AutoRai

Suzuki noteert een-twee in Mexico

(14-3-2005)
Monster Sport Europe Suzuki coureurs Guy Wilks en P-G Andersson zijn als eerste en tweede geëindigd in het Junior World Rally Championship klassement tijdens de Rally van Mexico. Dankzij dit fantastische resultaat zijn ze nu opgeschoven naar een eerste en tweede positie in de strijd om het kampioenschap.

Guy nam de leiding tijdens de openingsproef van de rally, ronde twee van het kampioenschap die in zijn geheel op gravel werd verreden. De Engelsman domineerde zijn klasse door op elf van de 14 proeven de snelste tijd te noteren, waarmee hij tevens op een uitstekende elfde positie in de overall klassering eindigde.

De derde Ignis van Pavel Valousek, die wordt gerund door JM Engineering, eindigde als vierde. Slechts vier teams wisten tijdens deze enorm zware rally de finish te bereiken - waarvan drie Suzuki's!

De laatste dag van de Rally van Mexico bestond slechts uit twee proeven, maar de laatste was één van de zwaarste en zeker de langste van de rally, over een afstand van 44 kilometer. De weerscondities waren opnieuw heet en zonnig, waarbij de laatste twee proeven voor een uiteenlopende combinatie van snelle en bochtige trajecten zorgde.

Tijdens de service in de ochtend sloeg Wilks de schrik om het hart toen zijn monteurs er ternauwernood in slaagden de bodemplaat te vervangen die het de dag ervoor zwaar te verduren had gehad. Wilks kreeg een tijdstraf van 2,5 minuten omdat hij de service te laat verliet, maar zijn voorsprong bedroeg reeds meer dan tien minuten zodat de straf nauwelijks gevolgen voor hem had. Guy zorgde er voor dat hij zijn auto veilig thuis bracht, zonder risico's te nemen op de laatste twee klassementsproeven. Op die manier won hij de rally alsnog met een aanzienlijke voorsprong.

"Deze rally was nog zwaarder dan ik had verwacht," verklaarde Wilks na afloop. "Eén van de grootste problemen was de slechte grip, waardoor een fout snel gemaakt was. Wanneer je ver op kop ligt, is de druk nog bijna groter dan wanneer de strijd om tienden van seconden gaat, omdat je op zo'n moment alleen maar kunt winnen en niets te verliezen hebt. Het is een zwaar evenement voor de auto geweest, maar onze Ignis was zeer betrouwbaar en uiterst sterk. Het enige probleem waar we mee te kampen hadden, was oververhitting van de remmen. Maar ik denk dat dat voor iedereen gold. Ik ben zeer blij aan kop van het kampioenschap te staan en ik ben van plan dat zo te houden!"