Gemeente Steenbergen

Steenbergen, 15 maart 2005

Wethouder Zijlmans en R.B.C. speler Hellemons verzorgen Uitreiking sporttitels 2004 in Steenbergen

Op vrijdag 18 maart a.s. worden de sporttitels 2004 bekend gemaakt en uitgereikt door wethouder Zijlmans en R.B.C.-speler Eric Hellemons uit Kruisland. Deze feestelijke gebeurtenis vindt plaats in de Burgerzaal van het Stadskantoor aan de Westdam 22 in Steenbergen.

De werkgroep sportverkiezingen heeft in het jaar 2004 meerdere personen genomineerd die naar hun mening in aanmerking komen voor één van de sporttitels en aanmoedigingsprijs van de gemeente Steenbergen. Uit deze lijst van genomineerden, aangevuld met de door de plaatselijke verenigingen en individuele personen ingediende voordrachten, heeft de werkgroep per categorie voordrachten gedaan aan de commissie Inwonerszaken.

In de categorie sportman zijn voorgedragen:
Piet Delhez, Mike Joossens, Peter Suijkerbuijk, Gijs Tuinman, Tim Zwiep.

In de categorie sportvrouw zijn voorgedragen:
Sanne Raats, Moniek Rotmensen, Angelique Simons-Kools, Suzanna Simons, Adrianne Zwiep.

In de categorie sportploeg zijn voorgedragen:
Bonnefooi Dinteloord: Dartsteam, Dames 1 team van 2004 van sv Diomedon afd. Volleybal, Charissa van Dipte en Remco Bastiaanse Dutch Exhibition Dancers, F-voetbalteam van 2004 van voetbalvereniging SC Kruisland, De grote groep sectie B van majorette- en twirlvereniging The Striene Stars.

In de categorie sportanimator zijn voorgedragen: Rien Dam van voetbalvereniging Val Aan, Piet Delhez van sportschool Knappers, Rien Ruijten van voetbalvereniging SC Kruisland, Egidius Smout van voetbal-vereniging SC Welberg, John de Weert van voetbalvereniging SC Welberg.

In de categorie aanmoedigingsprijs zijn voorgedragen: Het jeugdviertal van ponyclub Graaf Engelbrechtjes, Mike Joossens, Roparunteam van de stichting Door Dik en Dun, Survivalafdeling van sv Diomedon.

De commissie Inwonerszaken heeft uit deze voordrachten in elke categorie een sporttitel toegekend. Op vrijdag 18 maart om 20.00 uur wordt bekend gemaakt aan wie deze sporttitels zijn toegekend. U bent van harte welkom om bij de uitreiking aanwezig te zijn. Deze vindt plaats in de Burgerzaal van het Stadskantoor, Westdam 22 in Steenbergen. De zaal is open vanaf 19.30 uur.

# # #

persbericht

Steenbergen, 11 maart 2005

Kinderen in Steenbergen planten 100 bomen

Op woensdag 16 maart geven de wethouders Van der Ploeg en Zijlmans om 9.00 uur in Nieuw-Vossemeer en Steenbergen het startsein voor de viering van de nationale boomfeestdag. Deze dag staat in het teken van 'Bomen & Dieren'.
In Steenbergen worden aan de Afgeslechtedijk, ter hoogte van het Welbergswegje, 34 Lindebomen aangepland. Bij 'Arcadia', in de boerderij van de familie Meesters, ontvangt wethouder Van der Ploeg de kinderen van groep 7 en 8 van basisschool Maria Regina. In Nieuw-Vossemeer wordt een begin gemaakt met de inrichting van het plan Molenweg/Tolsedijk. Hier worden 66 Populieren gepland wat in de toekomst zal leiden tot een Populierenbos. Samen met wethouder Zijlmans helpen de kinderen van groep 7 en 8 van basisschool Merijntje hier met het planten van de bomen.

Thema
Het thema van 2005 is 'Bomen en Dieren'. Deze twee onderwerpen zijn op vele manieren met elkaar verbonden. Dieren zijn vaak afhankelijk van bomen, zoals bladeren, vruchten en zaden die bomen leveren als voedselvoorziening, maar ook als schuil-, rust- of nestplaats. Dode bladeren zijn een belangrijke voedselbron voor kleine insecten, die vervolgens door hun uitwerpselen weer voor een vruchtbare grond zorgen. Maar bomen zijn ook afhankelijk van dieren als het gaat om bestuiving en verspreiding van zaden. De deelnemende scholen ontvangen het nieuwe lespakket 'Bomen & Dieren', een poster, buttons en linialen van het thema.

