Ministerie van Financiën

de Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG

Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk

AFP 2005-131 M

Onderwerp

Reductie administratieve lasten bedrijfsleven 2003-2007

Deze brief bevat een vervolgrapportage met betrekking tot de doelstelling uit het Hoofdlijnenakkoord over het verminderen van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. In deze rapportage wordt ingegaan op de in deze kabinetsperiode te bereiken reductie op de beleidsterreinen van het ministerie van Financiën. Daarbij wordt in de eerste plaats uitgegaan van de reductie zoals die valt te voorzien naar de stand van 1 januari 2005. Het plafond voor de onder het ministerie van Financiën ressorterende beleidsterreinen is vastgesteld op ? 3385 mln. In deze brief wordt onder meer ingegaan op de aanvullende maatregelen die genomen zullen worden om de administratieve lasten blijvend tot aan dit plafond terug te brengen.

Inleiding

Aan deze vervolgrapportage op het terrein van Financiën zijn voorafgegaan een brief van 8 april 2004 (kamerstuk 29 515, nr. 5) en twee rapportages in de begrotingscyclus (kamerstukken 29 540, nr. 20, par. 5.2.8 en 29 800, nr. 2, par. 2.2.3). Ook het jaarverslag IXB 2004 zal een paragraaf over administratieve lasten bevatten waarin verslag zal worden gedaan van de in 2004 gerealiseerde administratieve lasten reductie. Uitgaande van de realisatiecijfers over 2003 en 2004 en de wetswijzigingen die al in werking zijn getreden per 1-1-2005 wordt hierna eerst een totaalbeeld gegeven van de reductievoorstellen die naar verwachting in deze kabinetsperiode kunnen worden gerealiseerd. Daarbij zijn deze reducties gesaldeerd met gerealiseerde en te verwachten toenames zodat een netto beeld resteert.

Netto reductiebeeld 2003-2007 (bedragen in ? miljoen)

Nulmeting 31-12-2002 4325 100%

Totaal reducties en toenames 2003-2007 94021,7%

Beleidsterrein Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 124 2,9%

Beleidsterrein Loonheffing en afdrachtvermindering 267 6,2%

Beleidsterrein Omzetbelasting 274 6,3%

Beleidsterrein Douane en accijnzen 38 0,9%

Beleidsterrein Algemene en bijzondere fiscale wetten 37 0,9%

Beleidsterrein Gedragstoezicht 78 1,8%

Beleidsterrein Prudentieel toezicht 46 1,1%

Beleidsterrein Integriteitstoezicht 10 0,2%

Beleidsterrein Wet financiële betrekkingen in het buitenland 65 1,5%

In de navolgende tabel wordt de verdeling van de realisatie/planning over de jaren 2003 t/m 2007 weergegeven. Op de eerste regel wordt de planning ten tijde van IXB 2005/miljoenennota 2005 weergegeven, daaronder de verdeling van bovenstaande 21,7% over de jaren 2003 t/m 2007. Duidelijk is dat het zwaartepunt van de realisatie/planning ook na het oplopen van het reductiepercentage van 12,4 naar 21,7 is blijven liggen op de jaren 2003 t/m 2005.

Realisatie en planning over de jaren 2003-2007

2003 2004 2005 2006 2007

Planning IXB 2005/ miljoenennota 2005 3,0%2,35% 3,9%2,85% 0,3%

Realisatie en planning per 1-1-2005 3,0% 6,2% 2,7% 4,4% 1,1%

(realisatie)

4,3%

(planning)

Internationale regelgeving

In de eerdergenoemde brief van 8 april hebben wij een overzicht van de herkomst regelgeving opgenomen (A-, B- en C-categorie). Administratieve lasten uit de A-categorie komen voort uit internationale (vooral Europese) regelgeving die onverkort moet worden opgenomen in de nationale regelgeving (lees: implementatie van richtlijnen zonder nationale beleidsvrijheid). Administratieve lasten uit de B-categorie vloeien voort uit Europese regelgeving maar de invulling van de verplichtingen wordt overgelaten aan de nationale wetgever. Administratieve lasten uit de C-categorie berusten alleen op Nederlandse wetgeving. In onderstaande tabel is de herkomst van de reducties en toenames van netto ? 940 mln. afgezet tegen de totaalcijfers van de nulmeting.

