Vijfmiljoenste Audi A6 loopt van de band
(14-3-2005)
Met de eerste Audi 100 begon 37 jaar geleden de âsuccess storyâ van
het huidige premium-model Audi A6. Kort na de productiestart van de
huidige nieuwe Audi A6 Avant, medio januari, viert Audi AG met dit
model al een belangrijk jubileum: de vijfmiljoenste A6, een Avant in
Zilvermetallic en met 2.7 TDI motor (132 kW / 180 pk), liep eind
januari in Neckarsulm van de band.
"De Audi A6 is een belangrijke succesfactor voor Audi en de
productielocatie Neckarsulm", stelde Dr. Jochem Heizmann, lid van de
raad van bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor productie. In
2004 werden wereldwijd 189.049 Audi's A6 aan klanten afgeleverd (2003:
176.867). De belangrijkste markten zijn Duitsland, China en
Noord-Amerika.
Circa 60 procent van de 13.800 medewerkers in Neckarsulm is direct of
indirect betrokken bij de productie van de Audi A6. Per dag produceren
zij tussen de 700 en 750 auto's. Zo'n 1.800 medewerkers produceren in
Changchun de Chinese variant van de A6. In 2004 werden daar meer dan
46.000 exemplaren van dit model gebouwd. Nagenoeg een op de vier
nieuwe Audi's A6 gaat in China de weg op. In dit jaar wordt in
Changchun de nieuwe generatie van de Audi A6 op de markt gebracht.
Al 37 jaar produceert Audi de A6; tot 1994 nog onder de naam Audi 100.
De entree in het hogere segment begon in 1968. De beide eerste
varianten leverden 80, 90 en 100 pk. Als sportieve uitvoering volgde
in de herfst van 1970 de Audi 100 Coupé S met 115 pk.
De tweede generatie van de Audi 100, die in 1976 het licht zag, vormde
de basis voor het nieuwe topmodel Audi 200. Deze werd in de herfst van
1979 geïntroduceerd en onderscheidde zich met zijn luxueuze
uitrusting, hoogwaardige techniek en krachtige vijfcilindermotoren.
Met de derde generatie van 1982 zette Audi op het gebied van de
aërodynamica wereldwijd nieuwe maatstaven. In 1985 volgde de
introductie van de volledig verzinkte carrosserie. Daarmee nam Audi
toentertijd een unieke positie in binnen de auto-industrie, en namen
levensduur en waardevastheid van de A6 enorm toe. Voor het eerst was
de Audi 100 ook verkrijgbaar met de permanente vierwielaandrijving
quattro.
In de in 1990 gepresenteerde vierde generatie kreeg de Audi 100 voor
het eerst een zescilindermotor. De S4 en S4 Avant legden in de herfst
van 1991 de basis voor de S-modellen. In 1994 ging de Audi 100 verder
als Audi A6. De naamsverandering moest internationaliteit uitstralen
en duidelijkheid verschaffen.
De eerste zescilinder TDI-motor en de innovatieve, traploze
Audi-automaat multitronic deden beide in de vijfde generatie hun
intrede. quattro GmbH, een volle dochteronderneming van Audi AG,
presenteerde begin 2002 de RS 6, die tot zijn productiestop in oktober
2004 meer dan 8.000 keer als limousine en Avant werd verkocht. De RS
Plus was met 480 pk Audi's krachtigste productiemodel tot dan toe.
In de gedaante van de Audi allroad quattro was de A6 helemaal berekend
op het terrein. Dit model kwam begin 2000 op de markt en definieerde
een nieuw segment. Met zijn in hoogte verstelbare onderstel,
luchtvering en quattro-aandrijving is het een professional voor
off-road-gebruik, en is hij op de weg eveneens een uitstekende en
comfortabele reisgezel.
In maart 2004 werd de huidige A6 limousine op de markt gebracht. Zowel
het nieuwe, dynamische ontwerp als de uitgesproken sportiviteit en het
hoge comfort van de 4,92 m lange en 1,86 m brede limousine viel in
goede aarde bij autopers en klanten. In totaal zijn er elf
motor-transmissie-combinaties beschikbaar, variërend van 140 tot 335
pk.
In het aanloopjaar 2004 produceerde Audi Neckarsulm meer dan 84.000
nieuwe A6 limousines. Onlangs ging in Neckarsulm de productie van de
nieuwe A6 Avant van start. Vanaf april staat dit model bij de
Audi-dealers.
Mijlpalen van de Audi 100 / A6
1968 Met de eerste Audi 100 begon het succes van het merk in de hogere
klasse
1970 De Audi Coupé S met 85 kW / 115 pk komt op de markt
1976 De tweede generatie van de Audi 100 wordt geïntroduceerd
1977 Het topmodel wordt aangedreven door 's werelds eerste in
massaproductie
vervaardigde vijfcilindermotor met benzine-inspuiting
1979 De Audi 200 komt als vlaggenschip van het programma op de markt
1982 De derde generatie van de Audi 100 zet met zijn ongekend lage
Cw-waarde
wereldwijd nieuwe maatstaven op het gebied van aërodynamica en
ontwerp
1983 De Audi 100 krijgt naast de 'Design-prijs' ook de titel 'Auto van
het Jaar'
1984 Voor het eerst is de Audi 100 ook verkrijgbaar met permanente
vierwielaandrijving quattro
1985 Ten behoeve van een betere corrosiebescherming krijgt de Audi
100-serie een volledig verzinkte carrosserie
1988 FAW (First Automobile Works) start met de productie van de Audi
100 in
Changchun (China)
1989 Audi stelt met de Audi 100 TDI de eerste personenauto met een
direct ingespoten dieselmotor voor
1990 De vierde generatie van de Audi 100 komt op de markt
1991 Met de S4 en de S4 Avant op basis van de Audi 100 breidt Audi het
sportieve
S-programma uit, dat met de Coupé S2 van start is gegaan
1993 Op de Autosalon van Genève wordt de S4 4.2 met achtcilindermotor
gepresenteerd. De Audi 100 wordt opnieuw gekozen tot 'Auto van het
Jaar'
1994 Naamsverandering: uit de Audi 100 van de vierde generatie
ontstaat na een ingrijpende aanpassing en opwaardering van het model
de Audi A6
1997 De vijfde generatie komt op de markt
1999 De S6 en S6 Avant zijn als sportieve top-varianten verkrijgbaar.
Productiestart van de Chinese versie van de Audi A6 in Changchun
2000 In de gedaante van de Audi allroad quattro is de A6 rijp voor het
terrein
2002 quattro GmbH presenteert de RS 6 (limousine en Avant)
2004 De nieuwe Audi A6, inmiddels de zesde generatie, komt als
limousine op de markt
2005 De nieuwe Audi A6 is voortaan ook verkrijgbaar als Avant
AutoRai