OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Gebrek ondernemerszin studenten schaadt innovatiekracht

In het hoger onderwijs blijven veel innovatieve projecten op de plank liggen omdat studenten te weinig ondernemend zijn. Dat stelt Mark Rutte, staatssecretaris OCW, in het maartnumer van het tijdschrift OnderwijsInnovatie. Rutte voorziet negatieve gevolgen voor de innovatiekracht van ons land en de werkgelegenheid. Mark Rutte en Rob Vinke (hoogleraar Personeelswetenschappen, Universiteit Nyenrode) winden er geen doekjes om. Naast het gebrek aan aandacht voor ondernemersschap van studenten op universiteiten en hogescholen, signaleren ze dat universiteiten en hogescholen teveel uitgeven aan overhead en zich meer op onderwijs en onderzoek moeten richten. Wil de kwaliteit van het hoger onderwijs in ons land naar een hoger plan getild worden, dan moeten politiek, universiteiten, hogescholen én studenten hun verantwoordelijkheden nemen.

Onder de titel De fascinatie van het leren' publiceert het tijdschrift OnderwijsInnovatie (OI) een tweegesprek tussen Rutte en Vinke. Daarin laten zij zich in niet mis te verstane termen uit over belangrijke actuele thema's in het hoger onderwijs. Beiden signaleren dat er in het hoger onderwijs te veel regels zijn die de kwaliteit van onderwijs en onderzoek niet bevorderen. 'We hebben ons ten aanzien van het algemeen vormende onderwijs een beetje gek laten maken' stelt Vinke. 'Onderwijs lijkt nu het restproduct te zijn geworden; de meeste tijd gaat op aan randvoorwaardelijke zaken.' Rutte is het daarmee eens: 'We hebben in ons land een ziekte die 'managers' heet. In het onderwijs is de bureaucratie gegroeid met 40 procent. Dat is te veel. Er moet meer geld vrijgespeeld worden aan onderwijs en onderzoek.' Verder zijn beiden ongerust over het gebrek aan ondernemerszin bij studenten. Van alle studenten in het hoger onderwijs overweegt slechts 9 procent een eigen bedrijf te starten (laagste percentage in de EU), en het aantal bedrijfsstarts is teruggelopen van 55.000 in 2000 naar 44.000 in 2003. Rutte en Vinke vinden dit zorgelijk, omdat dit negatieve gevolgen heeft voor de innovatiekracht en werkgelegenheid in ons land.

Discriminatie
Ook spreken Rutte en Vinke over een ander actueel thema: de vermeende discriminatie onder Marokkaanse en Turkse studenten die een stageplek zoeken. Vinke: 'Het wordt niet hardop gezegd, maar blanke mannen krijgen nog altijd de voorkeur.' Een ernstige zaak, meent Rutte. Vandaar dat momenteel onderzocht wordt of deze signalen zich op grote schaal voordoen. Rutte: 'Als het waar is, en ik hoop van niet, dan is het ongelofelijk dom van het bedrijfsleven.' De staatssecretaris vindt echter ook dat de studenten in deze een zekere rol spelen: 'Discriminatie is fout, maar tegelijkertijd zeg ik tegen studenten van allochtone afkomst: sorry, je hebt het wat moeilijker dan autochtone studenten, en dat zal nog wel een paar jaar blijven, maar begin niet meteen te piepen, je mag ook wel wat extra doorduwen.'

Ict-onderwijs en concentratie
Naast het interview met Rutte en Vinke besteedt OI ook aandacht aan het aanleren van gebarentaal met behulp van een elektronische leeromgeving, kenniscirculatie door studentprojecten (via lectoraten en kenniskringen) en de invloed van ict-onderwijs op het concentratievermogen (wat is het effect van ict-toepassingen op het onderwijs? Hebben die toepassingen een meerwaarde, of verstoren ze juist de concentratie bij studenten?) Tenslotte wordt in de rubriek 'Onderzoeksnieuws' de zin en onzin van toetsen beschreven. Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen en studenten door het vele toetsen een soort van toetsangst ontwikkelen. Veel toetsen kan dus averechts werken.

OnderwijsInnovatie
Het tijdschrift OnderwijsInnovatie verschijnt viermaal per jaar en wordt uitgegeven door de Open Universiteit Nederland. Het tijdschrift behandelt actuele onderwerpen over innovaties in het hoger onderwijs in ons land en Vlaanderen. Het nummer met daarin het interview met Rutte en Vinke verschijnt op donderdag 24 maart aanstaande. Vanaf vandaag is het tijdschrift te lezen op de website: www.onderwijsinnovatie.nl. Geïnteresseerden in de ontwikkelingen op het gebied van innovaties in het hoger onderwijs kunnen via deze website een gratis abonnement op het tijdschrift aanvragen.