Overzicht herkomst regelgeving

A-categorieB-categorieC-categorie

Nulmeting fiscaal 37% 9% 54%

financiële markten31% 39% 30%

Totaal 27% 9% 64%

Gerealiseerde en geplande maatregelen per 1-1-2005fiscaal 31% 11% 58%

financiële markten-5% 46% 59%

Totaal 24% 18% 58%

Gemengde commisies

De Gemengde commissies op de beleidsterreinen fiscaal en financiële markten waren in de afgelopen periode betrokken bij de afronding van de nulmetingen en het formuleren en beoordelen van aanvullende reductiemaatregelen. Op fiscaal terrein zal de Commissie Van Lunteren in 2005 participeren in het project loonbegrip en loonadministratie waarin ook de problematiek van de kleine dienstbetrekkingen aan de orde zal komen. In de werkgroepen gedrags-, prudentieel- en integriteitstoezicht van de Gemengde Commissie financiële markten zijn in 2004 op basis van de nulmeting aanvullende reductievoorstellen ontwikkeld en ter advisering aan de Gemengde Commissie voorgelegd. De reductievoorstellen die vervolgens door de Gemengde Commissie zijn geadviseerd, worden door alle betrokken partijen zowel wenselijk als haalbaar geacht.

ICT

Veel van de voorstellen op het terrein van Financiën zijn in meerdere of mindere mate ICT gerelateerd. Genoemd kunnen worden Walvis/Sub, elektronisch aangeven voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting, elektronisch factureren en het via internet verstrekken van de Financiële Bijsluiter. Er zijn voorts verschillende acties gaande om verder te komen op ICT gerelateerd terrein, bijv. via XBRL (eXtensible Business Reporting Language) en internet. Als deze acties zich concretiseren, zal nader in kaart worden gebracht welke effecten daarvan te verwachten zijn voor de administratieve lasten. Tot die tijd wordt de te verwachten reductie op PM gesteld. Voorts zijn nog van belang het programma ICT & Administratieve Lastenverlichting en de daarin ontwikkelde voorzieningen (onder meer de Overheidstransactiepoort (OTP)).

Aanvullende reducties en toenames

Op fiscaal terrein zullen in de jaren 2005 t/m 2007 door belastingplannen en andere wetgevingsprojecten naar verwachting nog veel voorstellen worden ingevoerd die nog niet in het beeld zijn verwerkt. Het is namelijk nog niet goed te schatten welke reducties of toenames van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven daarbij zullen optreden. Eerder hebben wij gewezen op maatregelen in het vervolg op de

discussie over de aanpak van vrijplaatsen. Dergelijke maatregelen kunnen tot een toename van administratieve lasten leiden. Pas als de concrete maatregelen verder zijn uitgewerkt, kan de daarmee

samenhangende precieze toename van AL worden berekend.

Voor 2005 is een groot wetgevend project voorzien waarbij allerlei administratieve verplichtingen verschuiven van andere departementen naar de douanewetgeving van Financiën. Per saldo is dit voor de hele overheid in beginsel AL-neutraal maar er kunnen ook positieve of negatieve effecten voor de administratieve lasten optreden. Op BTW-terrein loopt een benchmarkonderzoek met een aantal Europese landen. Verder worden de EU-initiatieven (mede onder het Nederlands voorzitterschap in 2004) met betrekking tot introductie van de one-stop-shop-gedachte bij de BTW en wijziging van de horizontale accijnsrichtlijn van harte ondersteund.

Het project verdere vereenvoudiging van de administratieve lasten van het loonbegrip voor de loonheffing en de werknemersverzekeringen (vereenvoudiging loondomein) loopt nog tot medio 2005. Het gaat in dit onderzoek van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid vooral om administratieve lasten die gepaard gaan met:

· het loonbegrip (te onderzoeken mogelijkheden zijn: opschoning vrijstellingenregime, verdere reductie discoördinatiepunten fiscaal loon/ SV-loon, vereenvoudiging bijzondere vergoedingen/ beloningensystematiek en de heffingssystematiek daarvan, uitbreiding collectieve heffing werkgevers, vereenvoudiging tariefstructuur)

· de loonadministratie (te onderzoeken mogelijkheden zijn: vermindering algemene berichten, o.a. aangifte, de jaaropgaaf, LB verklaring, meer elektronische verstrekking i.p.v. schriftelijk en minder dubbele uitvraag van gegevens; vereenvoudiging boekingsvoorschriften).

