Heliview Marketingservices
Kabelinternet blijft onder druk staan, opmars ADSL nauwelijks te
stoppen
14-03-2005
Ondanks een lichte verbetering in de snelheidsperceptie van
kabelinternet in de loop van 2004, blijft ADSL de voorkeur houden
onder internetgebruikers in Nederland. Het aandeel ADSL is in 2004
gegroeid van 24% naar 37%, terwijl kabelinternet een matige groei
doormaakte van 28% naar 31%. Dit blijkt uit de meest recente
meting van de Heliview Concurrentie Monitor Internet.
Voor wat betreft de prijsperceptie, worden kabelinternet en ADSL
ongeveer als even duur gezien. Kijkend naar de snelheidsperceptie,
valt op dat zowel smalband als breedband gebruikers vinden dat
ADSL verbindingen meer snelheid bieden. Ook wordt ADSL als meer
vooruitstrevend gezien dan de kabel. Van de analoge
internetgebruikers, een belangrijke groep huishoudens die de stap
naar breedband nog moet maken, vindt 62% de kabel en 77% ADSL
vooruitstrevend. Daarnaast valt op dat kabelinternetters ADSL en
kabelinternet van gelijkwaardige kwaliteit vinden, terwijl ADSL
gebruikers de 'eigen' ADSL verbinding veel beter waarderen dan
kabelinternet.
In hetzelfde onderzoek worden ook alle grote internet providers
met elkaar vergeleken. Wanadoo en HetNet zijn veruit de meest
spontaan genoemde providers. Analoge internetgebruikers noemen
vooral ook Zonnet, waarbij het uiteraard de vraag is of dit zo
blijft na de naamswijziging naar Versatel. In de keuzecriteria
ziet Heliview een lichte kentering sinds begin 2004. Met 30% waren
kosten het belangrijkste motief om voor een provider te kiezen.
Momenteel geeft 25% aan op basis van kosten een provider te
selecteren, gevolgd door 19% (begin 2004 nog 14%) van de
huishoudens die kiezen op basis van de positieve ervaringen van
anderen. Juist bij een zeer positief imago van ADSL onder
internetgebruikers, kunnen huishoudens elkaar steeds meer naar
ADSL aanbevelen. Ondanks de druk op kabelinternet, blijkt dat van
alle grote providers @Home klanten het meest tevreden zijn. Zowel
het dienstenaanbod als de stabiliteit van de verbinding worden
positief gewaardeerd. Kijkend naar klanten van andere providers,
valt op dat Chello klanten minder tevreden zijn met de helpdesk
service en Zonnet/ Versatel klanten met de snelheid van de
verbinding.
De concurrentie in de markt voor internettoegang blijft dus enorm,
zeker als blijkt dat 15% van de huishoudens in 2005 een andere
provider verwacht in te schakelen. Het aanbieden van meerdere
diensten zoals telefonie en internet kan een succesfactor
betekenen in deze markt. Vooral nu uit onderzoek van Heliview
blijkt dat meer dan een kwart van de huishoudens met een PC
interesse toont in een gecombineerd aanbod voor internet,
telefonie en digitale televisie. Bij een dergelijk aanbod denkt
een ruime meerderheid (52%) aan KPN als aanbieder.