Contactpersoon
-
Datum
14 maart 2005
Ons kenmerk
DGG/G/05/001103
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Voortgang reductie administratieve lasten bedrijven
Geachte voorzitter,
Hiermee wil ik u graag informeren over de voortgang van de reductie van de
administratieve lasten op het terrein van mijn ministerie. De
administratieve lasten voortvloeiend uit wetgeving waarvoor het ministerie
van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk is bedroegen E 1045 miljoen op
het ijkmoment 31 december 2002. Het is mijn inzet deze lasten in deze
kabinetsperiode met netto E 273 miljoen te verminderen. Dat komt overeen
met een reductie van 26%. Ik heb daartoe vorig jaar een reductieprogramma
in uitvoering genomen, genaamd 'Minder lastig voor bedrijven' (Kamerstukken
II, 29515, nr. 4). Ik zet in deze brief de voortgang af tegen de in dat
reductieprogramma opgenomen planning.
In de navolgende figuur wordt het totaalbeeld weergegeven. Te zien zijn
daarin planning, realisatie en prognose van de netto reducties (de
resultanten van af- en toenamen) in de jaren 2003-2007.
In aanvulling op bovenstaande figuur geef ik een toelichting voor de jaren
2004-2007:
2004
De realisatie is conform de planning, in totaal 40 miljoen euro. Een deel
van deze reductie (ruim 9 miljoen euro) hangt samen met het kunnen laten
vervallen van formaliteiten in het goederenwegvervoer als gevolg van de
uitbreiding van de EU. Het grootste deel (ruim 30 miljoen euro) vloeit
voort uit vereenvoudiging en digitalisering op het terrein van het
wegenverkeersrecht, ten behoeve van garagehouders en eigenaren van
bedrijfswagens. Het gaat daarbij onder meer om de on-line tenaamstelling
van voertuigen: garagehouders kunnen auto's on line via internet naar een
nieuwe eigenaar overschrijven, dat is eenvoudiger, sneller en daardoor ook
klantvriendelijker dan de oude route via het postkantoor.
2005
In 2005 zal de realisatie ver uitgaan boven de geplande reductie van 30
miljoen euro. Al per 1 januari 2005 is een reductie bereikt van bijna 80
miljoen euro, waarvan 49 miljoen euro door een versobering van de
vrachtbrief voor het goederenwegvervoer en ruim 30 miljoen euro door een
sterke vermindering van de verplichtingen om gegevens bij te houden in
scheepsdagboeken in de zeescheepvaart. V&W heeft daarmee op dit moment al
nagenoeg de helft van de reductiedoelstelling van 26% gehaald.
Naar verwachting zal de totale reductie in 2005 nog met 20 miljoen euro
toenemen tot ruim 100 miljoen euro. De grootste post daarin is het
terugbrengen van de meet- en registratieverplichtingen voor bedrijven die
grondwater onttrekken (reductie circa 10 miljoen euro). De verwachte
vaststelling van de richtlijn voor een Europese typegoedkeuring voor
wegvoertuigen (reductie ca. 9 miljoen euro) heeft helaas een forse
vertraging opgelopen, waardoor de voor implementatie benodigde aanpassing
van het Voertuigreglement waarschijnlijk pas in 2007 kan worden afgerond.
2006
In 2006 wordt naar verwachting een verdere reductie van 65 miljoen euro
gerealiseerd. Daarvan wordt onder meer 18 miljoen euro bereikt door
digitalisering van het APK-keuringsbewijs, 14 miljoen euro door het
terugbrengen van de meet- en registratieverplichtingen ten behoeve van het
toezicht Wet verontreiniging oppervlaktewateren, ruim 4 miljoen euro door
de digitalisering van de vergunningverlening verbonden aan deze wet, 7
miljoen euro in de sector goederenwegvervoer door intrekking van de Wet
uitvoering Verordening no. 11 (gekoppeld aan de intrekking door de EU van
Verordening no. 11), en 8 miljoen euro door het terugbrengen van
registratieverplichtingen voortvloeiend uit het Schepelingenbesluit voor de
zeevaart. Ook wordt een aantal reducties bereikt in de luchtvaart; dit
betreft luchtballonnen, luchtvaartvertoningen en -wedstrijden en regionale
luchthavens.
In 2006 komt de verwachte cumulatieve lastenreductie op 21% van de te
realiseren 26%. Deze blijft daarmee in 2006 wel 56 miljoen euro achter bij
de oorspronkelijke planning. Deze vertraging ontstaat met name door de
later dan voorziene invoering van de nieuwe Wet wegvervoer goederen. De
laatste tranche van 56 miljoen euro zal nu in 2007 worden gerealiseerd,
overigens nog steeds binnen de door het kabinet in het Hoofdlijnenakkoord
gestelde termijn.