Binnen het project zal nadrukkelijk aandacht worden geschonken aan de problematiek rondom bijbaantjes van studenten en vakantiewerkers.

Justitie en Financiën participeren samen in het interdepartementale Nederlandse Taxonomie Project (NTP). Het NTP produceert een gegevensmodel voor de uitvraag van financiële gegevens door de centrale overheid bij het bedrijfsleven. Dit model faciliteert zowel interne rapportages binnen bedrijven als ook externe rapportages (jaarrekeningen, statistiekopgaven en belastingaangiften).Met de introductie van dit model (taxonomie) kan een substantiële administratieve lastenvermindering worden bereikt. Deze vermindering wordt gerealiseerd doordat ondernemers minder tijd kwijt zijn voor het verzamelen van informatie uit hun administratieve systemen.

In de taxonomie wordt de precieze betekenis vastgelegd van begrippen die door de Belastingdienst, de Kamers van Koophandel en het CBS worden gebruikt. Ook worden de onderlinge verhoudingen tussen die begrippen gedefinieerd. Bij de definiëring wordt aangesloten bij internationaal gehanteerde begrippen (International Financial Reporting Standards, IFRS). De eerste versie van de taxonomie is in februari 2005 gereed gekomen. Streven is om eind 2005 een stabiele versie van de taxonomie gereed te hebben.

In het kader van het NTP/XBRL-project wordt samen met Justitie de mogelijkheid voor ondernemers uitgewerkt om te volstaan met de fiscale jaarrekening voor zowel fiscale als commerciële doeleinden. Gevolg hiervan zal zijn dat in een groot aantal gevallen de fiscale jaarrekening eveneens als commerciële jaarrekening kan worden gebruikt. In totaal (Justitie en Financiën) wordt hierdoor een reductie van ? 400 mln. gerealiseerd doordat bedrijven geen separate commerciële jaarrekening meer behoeven te maken. In het fiscale domein leidt dit tot een AL-reductie van ? 75 mln.

Overige interdepartementale trajecten

Met betrekking tot de overige interdepartementale trajecten kan nog het volgende worden opgemerkt. Financiën participeert in de taskforce modelbedrijven. In 2004 zijn 6 sectoren (uitzendbranche,

podiumkunsten, metaal, chemie, ziekenhuizen en glastuinbouw) onder de loep genomen. Een deel van de gesignaleerde knelpunten is al opgepakt in het lopende reductietraject. Daarnaast zal Financiën

een verdere analyse op de knelpunten uitvoeren met het oog op reductiemogelijkheden en het wegnemen van irritatiepunten.

Verder informeert Financiën de Tweede Kamer in het voorjaar over de follow up van de evaluatie van de artiesten- en sportersregeling. De inzet is de regeling te vereenvoudigen en in de brief zal worden

aangegeven hoe dat gaat plaatsvinden.

EZ heeft al eerder met het MKB besproken de uitvoeringsproblematiek voor het kleinbedrijf ter hand te nemen. De Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen ontwikkelt voorstellen voor vereenvoudiging van

vergunningen om onder meer de AL daarvan te verminderen. Financiën zal ook deze voorstellen bezien op reductiemogelijkheden.

Risicoanalyse

Voor Financiën is het project Walvis/ Sub in de rijksbrede risicoanalyse betrokken. Daarbij is gebleken dat dit grote project op schema ligt. Ook de projectmatige aanpak van de uitbreiding van het elektronisch factureren ligt op schema. Belangrijk is voorts dat op dit moment een vrij klein deel van de reductievoorstellen van Financiën op 2007 geboekt staat, dat geeft enig soulaas voor het tijdig opvangen van eventuele tegenvallers in de tijd.

