Minder meldingen bij Bureau Integriteit gemeente Amsterdam
14 maart 2005 - Eveline Papa
Het aantal meldingen van integriteitschendingen bij de gemeente
Amsterdam is ten opzichte van de voorgaande jaren gedaald. In de
eerste helft van 2004 was er sprake van een lichte daling van het
aantal meldingen. Uit de 2e halfjaarrapportage 2004 van het Centraal
Registratiepunt Integriteitschendingen (CRI) van het Bureau
Integriteit gemeente Amsterdam blijkt dat deze daling zich in de
tweede helft van 2004 heeft doorgezet.
In 2004 zijn in totaal 82 vermoedelijke schendingen gemeld, in 2003
waren dit er 106, en in 2002 95. Vanaf de start van het CRI in 1996
was, met uitzondering van 1999, jaarlijks een stijging te zien in het
aantal gemelde integriteitschendingen. Deze stijgende lijn is nu
onderbroken. Redenen voor de afname zijn (nog) niet te geven. Ook is
niet te zeggen of er sprake is van een tijdelijke afname of de start
van een trend.
Tijdelijke krachten
Meest opvallend is de afname van het aantal tijdelijke krachten dat
mogelijk betrokken is bij een integriteitschending. In 2003 waren dit
15 personen, in 2004 één persoon. Naar aanleiding van het hoge aantal
tijdelijke krachten dat in 2003 mogelijk betrokken was bij een
integriteitschending is binnen de gemeente veel aandacht besteed aan
het inhuren en inzetten van tijdelijke krachten.
Stadsdelen en diensten
In het aantal meldingen door stadsdelen is een kleine toename te zien,
23 in 2003 tegen 28 in 2004. Bij de diensten echter is duidelijk een
afname van het aantal meldingen waarneembaar van 81 in 2003 naar 54 in
2004. Uit een analyse van de meldingen door diensten blijkt dat het
verschil in afname bijna geheel te wijten is aan een of twee grotere
diensten die in 2003 veel zaken hebben gemeld en in 2004 aanmerkelijk
minder.
Aard van de meldingen
In de aard van de meldingen is geen grote verschuiving waarneembaar.
Alleen bij de categorieën `verspilling en misbruik van gemeentelijke
eigendommen' en `misdragingen buiten werktijd' is het aantal meldingen
zichtbaar gedaald. Deze laatste categorie is in maart 2003 toegevoegd
aan de Gedragslijn Informatieverschaffing Integriteitschendingen
waarin staat wanneer en hoe diensten en stadsdelen
integriteitschendingen moeten melden.
Intern onderzoek
Het Bureau Integriteit gemeente Amsterdam onderzoekt sinds zijn
oprichting in 2001 met succes de integriteitschendingen gepleegd door
ambtenaren, politici en/of bestuurders. In 19 van de 82 in 2004
gemelde zaken heeft het bureau van de directeur of de
stadsdeelsecretaris opdracht gekregen tot het doen van onderzoek. In
21 van de gemelde zaken heeft het bureau de politie, de betrokken
dienst of het betrokken stadsdeel geadviseerd over of geassisteerd bij
het onderzoek.
Voorkomen integriteitschendingen
Het streven van het Bureau Integriteit is dat integriteit een vast
onderdeel wordt van de bedrijfscultuur in de gemeente Amsterdam. Naast
het doen van onderzoek en het geven van advies over de
rechtspositionele afhandeling van een melding, richt het bureau zich
juist op het voorkomen van schendingen door middel van risicoanalyses
en trainingen morele oordeelsvorming bij de diensten en stadsdelen.
pb-046
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam