Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
14 maart 2005
Ons kenmerk
DGG/G/05/001103
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Voortgang reductie administratieve lasten bedrijven

Geachte voorzitter,

Hiermee wil ik u graag informeren over de voortgang van de reductie van de administratieve lasten op het terrein van mijn ministerie. De administratieve lasten voortvloeiend uit wetgeving waarvoor het ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk is bedroegen E 1045 miljoen op het ijkmoment 31 december 2002. Het is mijn inzet deze lasten in deze kabinetsperiode met netto E 273 miljoen te verminderen. Dat komt overeen met een reductie van 26%. Ik heb daartoe vorig jaar een reductieprogramma in uitvoering genomen, genaamd 'Minder lastig voor bedrijven' (Kamerstukken II, 29515, nr. 4). Ik zet in deze brief de voortgang af tegen de in dat reductieprogramma opgenomen planning.

In de navolgende figuur wordt het totaalbeeld weergegeven. Te zien zijn daarin planning, realisatie en prognose van de netto reducties (de resultanten van af- en toenamen) in de jaren 2003-2007.

In aanvulling op bovenstaande figuur geef ik een toelichting voor de jaren 2004-2007:

2004

De realisatie is conform de planning, in totaal 40 miljoen euro. Een deel van deze reductie (ruim 9 miljoen euro) hangt samen met het kunnen laten vervallen van formaliteiten in het goederenwegvervoer als gevolg van de uitbreiding van de EU. Het grootste deel (ruim 30 miljoen euro) vloeit voort uit vereenvoudiging en digitalisering op het terrein van het wegenverkeersrecht, ten behoeve van garagehouders en eigenaren van bedrijfswagens. Het gaat daarbij onder meer om de on-line tenaamstelling van voertuigen: garagehouders kunnen auto's on line via internet naar een nieuwe eigenaar overschrijven, dat is eenvoudiger, sneller en daardoor ook klantvriendelijker dan de oude route via het postkantoor.

2005
In 2005 zal de realisatie ver uitgaan boven de geplande reductie van 30 miljoen euro. Al per 1 januari 2005 is een reductie bereikt van bijna 80 miljoen euro, waarvan 49 miljoen euro door een versobering van de vrachtbrief voor het goederenwegvervoer en ruim 30 miljoen euro door een sterke vermindering van de verplichtingen om gegevens bij te houden in scheepsdagboeken in de zeescheepvaart. V&W heeft daarmee op dit moment al nagenoeg de helft van de reductiedoelstelling van 26% gehaald.

Naar verwachting zal de totale reductie in 2005 nog met 20 miljoen euro toenemen tot ruim 100 miljoen euro. De grootste post daarin is het terugbrengen van de meet- en registratieverplichtingen voor bedrijven die grondwater onttrekken (reductie circa 10 miljoen euro). De verwachte vaststelling van de richtlijn voor een Europese typegoedkeuring voor wegvoertuigen (reductie ca. 9 miljoen euro) heeft helaas een forse vertraging opgelopen, waardoor de voor implementatie benodigde aanpassing van het Voertuigreglement waarschijnlijk pas in 2007 kan worden afgerond.

2006

In 2006 wordt naar verwachting een verdere reductie van 65 miljoen euro gerealiseerd. Daarvan wordt onder meer 18 miljoen euro bereikt door digitalisering van het APK-keuringsbewijs, 14 miljoen euro door het terugbrengen van de meet- en registratieverplichtingen ten behoeve van het toezicht Wet verontreiniging oppervlaktewateren, ruim 4 miljoen euro door de digitalisering van de vergunningverlening verbonden aan deze wet, 7 miljoen euro in de sector goederenwegvervoer door intrekking van de Wet uitvoering Verordening no. 11 (gekoppeld aan de intrekking door de EU van Verordening no. 11), en 8 miljoen euro door het terugbrengen van registratieverplichtingen voortvloeiend uit het Schepelingenbesluit voor de zeevaart. Ook wordt een aantal reducties bereikt in de luchtvaart; dit betreft luchtballonnen, luchtvaartvertoningen en -wedstrijden en regionale luchthavens.

In 2006 komt de verwachte cumulatieve lastenreductie op 21% van de te realiseren 26%. Deze blijft daarmee in 2006 wel 56 miljoen euro achter bij de oorspronkelijke planning. Deze vertraging ontstaat met name door de later dan voorziene invoering van de nieuwe Wet wegvervoer goederen. De laatste tranche van 56 miljoen euro zal nu in 2007 worden gerealiseerd, overigens nog steeds binnen de door het kabinet in het Hoofdlijnenakkoord gestelde termijn.