# # #

persbericht

Steenbergen, 11 maart 2005

Samenwerkingsproject levert hulp op maat
Gemeente Steenbergen en Traverse slaan handen ineen

De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Steenbergen en het Algemeen Maatschappelijk Werk van Traverse zijn op 1 maart 2005 een gezamenlijk project gestart. Beide organisaties willen meer en beter inzicht krijgen in de aard en omvang van de problemen, waarmee mensen te maken krijgen die (langdurig) afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. Zo kan, daar waar nodig, hulp en advies worden geboden.

Tijdens een huisbezoek worden, in een rustige sfeer, alle belangrijke aspecten doorgesproken. Zowel huidige problemen van persoon en gezin, als ook situaties en ontwikkelingen vanuit het verleden worden doorgenomen. Het gesprek geeft inzicht in de vragen en problemen waar individuele mensen of gezinnen mee zitten. In overleg met betrokkenen kunnen andere hulpverleners of ondersteuners (ook de gemeente en Traverse) direct aan de slag. Het doel is om zo'n veertig huisbezoeken af te leggen.

Cliëntenraad
De cliëntenraad Sociale Zaken bewaakt mede de voortgang en zorgvuldigheid van dit project. Omdat het hier een nieuw project betreft kan het nodig zijn dat onderdelen worden aangepast of bijgesteld. Het project wordt betaald door de gemeente Steenbergen. Hiervoor worden gelden gebruikt die van de rijksoverheid zijn ontvangen, speciaal voor de activering van deze groep mensen. Afhankelijk van de resultaten van dit project wordt onderzocht of de aanpak kan worden voortgezet of uitgebreid. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Traverse: (0164) 237056 of gemeente Steenbergen: 543434

# # #

persbericht

Steenbergen, 21 februari 2005

Woonwensenonderzoek gemeente Steenbergen voltooid

In het najaar van 2004 is een woonwensenonderzoek gedaan in de gemeente Steenbergen. Door middel van een enquête is inzicht gevraagd in de woon-wensen van de inwoners van de verschillende kernen. Daarnaast is de tevredenheid ten aanzien van de woning en de woonomgeving (leefbaarheid) onderzocht.

Op dinsdagavond 1 maart om 20.00 uur worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd tijdens een openbare informatieavond die wordt gehouden in de Burgerzaal van het Stadskantoor. Voor deze avond zijn vertegenwoordigers van de dorpsraden, instellingen actief op het gebied van wonen en zorg, de Ouderen Advies Raad, makelaars en gemeenteraadsleden uitgenodigd.

Informatieavond
Doel van de informatieavond is het informeren in brede zin over de uitkomsten van de woonwensenenquête, het verkrijgen van een eerste reactie van de betrokken partijen en het voeren van een eerste gedachtewisseling met de aanwezigen over de resultaten van de enquête. Naar aanleiding van de presentatie kunnen bezoekers van deze avond vragen stellen en opmerkingen maken.

Woonvisie
Het woonwensenonderzoek en de resultaten van de informatieavond worden door het college van burgemeester en wethouders vertaald in een woonvisie. In deze woonvisie wordt ook de toekomstige woningbouwprogrammering van de gemeente vastgelegd. In deze woningbouwprogrammering staan het aantal woningen, de soort en de locaties omschreven. De woonvisie wordt vervolgens aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. Het woonwensenonderzoek is door het adviesbureau RBOI uitgevoerd in opdracht van de gemeente, Woningstichting Dinteloord en Woningstichting Wonen West-Brabant.

# # #

persbericht

Steenbergen, 18 januari 2005

Aanvragen reisdocument voor ouderen in verzorgingstehuizen Gemeente Steenbergen levert dienstverlening op maat

Twee medewerkers van de afdeling Burgerzaken gaan langs alle verzorgings-tehuizen om de aanvragen reisdocument van de ouderen die daar wonen te regelen. Als eerste komt op dinsdag 18 januari zorgcentrum de Vossemeren
in Nieuw-Vossemeer aan bod.

Sinds de invoering van de identificatieplicht per 1 januari 2005 is er een massale aanvraag van identiteitskaarten. De afdeling burgerzaken van de gemeente Steenbergen biedt daarom eenmalig deze service aan ouderen woonachtig in verzorgingstehuizen.

Verzorgingstehuizen
In de verzorgingstehuizen worden de aanvragen van de ouderen in behandeling genomen. De tehuizen regelen zelf een fotograaf om pasfoto's van de aanvragers te maken. Twee weken later worden de documenten aan de personen uitgereikt door een medewerker van de afdeling burgerzaken.

Service
Deze service zorgt ervoor dat de bewoners niet tweemaal naar het gemeentehuis hoeven te gaan om een identiteitskaart aan te vragen en af te halen. Normaal dient een aanvraag op het gemeentehuis ingediend te worden en ook persoonlijk te worden afgehaald.