Effecten voor ondernemers

De betrokkenheid van gemengde commissies en het bedrijfsleven zelf bij het bedenken en realiseren van reducties staat borg voor een afstemming op de praktijk van de ondernemers die de administratieve lasten ondervinden. Ook de mogelijkheid tot het melden van klachten en suggesties heeft de functie dat zo dicht mogelijk bij de dagelijkse praktijk wordt aangesloten. Bij de huidige stand van realisatie van de voorstellen moet daarbij nog wel de volgende kanttekening worden geplaatst. De reducties administratieve lasten sluiten op dit moment nog niet altijd aan bij de beleving van de ondernemers. Daarvoor zijn verschillende oorzaken. De reductievoorstellen worden bijvoorbeeld geboekt conform de datum van inwerkingtreding van het wetsvoorstel. De impact van bepaalde voorstellen wordt dan soms later gevoeld zoals bij het verplichte elektronisch aangeven (inwerkingtreding 1-1-2004, feitelijk aangeven in 2005). Ondernemers worden voorts in een aantal gevallen geconfronteerd met investeringen ter vermindering van administratieve lasten. Meestal gaat het hierbij om bedrijfseigen investeringen. Voorzover sprake is van administratieve lasten kan het optische probleem hierbij zijn dat investeringen via afschrijving in de verlies- en winstrekening c.q. in het reductiebeeld worden verwerkt. Ook de doorwerking van reducties in de dienstverlenende sector komt om dezelfde reden in veel gevallen pas met enige vertraging in de rekeningen voor de ondernemers terecht.

De Minister van Financiën, De Staatssecretaris van Financiën,

Drs. G. Zalm Mr. Drs. J. Wijn

Bijlage: overzicht maatregelen2003-2007

Overzicht van alle (voor een deel al gerealiseerde) reductieplannen en alle (voor een deel gerealiseerde) verzwaringen.

OVERZICHT VERMINDERINGEN EN VERZWARINGEN ADMINISTRATIEVE LASTEN

Effect vermindering voor Maatregel Realisatie-jaarVermin- Verzwa-ringen ondernemer deringen

in mln.? in mln.?

Algemeen

Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting

Afschaffen eis Via Belastingplan 2003, Wijziging van de 2003 21,5 accountantsverklaring voor de inkomstenbelasting en de willekeurige afschrijving en vennootschapsbelasting de milieu-investeringsaftrek, vervallen afgifte fietsverklaring en vervallen controle fietsgedrag

Elektronische winstaangifte Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 25,0 door ondernemer in plaats van inkomstenbelasting en de papieren aangifte vennootschapsbelasting

Vervallen scholingsaftrek en Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 3,2 aflopen pakket inkomstenbelasting en de filmmaatregelen vennootschapsbelasting

Commerciële activiteiten Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 2,95 pensioenfondsen, Europese NV, inkomstenbelasting en de beperken aftrekbaarheid vennootschapsbelasting kosten punitieve sancties, Vpb-plicht woningbouwcorporaties

Vervallen van de tijdelijke Via Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 2,65 verhoging van de algemene inkomstenbelasting en de heffingskorting, vervallen vennootschapsbelasting; willekeurige afschrijving arboinvesteringen, minder Verdrag met Duitsland aangiften grensoverschrijdende Wetsvoorstel vervallen bedrijventerreinen, vervallen concernfinancieringsregeling concernfinancieringsregeling

Gebruik van de fiscale In samenwerking met Justitie 2006 75,0 jaarrekening voor fiscale en commerciële doeleinden

Loonheffing en afdrachtvermindering

Afschaffen Via Belastingplan 2003, Wijziging van de 2003 50,8 afdrachtverminderingen, loonbelasting en de Wet vermindering afschaffen premiesparen, afdracht loonbelasting en premie voor de afschaffen feestdagenregeling volksverzekeringen (gedeeltelijk heringevoerd m.i.v. 2004)

Vereenvoudiging regeling Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 3,65 producten eigen bedrijf en loonbelasting en de Wet vermindering vervallen afdracht loonbelasting en premie voor de afdrachtvermindering scholing volksverzekeringen non-profit

Vereenvoudiging behandeling Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 25,0 woon-werkverkeer loonbelasting en de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen

Amendement kerstpakketten Bij Belastingplan 2004 2004 12,0

Correctie vervallen Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 2,7 afdrachtvermindering lage loonbelasting en de Wet vermindering lonen afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen

Wegvallen werkgeverslasten Wet kinderopvang 2004 18,3 door afschaffing afdrachtvermindering kinderopvang en vereenvoudiging loonadministratie

