AutoRai

Vijfmiljoenste Audi A6 loopt van de band

(14-3-2005)
Met de eerste Audi 100 begon 37 jaar geleden de âsuccess storyâ van het huidige premium-model Audi A6. Kort na de productiestart van de huidige nieuwe Audi A6 Avant, medio januari, viert Audi AG met dit model al een belangrijk jubileum: de vijfmiljoenste A6, een Avant in Zilvermetallic en met 2.7 TDI motor (132 kW / 180 pk), liep eind januari in Neckarsulm van de band.

"De Audi A6 is een belangrijke succesfactor voor Audi en de productielocatie Neckarsulm", stelde Dr. Jochem Heizmann, lid van de raad van bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor productie. In 2004 werden wereldwijd 189.049 Audi's A6 aan klanten afgeleverd (2003: 176.867). De belangrijkste markten zijn Duitsland, China en Noord-Amerika.

Circa 60 procent van de 13.800 medewerkers in Neckarsulm is direct of indirect betrokken bij de productie van de Audi A6. Per dag produceren zij tussen de 700 en 750 auto's. Zo'n 1.800 medewerkers produceren in Changchun de Chinese variant van de A6. In 2004 werden daar meer dan 46.000 exemplaren van dit model gebouwd. Nagenoeg een op de vier nieuwe Audi's A6 gaat in China de weg op. In dit jaar wordt in Changchun de nieuwe generatie van de Audi A6 op de markt gebracht.

Al 37 jaar produceert Audi de A6; tot 1994 nog onder de naam Audi 100. De entree in het hogere segment begon in 1968. De beide eerste varianten leverden 80, 90 en 100 pk. Als sportieve uitvoering volgde in de herfst van 1970 de Audi 100 Coupé S met 115 pk.

De tweede generatie van de Audi 100, die in 1976 het licht zag, vormde de basis voor het nieuwe topmodel Audi 200. Deze werd in de herfst van 1979 geïntroduceerd en onderscheidde zich met zijn luxueuze uitrusting, hoogwaardige techniek en krachtige vijfcilindermotoren.

Met de derde generatie van 1982 zette Audi op het gebied van de aërodynamica wereldwijd nieuwe maatstaven. In 1985 volgde de introductie van de volledig verzinkte carrosserie. Daarmee nam Audi toentertijd een unieke positie in binnen de auto-industrie, en namen levensduur en waardevastheid van de A6 enorm toe. Voor het eerst was de Audi 100 ook verkrijgbaar met de permanente vierwielaandrijving quattro.

In de in 1990 gepresenteerde vierde generatie kreeg de Audi 100 voor het eerst een zescilindermotor. De S4 en S4 Avant legden in de herfst van 1991 de basis voor de S-modellen. In 1994 ging de Audi 100 verder als Audi A6. De naamsverandering moest internationaliteit uitstralen en duidelijkheid verschaffen.

De eerste zescilinder TDI-motor en de innovatieve, traploze Audi-automaat multitronic deden beide in de vijfde generatie hun intrede. quattro GmbH, een volle dochteronderneming van Audi AG, presenteerde begin 2002 de RS 6, die tot zijn productiestop in oktober 2004 meer dan 8.000 keer als limousine en Avant werd verkocht. De RS Plus was met 480 pk Audi's krachtigste productiemodel tot dan toe. In de gedaante van de Audi allroad quattro was de A6 helemaal berekend op het terrein. Dit model kwam begin 2000 op de markt en definieerde een nieuw segment. Met zijn in hoogte verstelbare onderstel, luchtvering en quattro-aandrijving is het een professional voor off-road-gebruik, en is hij op de weg eveneens een uitstekende en comfortabele reisgezel.

In maart 2004 werd de huidige A6 limousine op de markt gebracht. Zowel het nieuwe, dynamische ontwerp als de uitgesproken sportiviteit en het hoge comfort van de 4,92 m lange en 1,86 m brede limousine viel in goede aarde bij autopers en klanten. In totaal zijn er elf motor-transmissie-combinaties beschikbaar, variërend van 140 tot 335 pk.

In het aanloopjaar 2004 produceerde Audi Neckarsulm meer dan 84.000 nieuwe A6 limousines. Onlangs ging in Neckarsulm de productie van de nieuwe A6 Avant van start. Vanaf april staat dit model bij de Audi-dealers.

Mijlpalen van de Audi 100 / A6

1968 Met de eerste Audi 100 begon het succes van het merk in de hogere klasse
1970 De Audi Coupé S met 85 kW / 115 pk komt op de markt 1976 De tweede generatie van de Audi 100 wordt geïntroduceerd 1977 Het topmodel wordt aangedreven door 's werelds eerste in massaproductie
vervaardigde vijfcilindermotor met benzine-inspuiting 1979 De Audi 200 komt als vlaggenschip van het programma op de markt 1982 De derde generatie van de Audi 100 zet met zijn ongekend lage Cw-waarde
wereldwijd nieuwe maatstaven op het gebied van aërodynamica en ontwerp
1983 De Audi 100 krijgt naast de 'Design-prijs' ook de titel 'Auto van het Jaar'
1984 Voor het eerst is de Audi 100 ook verkrijgbaar met permanente vierwielaandrijving quattro
1985 Ten behoeve van een betere corrosiebescherming krijgt de Audi 100-serie een volledig verzinkte carrosserie
1988 FAW (First Automobile Works) start met de productie van de Audi 100 in
Changchun (China)
1989 Audi stelt met de Audi 100 TDI de eerste personenauto met een direct ingespoten dieselmotor voor
1990 De vierde generatie van de Audi 100 komt op de markt 1991 Met de S4 en de S4 Avant op basis van de Audi 100 breidt Audi het sportieve
S-programma uit, dat met de Coupé S2 van start is gegaan 1993 Op de Autosalon van Genève wordt de S4 4.2 met achtcilindermotor gepresenteerd. De Audi 100 wordt opnieuw gekozen tot 'Auto van het Jaar'
1994 Naamsverandering: uit de Audi 100 van de vierde generatie ontstaat na een ingrijpende aanpassing en opwaardering van het model de Audi A6
1997 De vijfde generatie komt op de markt
1999 De S6 en S6 Avant zijn als sportieve top-varianten verkrijgbaar. Productiestart van de Chinese versie van de Audi A6 in Changchun 2000 In de gedaante van de Audi allroad quattro is de A6 rijp voor het terrein
2002 quattro GmbH presenteert de RS 6 (limousine en Avant) 2004 De nieuwe Audi A6, inmiddels de zesde generatie, komt als limousine op de markt
2005 De nieuwe Audi A6 is voortaan ook verkrijgbaar als Avant