Wet identificatieplicht
Dinsdag 25 januari wordt zorgcentrum De Nieuwe Haven in Dinteloord bezocht.
Om 14.00 kunnen de bewoners van dit tehuis terecht voor een aanvraag reisdocu-ment. Vele ouderen vragen een Nederlandse identiteitskaart aan in verband met
de invoering van de Wet Identificatieplicht per 1 januari 2005. De ouderen krijgen
ter plaatse informatie over deze wet.

# # #

persbericht

Steenbergen, 14 januari 2005

Burgemeester Hoogendoorn: "Bezoekers moeten weten of een inrichting brandveilig is."
Brandveilige inrichtingen krijgen sticker

Burgemeester J.J. Hoogendoorn reikt op 19 januari a.s. de eerste zogenaamde APK-sticker brandveilig-gebruik uit aan de voorzitter van de horeca vereniging Steenbergen de heer Jongenelen. Daarmee is zijn café de Babbelaar het eerste café dat dit keurmerk verkrijgt. Op 4 oktober adviseerde de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de tweede kamer over Brandveilig-gebruik bouwwerken. In het kader van het veiligheidsbewustzijn adviseert de minister om op gebruiksvergunningsplichtige inrichtingen een merkteken aan te brengen zodat de bezoekers kunnen zien of de inrichting over een gebruiksvergunning beschikt en dus brandveilig is.

Merkteken
De gemeente Steenbergen was al vergevorderd met de ontwikkeling van een merkteken voor inrichtingen die in het bezit zijn van een gebruiksvergunning brandveiligheid. Dit met het oog op transparantie richting de burger. Het advies van de minister sluit hier naadloos op aan. Burgemeester Hoogendoorn: "Bezoekers moeten weten of een inrichting brandveilig is." Ook brandweercommandant Hagenaars onderschrijft dit belang. Voor de horeca-eigenaren is het predikaat: Brandveilig een visitekaartje. Zij hebben vaak aanzienlijk geïnvesteerd om hun gebouw aan de huidige brandveiligheidseisen te laten voldoen. Dit merkteken biedt de ondernemers de mogelijkheid om te laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen op dit gebied.

Gebruiksvergunning
Van de momenteel 98 horeca-inrichtingen binnen de gemeente zijn alle inrichtingen gecontroleerd en hebben 92 de gebruiksvergunning inmiddels ontvangen. De verwachting is dat ook de overige zes binnen enkel maanden hun gebruiks-vergunning krijgen. De inhaalslag gebruiksvergunningen voor prioriteit 1 en 2 inrichtingen ( horeca-logiesverblijven-zorginstellingen-scholen-kinderdagverblijven) is daarmee zo goed als afgerond. Momenteel wordt gewerkt aan de zogenaamde prioriteit 3 objecten zoals winkels, kantoor- en industriegebouwen. Met name de Inspectie VROM, die vorig jaar in veel gemeenten hebben gecontroleerd, had grote waardering voor de wijze waarop de gemeente Steenbergen en de brandweer de uitvoering en procedures rondom de gebruikvergunningen hebben opgepakt.

Periodieke controle
Vanaf 1 januari 2005 zijn de eerste horeca-inrichtingen weer aan de beurt om periodiek gecontroleerd te worden. Het afgeven van de gebruiksvergunning is een momentopname. De voorwaarden die zijn gesteld gelden continu. Periodieke controle maakt daarom onderdeel uit van het brandveiligheidsbeleid dat door de gemeenteraad is vastgesteld. Na de 1e controle worden de inrichtingen voorzien van een merkteken op een sticker. Deze sticker wordt op of direct nabij de toegangsdeur van het gebouw aangebracht. Het merkteken is door de brandweer Steenbergen ontwikkeld. Brandweercommandant Hagenaars vond het belangrijk dat het een herkenbaar teken werd, gerelateerd aan de brandveiligheid. Inmiddels is er vanuit meerdere gemeenten en vanuit de nieuwe veiligheidsregio Midden- en West Brabant belangstelling getoond om met dit merkteken te gaan werken.

# # #

persbericht

Steenbergen, 18 december 2004

Primeur in de gemeente Steenbergen
wethouder Zijlmans reikt eerste geboortekoffer uit

De gemeente Steenbergen reikt vanaf 1 januari 2005 als één van de eerste gemeenten in West-Brabant een geboortekoffer uit aan ouders die de geboorte van hun kind aangeven bij de burgerlijke stand. De geboortekoffer bevat allerlei praktische informatie die de ouders ondersteunt bij hun rol als opvoeder.
De geboortekoffer is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Steenbergen en Thuiszorg West-Brabant. Ook de provincie Noord-Brabant neemt een deel van de kosten voor haar rekening. Vanuit de gedachte 'opvoeden doe je samen' willen de gemeente Steenbergen en Thuiszorg West-Brabant inspelen op de wens van jonge ouders om na de geboorte van hun kind geïnformeerd te worden over heel concrete zaken die met de opvoeding van een kind te maken hebben.

