren
* Themabijeenkomsten gezondheid
Maandag 14 maart van 9.00-10.00 uur:
Wethouders A. Thijs-Rademakers en T. Kusters

Maandag 14 maart van 16.00-17.00 uur:
Wethouders A. vd Velden-Coolen en M. Kusters
Woensdag 30 maart van 9.00-10.00 uur:
Burgemeester A. Veltman,
Wethouders A. vd Velden-Coolen, M. Kusters en T. Kusters. Zó handhaven we in Brabant,
dus ook in Someren

Zó handhaven we in Brabant, is de titel van de nieuwe handhavingstrategie die vanaf 1 januari 2004 in de hele provincie Noord-Brabant geldt. Het doel van de nieuwe strategie is: het waarborgen van een uniforme en snelle aanpak bij constateringen van milieuovertredingen. Dit betekent dus dat in de gehele provincie Noord-Brabant dezelfde overtredingen op dezelfde manier worden opgepakt. Burgemeester en wethouders van de gemeente Someren hebben deze handhavingstrategie ook bestuurlijk vastgesteld. Deze strategie is ontwikkeld door alle instanties die bij de milieuhandhaving zijn betrokken. Dat zijn de Brabantse gemeenten, waterschappen, provincie, politie en het Openbaar Ministerie. De aanpak kent vaak een bestuurs- èn strafrechtelijke kant. De bestuursrechtelijke aanpak wordt uitgevoerd door de gemeente Someren terwijl de strafrechtelijke aanpak wordt opgepakt/uitgevoerd door de politie en het Openbaar Ministerie. Dit betekent dat afstemming tussen de instanties noodzakelijk is om te komen tot effectieve handhaving waarbij samenwerking voorop staat om overtredingen te beëindigen.

Achtergrond
Enkele jaren geleden, om precies te zijn in 1999, ondertekende onder andere de gemeente Someren de bestuursovereenkomst milieuwethandhaving Noord-Brabant. Dit document bevatte afspraken over een gemeenschappelijk beleidskader voor handhaving. De gemeente Someren heeft altijd gehandeld op basis van het drie-stappen handhavingplan dat toen was overeengekomen.

Enkele jaren later, in 2001, is dit beleidskader binnen de regionale en provinciale overleggroepen nog eens tegen het licht gehouden. De conclusie was dat de ontwikkeling van een nieuwe maar kortere handhavingstrategie wenselijk was. Het Bestuurlijk Handhavingsoverleg Milieu (BRHOM) heeft ingestemd met een (korter) tweestappenplan waarin ook de kernbepalingen van het Openbaar Ministerie zijn verwerkt. Het betekent dat reeds met ingang van 1 januari 2004 de oude handhavingstrategie met één stap is ingekort.

Kort en strikt
Het belangrijkste aspect van de nieuwe handhavingstrategie is dat in een kort en strikt tijdsbestek tot handhaving van de milieunormen wordt gekomen. De diverse instanties hebben nu afgesproken uniformer te handhaven. Hierdoor wordt ook de rechtsgelijkheid voor bedrijven en particulieren beter gewaarborgd.

Er zijn drie verschillende categorieën overtredingen die binnen de handhavingstrategie elk een eigen aanpak kennen:
1. Bij acuut gevaar zal direct bestuursrechtelijk en strafrechtelijk worden opgetreden. Dit kan inhouden dat bedrijfsactiviteiten onmiddellijk worden stilgelegd zoals bijvoorbeeld bij lekkende installaties. Tevens wordt dan door de politie direct proces-verbaal opgemaakt.


2. Categorie 1-overtredingen doen zich voor bij één van de volgende vier situaties:

- onomkeerbare milieuschade

- de malafide instelling van de veroorzaker
- herhaling van de overtreding

- calculerend gedrag

Voorbeelden zijn illegaal lozen, afgeven van gevaarlijk afval aan een bedrijf zonder vergunning, illegaal kappen van bomen of illegaal verwijderen van asbest. Ook dan zal direct bestuursrechtelijk worden opgetreden door het opleggen van bijvoorbeeld een dwangsom. Deze is bedoeld om herhaling van de overtreding in de toekomst te voorkomen. Ook nu wordt door de politie proces-verbaal opgemaakt.


3. Alle andere overtredingen worden afgehandeld als een zogenaamde categorie 2-overtreding. Bij constatering hiervan krijgt de veroorzaker een hersteltermijn waarna een hércontrole wordt uitgevoerd. Duurt de overtreding voort dan wordt bestuursrechtelijk opgetreden in de vorm van het schriftelijk kenbaar maken van het voornemen tot het opleggen van een last tot dwangsom. Tevens zal het Openbaar Ministerie flankerend beleid toepassen.