Vervallen afdrachtverminderng Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 1,25 ARBO non profit, vervallen PC loonbelasting en de Wet vermindering privéregeling, wijziging afdracht loonbelasting en premie voor de werknemersbegrip voor in het volksverzekeringen buitenland wonende werknemers

Afschaffen dubbel spaarloon Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 5,9 loonbelasting en de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen

Autokostenfictie in de Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 6,0 loonbelasting loonbelasting en de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen

Uniformering loonbegrip Wet Walvis en Aansluitingswet WALVIS 2005 120,0

Samenvoeging heffing Wetsvoorstel Financiering sociale 2006 80,0 loonbelasting en premies voor verzekeringen de werknemersverzekeringen (SUB)

Aanpassing regelingen en Wetsvoorstel VUT/prépensioen/levensloop 2006 7,35 introductie heffingskorting in levensloopregeling

Minder aangiften loonheffing Wijziging Wet op de loonbelasting 1964 2005 2 door vermindering van het aantal inhoudingsplichtigen (via de fiscale eenheid)

Omzetbelasting

Vervallen belastingafdracht Implementatie richtlijn e-commerce 2003 16,0 0,25 voor elektronische diensten (omzetbelasting) naar derde-landen en toestaan elektronische aangifte

Verruiming regeling fiets Aanpassing Besluit uitsluiting aftrek werknemer omzetbelasting 1968

Vermindering van het aantal Maandaangiften naar kwartaalaangiften en 2004 14,0 aangiften kwartaalaangiften naar jaaraangiften

Invoering verplichte Belastingplan 2004, omzetbelasting 2004 25,0 elektronische aangifte omzetbelasting

Invoering van de mogelijkheid Implementatie richtlijn facturering 2004 133,0 12,9 van elektronische facturering

Uitbreiding elektronische Toepassing art. 35b, tweede lid, 2005 97,3 facturering onderdeel c, van de Wet OB 1968

Uitbreiding periodieke Belastingplan 2006, omzetbelasting 2006 1,7 facturering door het laten vallen van de eis van gelijksoortigheid

Douane en accijnzen

Vervallen bepaalde Belastingplan 2003, overige fiscale 2003 2,1 bunkerverklaringen bij wetten accijns, aanscherping stimulering warmtekrachtkoppeling en afschaffen verplichte procesvertegenwoordiging

Verplichte toepassing New Verordening 2787/2000; wijziging CDW 2004 10,0 computerized transit system (NCTS)

Vervallen Belastingplan 2004, overige fiscale 2004 1,9 stimuleringsregeling wetten laagzwavelige brandstof en omzetting brandstofbelasting in tariefmaatregel

Vereenvoudiging Wijziging van het Douanebesluit en de 2005 28,5 douaneprocedures door het Douaneregeling gebruik van elektronische gegevensuitwisseling en het vervallen van verklaringen en invoering vrije zone Schiphol

Accijns op kerosine Belastingplan 2005, overige fiscale 2005 0,75 wetten

Invoeren van de mogelijkheid Wijziging van de Wet op de accijns en 2005 0,65 van weekaangifte accijnzen van enkele andere wetten

Algemene en bijzondere fiscale wetten

Afschaffen vrijstelling Belastingplan 2003, overige fiscale 2003 0,1 overdrachtsbelasting wetten woningcorporaties

Vereenvoudigingen Wet Wetsvoorstel verbetervoorstellen WOZ 2005 6,4 waardering onroerende zaken (WOZ)

Vereenvoudigingen Wijzigingen Algemene wet inzake 2006 4,4 inningsproces, jaaraangiftes rijksbelastingen en Invorderingswet en met voorlopige betalingen en herziening WBM stroomlijning procedures van de Wet belastingen op milieugrondslag (WBM)

Versnellen van procedures en Restant uitvoeringsmaatregelen 2007 10,0 vereenvoudiging van Kamerstukken II, 2001-2002, 28346 * formulieren

Inkomstenbelastingaangiften Wijziging uitvoeringspraktijk via 2007 10,0 aanbieden in aangepaste vorm proefopstelling successiememorie via ten behoeve van F-biljet verplichtingen in het kader van het successierecht

Successieaangiften aanbieden Wijziging uitvoeringspraktijk via 2007 2,0 in aangepaste vorm ten proefopstelling conserverende aanslag behoeve van conserverende (Successiewet) aanslag in het kader van het successierecht