Geboortekoffer
Door de informatie in de geboortekoffer kunnen ouders van jonge kinderen in een vroeg stadium kennis nemen van de producten en voorzieningen die de gemeente Steenbergen en Thuiszorg West-Brabant hen te bieden heeft. Zo informeert Thuiszorg West-Brabant ouders over kraamzorg, de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureaus), spreekuren, cursussen en themabijeenkomsten. De gemeente Steenbergen informeert de ouders over belangrijke voorzieningen zoals kinderopvang en peuterspeelzalen.

O-magazine
In de geboortekoffer treffen de ouders het eerste nummer aan van het O-magazine. De O staat voor: opvoeding, ondersteuning, ouderschap, ontwikkeling en onderzoek. In het magazine komen allerlei onderwerpen aan bod die voor ouders belangrijk zijn bij de verzorging en opvoeding van hun kind gedurende de eerste drie maanden. Er staan onder meer artikelen in over slapen, de ontwikkeling van het kind en het consultatiebureau. Na het eerste nummer ontvangen de ouders om de drie maanden op het consultatiebureau een nieuw nummer van het O-magazine. De inhoud is steeds afgestemd op de leeftijd van hun kind en op de dingen die ouders zelf meemaken. In totaal ontvangen de ouders vijf nummers waarvan een van de laatste nummers een enquête bevat.

Primeur
De uitgifte van de geboortekoffer is door de provincie uitvoerig getest in Den Bosch. Omdat ouders erg enthousiast waren, is besloten de geboortekoffer in heel Brabant in te voeren. Thuiszorg West-Brabant is met diverse gemeenten in gesprek over de uitreiking van de geboortekoffer als welkomstgeschenk voor de ouders van een nieuwgeborene in de gemeente. Steenbergen heeft als één van de eerste gemeenten de primeur!

# # #

persbericht

Steenbergen, 9 december 2004

'De Vliet in zijn waarde'
Wethouder Lambers neemt toekomstvisie in ontvangst

Tijdens een bijeenkomst op woensdag 8 december heeft de heer Maier, regiohoofd van Natuurmonumenten de toekomstvisie Steenbergse Vliet 2004-2022 aangeboden aan wethouder Lambers.

Het rapport met als titel: 'De Vliet in zijn waarde' geeft een visie over de ontwikkelingen in de komende 20 jaar. Deze ontwikkelingen hebben betrekking op het westelijke gedeelte van de Steenbergse Vliet (van fort Henricus tot aan de Benedensas). In het rapport staat omschreven hoe de natuurontwikkelingen, waterberging en recreatie goed kunnen worden gecombineerd.

# # #

persbericht

Steenbergen, 2 december 2004

Per 1 januari 2005
Wijziging openingstijden gemeentehuis

Op 2 november jl. heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om net als in bijvoorbeeld Tholen, Halderberge, Woensdrecht en Rucphen te werken met beperkte openingstijden. Dit besluit is genomen om een efficiëntere dienstverlening te bereiken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het grootste aantal bezoekers met name in de ochtenduren en tijdens de avondopenstelling naar het gemeentehuis komen.

Per 1 januari 2005 gelden voor alle afdelingen de volgende openingstijden:
Van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 13.00 uur en op vrijdag van 9.00
tot 12.00 uur. Op donderdagavond is de afdeling Burgerzaken (ingang via de Visserstraat) van 17.30 tot 19.30 uur geopend voor zaken die betrekking hebben op de aanvraag van een paspoort, rijbewijs en/of uittreksels. De openingstijden voor de milieustraat blijven ongewijzigd.

Gemeentelijke organisatie
De nieuwe openingstijden gelden voor de gehele gemeentelijke organisatie, deze is verspreid over de volgende vier locaties: Westdam 22 : Sociale Zaken, Financiën, Facilitaire Zaken Kaaistraat 47 : College van b en w, Algemeen Bestuurlijke Zaken, Burgerzaken, Welzijn, Personeel en Organisatie
Havenpad : Bouwkunde/Bouw en Woning Toezicht, Openbare Werken, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) Van Andelstraat:Gemeentelijke werkplaats en Milieustraat

Bekendmaking
Via posters (in de vier gebouwen, bij de bibliotheek bij de informatiepunten en folderposten), flyers (bij de balies) en artikelen in de krant en op de website worden zoveel mogelijk mensen op de hoogte gebracht van de gewijzigde openingstijden. Ook op de borden bij de ingang worden de nieuwe openingstijden vermeld.

# # #

persbericht

.Steenbergen, 29 november 2004
.27 miljoen voor A4-Zuid
.Raad doet uitspraak in november