2007
In dit laatste jaar van het reductieprogramma 'Minder lastig voor
bedrijven' wordt de reductie van de laatste tranche van 56 miljoen euro
grotendeels bereikt door de invoering van de nieuwe Wet wegvervoer
goederen, die een reductie met ruim
30 miljoen euro tot gevolg heeft voor deze sector onder meer door de
registratie- en vergunningvereisten terug te brengen naar het Europese
minimumniveau, alsmede door de invoering van de Europese typegoedkeuring
voor wegvoertuigen (reductie
9 miljoen euro).
Inzet internationaal
Het hierboven beschreven reductiepakket omvat maatregelen die in EU-verband
of in mondiale gremia worden gerealiseerd: Europese typegoedkeuring
wegvoertuigen, intrekken EU-Verordening no. 11, harmonisatie ILO-verdragen
zeevaart. Bovendien heb ik mij tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap
ingespannen voor harmonisatie van regelingen voor personeel in de domeinen
spoor en luchtvaart, voor harmonisatie van technische voorschriften voor
binnenvaartschepen, voor het reduceren van de lasten voor short sea
shipping, en voor harmonisatie van de technische voorschriften voor remmen
en verlichting van motorvoertuigen en aanhangers. Ik zet mijn inspanningen
op deze dossiers voort, maar kan op dit moment het reductiepotentieel
daarvan niet kwantificeren.
Aanvullende reductiemogelijkheden wegtransport
Aanvullend op het maatregelenpakket 'Minder lastig voor bedrijven' heb ik
een onderzoek laten uitvoeren naar de administratieve lasten die bedrijven
in het goederenwegvervoer ondervinden als gevolg van de wet- en regelgeving
op het gebied van gevaarlijke stoffen. Dit onderzoek is voortgevloeid uit
de zogenaamde interdepartementale clusteraanpak gevaarlijke stoffen. Omdat
de transportsector relatief hoge administratieve lasten kent, vind ik het
van belang juist hier aanvullende reducties te realiseren. Vooruitlopend op
de uitkomsten van dit onderzoek kan ik op dit moment nog niet aangeven met
wélke maatregelen (het betreft ook door andere departementen te treffen
maatregelen zijn) hoéveel extra reductie kan worden bereikt.
Aanvullende reductiemogelijkheden water
Samen met mijn collega's van VROM en LNV zal ik onderzoeken of door het
instellen van één loket voor vergunningen op grond van milieuregelgeving
(VROM), natuurregelgeving (LNV) en waterregelgeving (V&W) irritaties van
ondernemers kunnen worden weggenomen en aanvullende reducties kunnen worden
gerealiseerd. Het gaat daarbij naast het daadwerkelijk realiseren van dat
éne loket voor bedrijven onder meer om standaardisering, digitalisering en
gemeenschappelijke benutting van benodigde informatie. Het gaat dus om
integratie van de uitvoering van de regelgeving en nadrukkelijk niet om
integratie van regelgeving en verandering in verantwoordelijkheden.
Vooruitlopend op het gezamenlijk uit te voeren onderzoek kan ik op dit
moment geen indicatie geven van het hiermee verbonden reductiepotentieel.
Effecten voor ondernemers
Het bedrijfsleven heeft, onder meer bij brief van VNO-NCW van 21 januari
2005 aan de Vaste Commissie voor Economische Zaken en Financiën, laten
weten in de praktijk nog onvoldoende te merken van de lastenreducties. Mede
ingegeven door dit signaal heb ik in bovenstaande toelichting op de
uitvoering van mijn reductieprogramma concreet en specifiek benoemd om
welke reducties het gaat. U hebt hierin kunnen zien dat het wel degelijk
gaat om voelbare reducties op de onderscheiden sectoren van het V&W-
terrein: door intrekking van regelgeving en daaraan gekoppelde
vergunningenstelsels, door afschaffing van de zogenaamde 'nationale kop' op
regelgeving, door het verminderen van meet- en registratieverplichtingen
bij vergunningverlening en toezicht, alsook door digitalisering van
informatiestromen.
Wat dat laatste betreft betwist ik het standpunt van VNO-NCW dat
digitalisering van informatiestromen niet tot belangrijke lastenreducties
zou kunnen leiden. Als concreet voorbeeld noem ik de on-line tenaamstelling
van voertuigen bij de RDW: dit bespaart de garagehouders de gang naar het
postkantoor en is niet alleen sneller maar daardoor ook klantvriendelijker.