Invoeren wettelijke regeling Wijziging van de Wet op de accijns en 2005 0,15 tegenbewijs BPM van enkele andere wetten

Teruggaaf BPM aan ondernemers Belastingplan 2005, BPM 2005 2,5

Uitstelfaciliteit bij Belastingplan 2005, algemene wetten 2005 0,1 bedrijfsovername

Opheffen Wijziging motorrijtuigen-belasting voor 2006 1,0 uitzonderingssituatie autobussen motorrijtuigenbelasting door invoering houderschapsbelasting voor bedrijven die autobussen exploiteren

Dividendbelasting

Vervallen verplichte Vervallen verplichting in artikel 9, 2006 1,3 uitreiking dividendnota?s eerste lid, van de Wet op de voor instellingen die dividendbelasting 1965 dividend uitkeren

Financiële instellingen

Gedragstoezicht

Afschaffen verplichte Amvb Wet toezicht effectenverkeer 2003 2,7 aanbieding biedingsbericht/uitbreiding art.10 vrijstellingsregeling Wte

Beperken frequentie en Toezichtpraktijk Wet toezicht 2004 13,7 mogelijke aanpassingen van effectenverkeer het bijdragemodel (self assessment) voor effecteninstellingen

Verkorting van de Regels Novaa 2005 1,6 bewaarplicht accountants van 10 naar 5 jaar

Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 71,7 financiële dienstverlening

Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 1,5 toezicht op accountants

Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 0,3 marktmisbruik

Elektronische inwinning van Toezichtpraktijk Wet toezicht 2005 1,4 inlichtingen effectenverkeer

Vereenvoudiging Amvb Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 4,0 vergunningaanvraag voor beleggingsinstellingen

Bundelen informatiestromen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,5 beleggingsinstellingen aan de toezichthouder

Elektronische inwinning van Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,5 inlichtingen

Minder tijd nodig voor Amvb Financiële Bijsluiter 2005 56,4 opstellen en beschikbaar stellen Financiële Bijsluiter

Beperken aantal insiders in Amvb en nadere regelgeving Wet op het 2006 5,5 complianceregeling Wte financieel toezicht

Beperken frequentie meldingen Amvb Wet toezicht effectenverkeer 2006 2,7 beurstransacties

Informatie Besluit Amvb Wet financiële dienstverlening 2006 2,7 Kredietaanbiedingen elektronisch beschikbaar stellen

Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2006 0,3 financiële jaarverslaggeving

Minder vaak verplichte Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 1 verklaring accountant bij wijziging inhoud prospectus

Invoeren Wmz 2004 Wet melding zeggenschap 2005 0,3

Accountantstoets op Wet op het consumentenkrediet 2006 0,8 rapportageverplichtingen (artikel 25) schrappen

Prospectussen elektronisch Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,8 beschikbaar stellen

Bekendmaking intrinsieke Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 1,1 waarde via internet

Beschikbaar stellen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 2,8 jaarrekening e.d. via internet

Aanleveren gegevens via Wet toezicht effectenverkeer 2006 0,3 extranet AFM

Elektronisch aanleveren Wet toezicht effectenverkeer 2006 0,3 gegevens

Afschaffen doorlopende Wet toezicht effectenverkeer 2006 8,2 verplichting buitenbeursinstellingen

Prudentieel toezicht

Minder beleggingsinstellingen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2003 11,8 die moeten rapporteren

Implementatie Solvency I Wet toezicht verzekeringsbedrijf 2003 0,2

Vereenvoudiging stelsel Wet toezicht kredietwezen/Wet toezicht 2004 0,5 verklaringen van geen bezwaar verzekeringsbedrijf/Wet toezicht Wtk/Wtv/Wtn/Wte natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf/Wet toezicht effectenverkeer

Afschaffen verklaring inzake Wet toezicht effectenverkeer 2004 0,2 EGI-heffing

Nationale samenwerking Huidige toezichtwetten 2004 0,2 toezichthouders

Laten vallen van de Wet toezicht kredietwezen/Wet toezicht 2005 0,3 verplichting om de verzekeringsbedrijf/Wet toezicht tariefgrondslag van een nieuw natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf levenproduct door te geven Wtv/Wtn

