Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: TRCJZ/2005/905
datum: 22-03-2005
onderwerp: Beleidskader Toezicht op controle

Bijlagen: 1

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen het Beleidskader toezicht op controle. In dit beleidskader worden de mogelijkheden geschetst en voorwaarden neergelegd waaronder toepassing van het instrument toezicht op controle binnen het domein van het overheidstoezicht mogelijk wordt geacht.

In het Hoofdlijnenakkoord^1 geeft het kabinet aan er naar te streven de rol en taakopvatting van de overheid waar mogelijk te heroverwegen en te moderniseren. De oplossing voor maatschappelijke vraagstukken moet immers niet altijd in de eerste plaats bij de overheid worden gezocht; waar mogelijk kan het initiatief door burgers, bedrijven en maatschappelijke partijen worden opgepakt. De noodzakelijk geachte herstructurering wordt in Vitaal en Samen2 voor de beleidsterreinen van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit samengevat in het credo dat de overheid niet langer moet zorgen voor, maar moet zorgen dat.
Ook op het terrein van het overheidstoezicht zijn er kansen voor burgers en bedrijven om initiatieven te ontplooien. Door toezicht op controle uit te oefenen kan aan de nieuwe rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven vorm gegeven worden. Het bedrijfsleven pakt daarbij zijn eigen verantwoordelijkheid op voor het voldoen aan de normen en schept daartoe ook controlesystemen. De overheid kan haar controlerende werkzaamheden hierop afstemmen door toezicht uit te oefenen op deze systemen van het bedrijfsleven. Bij een gelijkblijvend beschermingsniveau en een blijvende eindverantwoordelijkheid voor de overheid voor het toezicht op de naleving van gestelde wettelijke normen zijn wederzijds voordelen te behalen, zoals een (mogelijke) vermindering van de lasten voor het bedrijfsleven en een efficiëntere en meer specifieke inzet van de toezichts- en controlecapaciteit door de overheid. De vermindering aan administratieve lasten voor het bedrijfsleven zal worden gemonitord.
Waar signalen zijn dat het bedrijfsleven minder overheidsdruk wil door zelf in controlesystemen te voorzien, wil ik de ontwikkeling daarvan faciliteren. Bij de toezichtsarrangementen zal ruimte zijn voor maatwerk. Inmiddels is een aantal initiatieven in bespreking.

In 2005 zal het kabinet een nieuwe rijksbrede visie op toezicht presenteren3. Immers vernieuwing van de ordening tussen overheid en civil society zoals uit het Hoofdlijnenakkoord voorvloeit, heeft ook gevolgen voor de wijze waarop de overheid als geheel haar toezichtstaken vormgeeft. Daarbij komen onder meer zaken aan de orde als de veranderende rol van de overheid als toezichthouder, een nieuwe sturingsfilosofie voor het overheidstoezicht en de mogelijkheden om te komen tot gezamenlijke inspecties. Het onderhavig beleidskader geeft voor het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit invulling aan het aspect van de nieuwe rolverdeling. Dit laat onverlet dat in andere kaders tevens een verkenning plaatsvindt naar de toepassing van alternatieve reguleringsconcepten waarbij zelfregulering of het introduceren van zorgplichten aan de orde is4. Bij de verdere toepassing van dit beleidskader zal hiermee uiteraard rekening worden gehouden.

Voor zover de initiatieven van het bedrijfsleven een departementsoverstijgend karakter hebben, zullen de relevante andere departementen worden betrokken. Ervaringen zullen voorts gedeeld worden met de andere departementen. In dit verband wijs ik tevens op mijn zogenoemde Pakketbrief^5 waarin ik toezicht op controle heb aangekondigd en op het Kabinetsplan aanpak administratieve lasten6 waarin aan de interdepartementale doorwerking is gerefereerd.

Omtrent het concept van het beleidskader hebben een uitgebreide consultatieronde en discussiebijeenkomsten met vertegenwoordigers van verschillende sectoren van het landbouwbedrijfsleven plaatsgehad. De reacties op het concept-beleidskader waren positief. Een overzicht van de gemaakte opmerkingen treft u in bijlage 3 bij het beleidskader aan.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman


1Meedoen, meer werk, minder regels, Kamerstukken II 2003/04, 28 637, nr 19.

2Beleidsprogramma 'Vitaal en Samen' van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Kamerstukken II 2003/04, 29 200, nr 2.
3Actieprogramma Andere Overheid, par 3.3, Kamerstukken II 2003/04, 29 362, nr 1.

4Rechtstaat en Rechtsorde; Nota Bruikbare Rechtsorde Kamerstukken II 2003/04, 29 279, nr 9.

5brief van 8 april 2004, Kamerstukken II 2003/04, 29 515, nr 2.
6Kamerstukken II 2003/04, 29 515, nr 1.
Bijlagen
Beleidskader Toezicht op controle (toezicht op toezicht)