Soortgelijke voordelen zijn er als vergunningen digitaal kunnen worden
aangevraagd, en als verplichte meldingen ten behoeve van het toezicht
daarop digitaal kunnen worden gedaan.
Tweede risicoanalyse
In de zomer van 2004 heb ik een risicoanalyse laten uitvoeren op het
programma 'Minder lastig voor bedrijven', om de voortgang daarvan zo goed
mogelijk te verzekeren. Dit heeft geleid tot maatregelen door het
verantwoordelijke management om dreigende vertragingen af te wenden.
Daardoor kwamen bovendien versnellingsmogelijkheden in beeld, die er toe
hebben geleid dat in 2005 niet 30 maar 100 miljoen euro wordt gereduceerd.
Voorjaar 2005 laat ik op het resterende programma opnieuw een risicoanalyse
uitvoeren, om zo goed mogelijk te borgen dat de geplande reductie van in
totaal 273 miljoen euro ook daadwerkelijk aan het einde van deze
kabinetsperiode zal zijn gerealiseerd.
Technische correcties op de nulmeting van 31 december 2002
Tenslotte wil ik u informeren over noodzakelijke aanpassingen van de
nulmeting van de administratieve lasten van V&W. Enerzijds gaat het om een
verwachte ophoging door bijtelling van de administratieve lasten van het
domein Spoor (+5,4 miljoen euro), waarvan als gevolg van vernieuwing van
wet- en regelgeving de nulmeting pas in 2004 kon worden afgerond.
Anderzijds gaat het om correctie van geconstateerde fouten in de nulmeting,
die aan het licht zijn gekomen door de sterk toegenomen aandacht voor de
administratieve lasten binnen mijn departement. Een substantiële correctie
vloeit voort uit het tot nu toe ten onrechte meetellen van lasten,
voortvloeiend uit de arbeidstijdenwetgeving waarvoor mijn collega van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid verantwoordelijk is (-44,3 miljoen euro);
het ging daarbij om een dubbeltelling, deze lasten werden ook door Sociale
Zaken meegeteld. Een soortgelijke dubbeltelling is geconstateerd op het
terrein van de Wet oppervlaktewateren (V&W) en de Wet milieubeheer (VROM):
-5,4 miljoen euro. Een andere substantiële correctie vloeit voort uit de
constatering op grond van nader onderzoek dat bij de vrachtbrief ten
onrechte ook de archivering daarvan als administratieve last was
meegerekend, terwijl de wet uitsluitend ziet op het aan de toezichthouder
kunnen tonen van een vrachtbrief tijdens het transport en de archivering
door de transportondernemer verder een bedrijfseigen proces is (correctie
-41,6 miljoen euro). Een derde correctie betreft de administratieve lasten
die zijn verbonden aan het gebruik van de tachograaf voor registratie van
rij- en rusttijden. Bij de berekening van de reductie van administratieve
lasten door de invoering van de digitale tachograaf vanaf 2005 is gebleken
dat de administratieve lasten van de analoge tachograaf -43,7 miljoen euro
te hoog waren berekend. Tenslotte is een aantal kleinere correcties
noodzakelijk omdat administratieve lasten opgeteld +2 miljoen euro te laag
waren berekend. De resultante van deze technische correcties bedraagt -128
miljoen euro.
Het in het vervolg te hanteren totaal van de gecorrigeerde nulmeting van de
administratieve lasten voortvloeiend uit wet- en regelgeving van V&W komt
daarmee uit op 917 miljoen euro.
Volledige uitvoering maatregelenpakket 'Minder lastig voor bedrijven'
Ik houd evenwel vast aan volledige uitvoering van het in 'Minder lastig
voor bedrijven' toegezegde pakket van reductiemaatregelen met een omvang
van 273 miljoen euro. Dit betekent dat V&W, binnen de door het kabinet
vastgestelde spelregels, vanaf 2007 uitgaat van een lastenplafond van 644
miljoen euro. Door de technische correcties op de nulmeting neemt de
cumulatieve reductie - uitgedrukt als percentage van het totaal aan lasten
op V&W-terrein - toe, namelijk van 26% tot bijna 30% aan het einde van deze
kabinetsperiode.
Ik vertrouw erop dat ik u door middel van deze brief voldoende over de
voortgang van het reductieprogramma voor administratieve lasten op het
terrein van V&W heb geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
cc. ACTAL
Ministerie van Verkeer en Waterstaat