Vervallen plicht doorgeven Vrijstellingsregeling Wet toezicht 2006 0,1 wijziging van kredietwezen registratiegegevens

Geen dubbele Betrouwbaarheidstoetsing 2006 0,1 betrouwbaarheidstoetsing vvgb-plichtige die ook bestuurder is van vergunningplichtige financiële onderneming

Verlichten van de regels bij Wet toezicht verzekeringsbedrijf/Wet 2006 0,3 fusies en toezicht portefeuilleoveroverdrachten natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf verzekeraars

Terughoudend zijn met nieuwe Toezichtpraktijk Wet toezicht 2006 17,6 rapportages en wijzigingen in kredietwezen rapportages voor kredietinstellingen

Verminderen aantal Amvb Wet op het financieel toezicht 2005 11,7 rapportages voor kredietinstellingen

Ontwikkelen van nieuw, op Toezichtpraktijk Wet toezicht 2007 2,6 internet gebaseerd kredietwezen rapportage-tool voor kredietinstellingen

Verbeteren software, Toezichtpraktijk Wet toezicht 2005 1,2 elektronische handtekening verzekeringsbedrijf en Wet toezicht voor assurantiemaatschappijen natura-uitvaartverzekeringsbedrijf.

Integriteitstoezicht

Inperken gebruik watchlist Sanctiewet 2003 2,0

DNB-tools voor financiële Toezichtpraktijk Wet inzake de 2003 1,2 rapportageverplichtingen geldtransactiekantoren geldtransactiekantoren

Uitbreiding Wet identificatie bij dienstverlening 2003 15,9 identificatieplicht juridische beroepsgroepen

Elektronische sanctielijst Sanctiewet 2004 0,5

Vereenvoudiging/verbetering Betrouwbaarheidstoetsing 2004 0,3 betrouwbaarheidstoetsing

Extra rapportages als gevolg Wet toezicht trustkantoren 2004 5 van nieuwe regelgeving

Nieuwe regelgeving Integriteit Amvb 2004 0,5

Vrijstelling Wid voor Wet identificatie bij dienstverlening 2004 2 advocaten/notarissen

Vrijstelling Wid voor Wet identificatie bij dienstverlening 2004 1 accountants/trustkantoren

Alleen apert ongebruikelijke/ Wet melding ongebruikelijke transacties 2005 21,1 verdachte transacties melden

Duidelijkheid over de wijze Wet identificatie bij dienstverlening 2005 0,1 waarop buitenlandse rechtspersonen geïdentificeerd moeten worden

Risicogebaseerde monitoring Sanctiewet 2005 1 internationale betalingen

Banken (en eventueel andere Wet identificatie bij dienstverlening 2005 0,3 dienstaanbieders) aansluiten op NAW (naam, adres en woonplaats)-administratie Wid

Verminderen kring van te Huidige toezichtwetten 2005 0,7 toetsen personen in het kader van betrouwbaarheidstoetsing (bezien aan de hand van risico-analyse door toezichthouders en marktpartijen)

Versoepelen identificatie- en Wet identificatie bij dienstverlening 2006 4 verificatieplicht bij dienstverlening

Rationalisatie Wet inzake geldtransactiekantoren 2006 0,2 geldtransactiekantoren Wgt

Nieuwe regelgeving 3e witwasrichtlijn 2006 3

Financiële betrekkingen in het buitenland

Minder tijd nodig voor Nieuw rapportagekader DNB voor Wfbb en 2003 37,7 rapportages voor de Wet wijziging verdeling financiële betrekkingen verantwoordelijk-heden tussen DNB en CBS buitenland (Wfbb)

Nacalculatie verdeling Nieuw rapportagekader DNB voor Wfbb en 2004 27,7 verantwoordelijkheden tussen wijziging verdeling DNB en nieuw rapportagekader verantwoordelijk-heden tussen DNB en CBS DNB 2003


---

Onderdeel van de reductie op het beleidsterrein inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting ad ? 124 mln.

De reductie op de financiële bijsluiter zal vermoedelijk hoger worden zoals blijkt uit de nota van toelichting bij het Besluit financiële dienstverlening hetgeen is voorgehangen bij de TK bij brief van 4 februari 2005 (TK, 2004?05, 29 507, nr. 28).