Gemeente Amsterdam

Minder meldingen bij Bureau Integriteit gemeente Amsterdam 14 maart 2005 - Eveline Papa

Het aantal meldingen van integriteitschendingen bij de gemeente Amsterdam is ten opzichte van de voorgaande jaren gedaald. In de eerste helft van 2004 was er sprake van een lichte daling van het aantal meldingen. Uit de 2e halfjaarrapportage 2004 van het Centraal Registratiepunt Integriteitschendingen (CRI) van het Bureau Integriteit gemeente Amsterdam blijkt dat deze daling zich in de tweede helft van 2004 heeft doorgezet.

In 2004 zijn in totaal 82 vermoedelijke schendingen gemeld, in 2003 waren dit er 106, en in 2002 95. Vanaf de start van het CRI in 1996 was, met uitzondering van 1999, jaarlijks een stijging te zien in het aantal gemelde integriteitschendingen. Deze stijgende lijn is nu onderbroken. Redenen voor de afname zijn (nog) niet te geven. Ook is niet te zeggen of er sprake is van een tijdelijke afname of de start van een trend.

Tijdelijke krachten
Meest opvallend is de afname van het aantal tijdelijke krachten dat mogelijk betrokken is bij een integriteitschending. In 2003 waren dit 15 personen, in 2004 één persoon. Naar aanleiding van het hoge aantal tijdelijke krachten dat in 2003 mogelijk betrokken was bij een integriteitschending is binnen de gemeente veel aandacht besteed aan het inhuren en inzetten van tijdelijke krachten.

Stadsdelen en diensten
In het aantal meldingen door stadsdelen is een kleine toename te zien, 23 in 2003 tegen 28 in 2004. Bij de diensten echter is duidelijk een afname van het aantal meldingen waarneembaar van 81 in 2003 naar 54 in 2004. Uit een analyse van de meldingen door diensten blijkt dat het verschil in afname bijna geheel te wijten is aan een of twee grotere diensten die in 2003 veel zaken hebben gemeld en in 2004 aanmerkelijk minder.

Aard van de meldingen
In de aard van de meldingen is geen grote verschuiving waarneembaar. Alleen bij de categorieën `verspilling en misbruik van gemeentelijke eigendommen' en `misdragingen buiten werktijd' is het aantal meldingen zichtbaar gedaald. Deze laatste categorie is in maart 2003 toegevoegd aan de Gedragslijn Informatieverschaffing Integriteitschendingen waarin staat wanneer en hoe diensten en stadsdelen integriteitschendingen moeten melden.

Intern onderzoek
Het Bureau Integriteit gemeente Amsterdam onderzoekt sinds zijn oprichting in 2001 met succes de integriteitschendingen gepleegd door ambtenaren, politici en/of bestuurders. In 19 van de 82 in 2004 gemelde zaken heeft het bureau van de directeur of de stadsdeelsecretaris opdracht gekregen tot het doen van onderzoek. In 21 van de gemelde zaken heeft het bureau de politie, de betrokken dienst of het betrokken stadsdeel geadviseerd over of geassisteerd bij het onderzoek.

Voorkomen integriteitschendingen
Het streven van het Bureau Integriteit is dat integriteit een vast onderdeel wordt van de bedrijfscultuur in de gemeente Amsterdam. Naast het doen van onderzoek en het geven van advies over de rechtspositionele afhandeling van een melding, richt het bureau zich juist op het voorkomen van schendingen door middel van risicoanalyses en trainingen morele oordeelsvorming bij de diensten en stadsdelen.

pb-046

© Gemeente Amsterdam