2007
In dit laatste jaar van het reductieprogramma 'Minder lastig voor bedrijven' wordt de reductie van de laatste tranche van 56 miljoen euro grotendeels bereikt door de invoering van de nieuwe Wet wegvervoer goederen, die een reductie met ruim
30 miljoen euro tot gevolg heeft voor deze sector onder meer door de registratie- en vergunningvereisten terug te brengen naar het Europese minimumniveau, alsmede door de invoering van de Europese typegoedkeuring voor wegvoertuigen (reductie
9 miljoen euro).

Inzet internationaal
Het hierboven beschreven reductiepakket omvat maatregelen die in EU-verband of in mondiale gremia worden gerealiseerd: Europese typegoedkeuring wegvoertuigen, intrekken EU-Verordening no. 11, harmonisatie ILO-verdragen zeevaart. Bovendien heb ik mij tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap ingespannen voor harmonisatie van regelingen voor personeel in de domeinen spoor en luchtvaart, voor harmonisatie van technische voorschriften voor binnenvaartschepen, voor het reduceren van de lasten voor short sea shipping, en voor harmonisatie van de technische voorschriften voor remmen en verlichting van motorvoertuigen en aanhangers. Ik zet mijn inspanningen op deze dossiers voort, maar kan op dit moment het reductiepotentieel daarvan niet kwantificeren.

Aanvullende reductiemogelijkheden wegtransport
Aanvullend op het maatregelenpakket 'Minder lastig voor bedrijven' heb ik een onderzoek laten uitvoeren naar de administratieve lasten die bedrijven in het goederenwegvervoer ondervinden als gevolg van de wet- en regelgeving op het gebied van gevaarlijke stoffen. Dit onderzoek is voortgevloeid uit de zogenaamde interdepartementale clusteraanpak gevaarlijke stoffen. Omdat de transportsector relatief hoge administratieve lasten kent, vind ik het van belang juist hier aanvullende reducties te realiseren. Vooruitlopend op de uitkomsten van dit onderzoek kan ik op dit moment nog niet aangeven met wélke maatregelen (het betreft ook door andere departementen te treffen maatregelen zijn) hoéveel extra reductie kan worden bereikt.

Aanvullende reductiemogelijkheden water
Samen met mijn collega's van VROM en LNV zal ik onderzoeken of door het instellen van één loket voor vergunningen op grond van milieuregelgeving (VROM), natuurregelgeving (LNV) en waterregelgeving (V&W) irritaties van ondernemers kunnen worden weggenomen en aanvullende reducties kunnen worden gerealiseerd. Het gaat daarbij naast het daadwerkelijk realiseren van dat éne loket voor bedrijven onder meer om standaardisering, digitalisering en gemeenschappelijke benutting van benodigde informatie. Het gaat dus om integratie van de uitvoering van de regelgeving en nadrukkelijk niet om integratie van regelgeving en verandering in verantwoordelijkheden. Vooruitlopend op het gezamenlijk uit te voeren onderzoek kan ik op dit moment geen indicatie geven van het hiermee verbonden reductiepotentieel.

Effecten voor ondernemers

Het bedrijfsleven heeft, onder meer bij brief van VNO-NCW van 21 januari 2005 aan de Vaste Commissie voor Economische Zaken en Financiën, laten weten in de praktijk nog onvoldoende te merken van de lastenreducties. Mede ingegeven door dit signaal heb ik in bovenstaande toelichting op de uitvoering van mijn reductieprogramma concreet en specifiek benoemd om welke reducties het gaat. U hebt hierin kunnen zien dat het wel degelijk gaat om voelbare reducties op de onderscheiden sectoren van het V&W- terrein: door intrekking van regelgeving en daaraan gekoppelde vergunningenstelsels, door afschaffing van de zogenaamde 'nationale kop' op regelgeving, door het verminderen van meet- en registratieverplichtingen bij vergunningverlening en toezicht, alsook door digitalisering van informatiestromen.

Wat dat laatste betreft betwist ik het standpunt van VNO-NCW dat digitalisering van informatiestromen niet tot belangrijke lastenreducties zou kunnen leiden. Als concreet voorbeeld noem ik de on-line tenaamstelling van voertuigen bij de RDW: dit bespaart de garagehouders de gang naar het postkantoor en is niet alleen sneller maar daardoor ook klantvriendelijker. Soortgelijke voordelen zijn er als vergunningen digitaal kunnen worden aangevraagd, en als verplichte meldingen ten behoeve van het toezicht daarop digitaal kunnen worden gedaan.

Tweede risicoanalyse
In de zomer van 2004 heb ik een risicoanalyse laten uitvoeren op het programma 'Minder lastig voor bedrijven', om de voortgang daarvan zo goed mogelijk te verzekeren. Dit heeft geleid tot maatregelen door het verantwoordelijke management om dreigende vertragingen af te wenden. Daardoor kwamen bovendien versnellingsmogelijkheden in beeld, die er toe hebben geleid dat in 2005 niet 30 maar 100 miljoen euro wordt gereduceerd. Voorjaar 2005 laat ik op het resterende programma opnieuw een risicoanalyse uitvoeren, om zo goed mogelijk te borgen dat de geplande reductie van in totaal 273 miljoen euro ook daadwerkelijk aan het einde van deze kabinetsperiode zal zijn gerealiseerd.

Technische correcties op de nulmeting van 31 december 2002 Tenslotte wil ik u informeren over noodzakelijke aanpassingen van de nulmeting van de administratieve lasten van V&W. Enerzijds gaat het om een verwachte ophoging door bijtelling van de administratieve lasten van het domein Spoor (+5,4 miljoen euro), waarvan als gevolg van vernieuwing van wet- en regelgeving de nulmeting pas in 2004 kon worden afgerond. Anderzijds gaat het om correctie van geconstateerde fouten in de nulmeting, die aan het licht zijn gekomen door de sterk toegenomen aandacht voor de administratieve lasten binnen mijn departement. Een substantiële correctie vloeit voort uit het tot nu toe ten onrechte meetellen van lasten, voortvloeiend uit de arbeidstijdenwetgeving waarvoor mijn collega van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verantwoordelijk is (-44,3 miljoen euro); het ging daarbij om een dubbeltelling, deze lasten werden ook door Sociale Zaken meegeteld. Een soortgelijke dubbeltelling is geconstateerd op het terrein van de Wet oppervlaktewateren (V&W) en de Wet milieubeheer (VROM):
-5,4 miljoen euro. Een andere substantiële correctie vloeit voort uit de constatering op grond van nader onderzoek dat bij de vrachtbrief ten onrechte ook de archivering daarvan als administratieve last was meegerekend, terwijl de wet uitsluitend ziet op het aan de toezichthouder kunnen tonen van een vrachtbrief tijdens het transport en de archivering door de transportondernemer verder een bedrijfseigen proces is (correctie
-41,6 miljoen euro). Een derde correctie betreft de administratieve lasten die zijn verbonden aan het gebruik van de tachograaf voor registratie van rij- en rusttijden. Bij de berekening van de reductie van administratieve lasten door de invoering van de digitale tachograaf vanaf 2005 is gebleken dat de administratieve lasten van de analoge tachograaf -43,7 miljoen euro te hoog waren berekend. Tenslotte is een aantal kleinere correcties noodzakelijk omdat administratieve lasten opgeteld +2 miljoen euro te laag waren berekend. De resultante van deze technische correcties bedraagt -128 miljoen euro.

Het in het vervolg te hanteren totaal van de gecorrigeerde nulmeting van de administratieve lasten voortvloeiend uit wet- en regelgeving van V&W komt daarmee uit op 917 miljoen euro.

Volledige uitvoering maatregelenpakket 'Minder lastig voor bedrijven' Ik houd evenwel vast aan volledige uitvoering van het in 'Minder lastig voor bedrijven' toegezegde pakket van reductiemaatregelen met een omvang van 273 miljoen euro. Dit betekent dat V&W, binnen de door het kabinet vastgestelde spelregels, vanaf 2007 uitgaat van een lastenplafond van 644 miljoen euro. Door de technische correcties op de nulmeting neemt de cumulatieve reductie - uitgedrukt als percentage van het totaal aan lasten op V&W-terrein - toe, namelijk van 26% tot bijna 30% aan het einde van deze kabinetsperiode.

Ik vertrouw erop dat ik u door middel van deze brief voldoende over de voortgang van het reductieprogramma voor administratieve lasten op het terrein van V&W heb geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

cc. ACTAL