Flankerend beleid
Dit flankerende beleid houdt in dat het Openbaar Ministerie een brief naar de veroorzaker stuurt waarin zij te kennen geeft dat de overtreding moet worden beëindigd binnen de door de gemeente Someren gestelde termijn. Als dat niet gebeurt, krijgt de politie opdracht proces-verbaal op te maken. De gemeente Someren zal dan tevens bestuursrechtelijk optreden b.v. door een dwangsom op te leggen.

De nieuwe handhavingstrategie wordt vanaf 1 januari 2004 toegepast voor overtredingen aangaande (oppervlakte)water, milieu en afval. In een later stadium wordt deze ook toegepast voor overtredingen van de bouwregelgeving en ruimtelijke ordening, zoals strijdigheid met bestemmingsplannen.

De strategie wordt toegepast bij bedrijven en bij particulieren die milieuovertredingen begaan. Een nieuw element is ook het optreden tegen een andere en de eigen overheid. Juist hier geldt "afspraak is afspraak". Overtredingen door de overheid begaan, dienen op gelijke wijze te worden aangepakt. Nog meer dan bij particulieren gelden hier de nalevingdoelen in de sfeer van algemeen normbesef en geloofwaardigheid.

Professionalisering van de handhaving.
Daarnaast wordt elke gemeente in Nederland verplicht om de handhaving professioneler uit te gaan voeren. Elke gemeente, dus ook de gemeente Someren, is verplicht alle stappen die uit en na een bedrijfscontrole (kunnen) volgen, bestuurlijk vast te leggen in vele documenten en protocollen. Het gemeentebestuur van Someren heeft dit ook bestuurlijk vastgelegd, waarbij er is afgesproken dat per 1 januari 2005 op deze wijze gewerkt (dus gecontroleerd) gaat worden.

Vragen?
Als u nog vragen heeft kunt u (telefonisch) contact opnemen met de handhavers Mw. W. van Rengs (voor agrarische bedrijven) en de heren H. Swart of T. Jonker (voor industriële bedrijven). De handhavers (dus de uitvoerders van de bedrijfscontroles) zijn op de volgende manieren bereikbaar:
Telefoon 0493-494888
Fax 0493-494850
E-mail gemeente@someren.nl

Themabijeenkomsten gezondheid

In 2005 worden een aantal themabijeenkomsten over gezondheidsthemas georganiseerd. Deze worden aangeboden door de informatiepunten op het gebied van gezondheid regio Helmond. De bijeenkomsten zijn gratis toegankelijk voor alle geïnteresseerden. U dient zich wel van te voren op te geven, zodat rekening gehouden wordt met de groepsgrootte.

Macula Degeneratie
Macula Degeneratie (MD) betekent letterlijk achteruitgang van de gele vlek. Het is een ingrijpende oogaandoening waardoor de gezichtscherpte afneemt. Meer informatie over deze aandoening, de symptonen en behandeling krijgt u op de voorlichtingsbijeenkomst welke in samenwerking met de MD Vereniging wordt georganiseerd. Tevens zijn er diverse hulpmiddelen te bezichtigen.

De sprekers zijn: Prof. dr. G. van Rens, oogarts in het Elkerliek ziekenhuis en dr. ir. H. Neve, verbonden aan Sensis, de organisatie voor zorg, onderwijs en diensten voor slechtzienden en blinden. Datum maandag 7 maart 2005
Aanvang 14.00 uur
Locatie Elkerliek ziekenhuis Helmond kapel/auditorium Aanmelden Patiëntencommunicatie Elkerliek ziekenhuis, tel.
0492-595102,
e-mail: pvb@elkerliek.nl

Schildklieraandoeningen
Samen met de Schildklierstichting Nederland organiseert het Elkerliek ziekenhuis een voorlichtingsbijeenkomst over schildklieraandoeningen en de behandeling met behulp van radiotherapie. Ook de activiteiten van de patiëntenvereniging worden toegelicht.

De sprekers zijn: dr. P. Berghuis, internist in het Elkerliek ziekenhuis, mw. dr. D. Huysmans, nucleair geneeskundige in het Catharineziekenhuis en mw. A. Tielemans, ervaringsdeskundige Schildklierstichting Nederland.
Datum dinsdag 8 maart 2005
Aanvang 20.00 uur
Locatie Elkerliek ziekenhuis Helmond kapel/auditorium Aanmelden Patiëntencommunicatie Elkerliek ziekenhuis, tel.
0492-595102,
e-mail: pvb@elkerliek.nl

Terug naar boven