./. Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris, het verslag van de Raad
Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken, onderdeel
werkgelegenheid en sociaal beleid, welke op 3 maart jl. heeft vergaderd.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Bijlagen:
Verslag van de Raad WSBVC van 3 maart 2005, onderdeel werkgelegenheid en sociaal
beleid.
Bijlage 1: Verslag van de Raad WSBVC van 3 maart 2005, onderdeel
werkgelegenheid en sociaal beleid
Samenvatting:
De Raad stelde eigen 'key messages' vast voor de Voorjaars Top. Het Luxemburgse
voorzitterschap gaf hierbij gehoor aan de wens van een groot aantal lidstaten om sociale
insluiting ook integraal op te nemen als hoofddoelstelling van de nieuwe strategie. De eerste
alinea van het key message paper is in deze richting aangepast. De focus op groei en
werkgelegenheid is in een nieuwe versie verdwenen. De Raad steunt de verdere
stroomlijning van de procedures, zolang de OMC-methode op sociaal terrein maar behouden
blijft.
Op het communautair programma "Progress" werd een partieel politiek akkoord bereikt en
op een wijziging van verordening 1408/71 (diverse wijzigingen
2004) werd eveneens een akkoord bereikt.
Ø Voorbereiding van de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad
Hierbij vond een discussie plaats gericht op de aanname van een `key meassages paper'
opgesteld door het Werkgelegenheidscomité (EMCO) en het Comité voor sociale
bescherming (SPC). Ten grondslag aan deze opinie lagen:
· Mededeling voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad: Samen werken aan
groei en werkgelegenheid - Een nieuwe impuls voor de strategie van Lissabon
· Mededeling van de Commissie: De sociale agenda
· Europese werkgelegenheidsstrategie
· Ontwerp gezamenlijk verslag over sociale bescherming en sociale integratie
· Verslag van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees
Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over de gelijkheid van
vrouwen en mannen 2005
De voorzitter gaf tijdens de inleiding van dit agendapunt aan dat er voor beide betrokken
comités (SPC en EMCO) nieuwe voorzitters zijn benoemd, respectievelijk Tom Mulherin en
Maarten Camps. De voorzitter sprak lovende woorden uit de `key messages paper' van
beide comités
De Commissie gaf een korte introductie van de mededeling voor de voorjaarsbijeenkomst
van de Europese Raad en de Sociale Beleidsagenda. De Commissie kenschetste het laatste
document als de agenda voor de werkzaamheden van de Commissie op sociaal en
werkgelegenheidsbeleid tot 2010.
De voorzitters van beide comités gaven een korte toelichting op het voorliggende `key
messages paper'. De voorzitter van het SPC gaf aan dat de discussie in dit comité moeizaam
was verlopen. Een grote meerderheid van de lidstaten had tijdens de bespreking in het SPC
aangegeven van mening te zijn dat het bevorderen van sociale cohesie een integrale
doelstelling van de Lissabonstrategie moet blijven.
Tijdens de daaropvolgende discussie in de Raad gaf eenderde van de lidstaten aan, conform
de wens van het SPC, dat sociaal beleid een gelijkwaardige rol diende te krijgen binnen de
doelstellingen van de nieuwe Lissabonstrategie. Enkele lidstaten merkte hierbij op dat met
de referenda voor de boeg, lidstaten het zich politiek niet konden permitteren sociaal beleid
een ondergeschoven positie te geven. Doel moest zijn om alle EU-burgers op gelijke wijze
te laten profiteren van groei en werkgelegenheid. Deze lidstaten stelden voor om het `key
message paper' in deze richting aan te passen.
2
Een iets gematigder interventie kwam van een achttal andere lidstaten. Deze steunden de
focus op groei en werkgelegenheid, maar maakten duidelijk dat sociaal beleid en milieu een
eigen plaats moest krijgen binnen de Lissabonstrategie.
De andere lidstaten steunden de Commissie mededeling en het `key messages paper' zoals
dat voorlag voor de Raad. Nederland intervenieerde langs de lijnen van het
kabinetsstandpunt betreffende de Europese Raad. Focus op groei en werkgelegenheid
betekende zeker niet dat sociaal beleid en milieu daarmee ondergeschoven worden. Sociale
cohesie en een gezonde leefomgeving dragen immers bij aan het realiseren van duurzame
groei voor huidige en toekomstige generaties.
Aangaande de Commissievoorstellen voor de stroomlijning van procedures waren de
lidstaten meer eensgezind. Steun was er voor het opstellen van één nationaal
actieprogramma Lissabon. Veel lidstaten drongen erop aan dat de Raad WSBVC voortouw
heeft bij de vaststelling van werkgelegenheidsrichtsnoeren die onderdeel gaan uitmaken van
het nieuwe integrale pakket richtsnoeren. Een grote groep van lidstaten drong erop aan op
een voortzetting van de bestaande methoden van open coördinatie voor sociale insluiting,
omdat deze vorm van samenwerking heeft bewezen een meerwaarde te hebben.
De lidstaten waren zeer positief over de Commissiemededeling betreffende de Sociale
Agenda. In de mededeling was, volgens de lidstaten, een goede balans gevonden tussen
doelstellingen en instrumenten. Nederland vroeg tijdens de interventie expliciet aandacht
voor een verdere vereenvoudiging van EU-regelgeving met het oog op het verlichten van de
administratieve lasten voor burgers en bedrijven, bijvoorbeeld op het terrein van
arbeidsomstandigheden. Nederland gaf ook aan zeer belangstellend te zijn voor de invulling
die de Commissie wenst te geven aan de voornemens om te komen tot transnationale
overeenkomsten tussen sociale partners. Een aantal lidstaten gaf aan het opheffen van alle
beperkingen op het vrij verkeer van werknemers als belangrijkste daad in het Europees jaar
van de mobiliteit in 2006.
De voorzitter concludeerde dat de Raad kon instemmen met het Gezamenlijk Verslag voor
de Werkgelegenheid, inclusief de bijlagen met landenfiches en het Gezamenlijk Verslag
over de insluiting.
Gehoord hebbende de discussie is de Raad stelde de voorzitter voor om de eerste alinea van
het 'key message paper' zodanig te wijzigen dat de focus op groei en werkgelegenheid uit de
aanhef verdwijnt.
Procedureel gaf de voorzitter aan dat een samenvatting van het debat in de Raad en een
integraal kopie van het 'key message paper' per brief aan de Voorzitter van de Europese
Raad zal worden gezonden.
Ø Voorbereiding van de tripartiete sociale top
De voorzitter gaf aan dat hij, tijdens de Tripartiete Top op 22 maart, verslag zal uitbrengen
van het debat in deze Raad betreffende de voorbereiding van de Europese Raad.
3
Ø Werkprogramma van het Comité voor de werkgelegenheid 2005
Ø Werkprogramma van het Comité voor sociale bescherming 2005
Beide voorzitters van de comités gaven een korte toelichting op de werkprogramma's van
beide comités. Beide gaven daarbij aan dat, op basis van de besluitvorming tijdens de
Europese Raad op 22 en 23 maart, de werkprogramma's nog zouden kunnen wijzigen.
Het komende jaar zal het EMCO naast deze reguliere werkzaamheden een aantal specifieke
thema's behandelen waaronder migratie, werkgelegenheid en milieu. Daarnaast zal het al
voorbereidingen treffen voor de evaluatie van de werkgelegenheidsstrategie in 2006.
De belangrijkste activiteiten van het SPC zijn het analyseren van de landenrapportages over
gezondheidszorg en langdurige zorg; een implementatierapport (door de EU 15) over het
Nationale Actieplan sociale insluiting en updates voor de strategie in 2005 en 2006; en het
nationale strategierapport pensioenen. Ook staat de evaluatie van de methode van open
coördinatie op de agenda.
De Raad nam kennis van beide werkprogramma's.
Ø Sociale dimensie van de globalisering
De voorzitter gaf een korte toelichting waarbij in het bijzonder de leidende rol die de IAO
bij het thema Sociale Dimensie van Globalisering dient te spelen aan de orde kwam. Tevens
gaf hij aan dat ook andere internationale organisaties een bijdrage zullen moeten leveren.
Dit zou eindelijk moeten leiden tot een "gouvernance mondiale", met als doel de voordelen
verbonden aan globalisering, meer dan nu het geval is, op een evenwichtiger wijze te
verdelen. De Raad ging akkoord met de voorliggende tekst, waarbij de Commissie werd
verzocht regelmatig over de voortgang te rapporteren.
Ø Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van
een communautair programma voor werkgelegenheid en maatschappelijke solidariteit
(PROGRESS)
In afwachting van een akkoord over de financiële perspectieven maakte artikel 17 (het
financiële hoofdstuk) geen onderdeel uit van het gedeeltelijk gemeenschappelijk standpunt.
De voorzitter prees lidstaten in de voortvarendheid waarmee op dit dossier is gewerkt en
concludeerde dat een akkoord was bereikt.
Ø Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van
Richtlijn 2003/88/EG betreffende een aantal aspecten van de organisatie van de
arbeidstijd
Voor lag een document van het voorzitterschap dat als doel had een eerste analyse te
presenteren van de redenen die lidstaten er toe brengt te pleiten voor een opt out. De
voorzitter gaf aan dat het voorzitterschap in deze fase een begrip tussen de lidstaten tracht te
creëren waardoor elementen voor een oplossing op tafel komen. Hierbij werd door hem
opgemerkt dat ook het Europees Parlement, als medewetgever, ook nog bezig is met een
discussie en vermoedelijk in mei een advies zal afgeven. Het is, naar de mening van het
voorzitterschap, in deze fase waarin in diverse lidstaten referenda over de grondwet worden
georganiseerd ook verstandiger om alleen de technische aspecten van dit dossier te bezien.
4
De voorzitter gaf aan om voor de volgende Raad met nieuwe suggesties te zullen komen
voor een oplossing van het probleem van de opt out. Het voorzitterschap wil proberen tot
een akkoord te komen tijdens deze Raad.
Aan het eind van de presentatie van het voorzitterschapsdocument verzocht de voorzitter de
lidstaten om op dit moment niet te interveniëren en alleen nota te nemen van het
voorliggende document. De Raad ging hiermee akkoord.
Ø Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van
Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad betreffende de toepassing van de
socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun
gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen, en van Verordening (EEG)
nr. 574/72 van de Raad tot vaststelling van de wijze van toepassing van Verordening
(EEG) nr. 1408/71 (Diverse wijzigingen 2004)
De Raad stemde in met een algemene oriëntatie over de tekst.
Ø Studie van het Comité voor sociale bescherming over particuliere pensioenregelingen
Tijdens zijn inleiding over de studie wees de voorzitter van het SPC er op dat de kennis en
ervaring opgedaan rond aanvullende pensioenstelsels van nut zal zijn c.q. ingebracht zal
worden bij de nieuwe cyclus van de NAP's pensioenen. Doel van de studie was om op
systematische wijze informatie te verkrijgen over de huidige en eventueel toekomstige rol
van private pensioenen in de verschillende lidstaten. De pensioenstelsels in verschillende
lidstaten zijn zeer divers. Daarom zijn in het onderzoek meegenomen: de op wet gebaseerde
(eerste pijler) pensioenen maar dan kapitaalgedekt en door private instanties geleid, de
arbeidspensioenen (tweede pijler) en de individuele pensioenvoorzieningen (derde pijler).
Hoewel de private pensioenvoorzieningen worden gezien als een aanvulling in de
toekomstige pensioenstelsels, blijft in veel lidstaten de dekking van dergelijke
voorzieningen onder de helft van de actieve beroepsbevolking. De bijdrage van private
pensioenen aan het inkomen van de gepensioneerde zal ook in de toekomst lager blijven dan
dat van de publiekgeleide "pay-as-you-go-pensioenen". In de studie staat dat een privaat
pensioen niet dé oplossing voor de vergrijzing, maar wel belangrijk voor het opvullen van
de gaten die ontstaan doordat in de publieke pensioenen gesneden wordt om ze betaalbaar te
houden.
De Raad nam kennis van de studie.
Ø Diversen
o Groenboek over het beheer van de economische migratie: een EU-aanpak
Enkele lidstaten merkten op dat het Groenboek ook belangrijk was aangaande arbeidsmarkt
en de sociale gevolgen. Deze lidstaten verzochten het voorzitterschap erom dit onderwerp
op de agenda van de eerstvolgende Raad te zetten. Enkele lidstaten gaven daarbij aan dat
ook de overgangsmaatregelen betreffende het vrij verkeer van personen hierbij ook aan de
orde zou moeten komen.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid